fredag, november 18, 2005

Systembolagsfesten och janteanden

Jag vaknade på torsdagen och fick återigen höra hur nyheterna blåste upp systembolagets firmafest som om det vore större nyheter än bombningen av Hiroshima. Janteanden breder ut sina vingar och det luktar brunt. Det luktar kvällspress.

Jag tycker uppriktigt synd om Anitra Steen som kommit till TV4:s folkliga tv-soffa för att behöva försvara ett litet partaj för sina medarbetare. Behöver jag ens nämna att "Mannen som blev trött" pressades ett steg närmre en s.k. "falling down". Jag som inte ens jobbar på Systembolaget, jag menar, jag gillar inte ens systemet men nu får det väl för i hel...e vara nog.

3500 pers ställde upp utan ersättning att gå på en företagsaktivitet. Notan slutade på 4000/skalle (vilket täckte in resa/boende/mat & dryck/underhållning + konferens). Vem bryr sig om det är skattebetalarnas deg som betalade det. Det var ju inte direkt igår (13 år sedan) det rullades hatt där senast om man säger så. Hur många spritnotor och porrklubbsbesök har inte vi betalat utan hälften så mycket läppfladder i media. Jag blir så förbannad att jag kokar. Jag skäms för mitt land. Vad ska folk tro?

Jag hatar TV4. Nyhetsuppläsaren betonade "14 miljoner" som om det skulle ha samma nyhetsvärde som Palmemordet hade en gång i tiden. När Steffo Törnqvist försökte ställa Anitra mot väggen genom att fråga vad hon hade för lösning på att alkoskadorna växer i Sverige höll jag på att bajsa på mig. Hans poäng var att hon delvis är ansvarig för missbruksproblemen i och med att hon kränger bosen. Heja långsökt TV4-journalistik.

1. Vad fan har det med festen att göra?
2. Håll flabben Steffo - du är ju inte direkt känd för att spotta i glaset - din lille "livsnjutare".

Jag satt lika frågande som Anitra. Hon måste väl undrat vaffan de höll på med. Och sedan kom crescendot. Svenska folket skulle få lätta på sin vrede. Man uppmanades att ringa in och ställa Anitra mot väggen.

Först ut var en tittare med hög rävfaktor som lackat ur eftersom hon tyckte att systembolaget borde visa uppskattning mot sina mest trogna kunder istället. De som hänger på låset. De som sitter på bänken innan öppningsdags. A-lagarna helt enkelt. Steffo blev rödare än Lars Ohly och kopplade bort henne. Jag tyckte mig ana ett litet men välförtjänt hånleende hos Anitra.

Sedan ringde ett riktigt nötjobb som sa sig representera Orsa kommun. Hon undrade om Anitra inte kunde sponsra deras fest med alkoholfria drycker. Va? Anitra svarade att Orsa kommun nog själva kunde betala för att visa uppskattning åt sina medarbetare. Om jag fick bestämma (vilket jag aldrig får) så tycker jag att om det verkligen var en representant för Orsa kommun så är det hög tid att någon åker dit och drar ut dem på "går'n" och ger dem en sådan jävla omgång att...

Till sist var det en kvinna som tyckte det var fint att Systembolaget tog hand om sina anställda.

Ja så var det med den vreden. Uppenbarligen existerar den bara på kvällslöpet och i Steffos morgonsoffa. Det var som att se en kemisk kastrering ta skruv. Herr Törnqvist var inte så katig efter det. Hans journalistiska mandom kändes bortsliten, tuggad och utspottad på gatan.

...Och som jag skrattade.

15 kommentarer:

Anonym sa...

kan ju jämföras med hetsjakten på ifk-spelare o ledare som fifflat lite med skatten.
de stormade en snubbes hus med insatsstyrkan för att jaga en tungtkriminell fotbollsspelare som endast fifflat lite för att få lite mer stålar.

14 mille är en piss i havet , och hela "mutskandalen" andas gamla nyheter eftersom ingen borde egentligen vara förvånad att det försigår mutor i toppskicktet.

Gött åt 4:an att få smaka hur illa sin journalistik är.....4 är faktiskt sämre än SVT nu när jag funderat lite mer.

Anonym sa...

Jaaa!! Precis så - varför skriver du inte i DN! Du är bäst!

Anna

Anonym sa...

Det var fan det värsta jag har hört... Vad är det med den svenska journalistiken? Är det inte dags för lite fransk anda snart, en liten riot mot TV4 och Aftonbladet? Bränn ner skiten. Eller som vi skulle säga i Tyskland: Ordnung mus sein, brenn es ab. Brenn, brenn, brenn!! Ja, scheisse.
//ulf

Anonym sa...

Vart skriver jag under? Tack!

Anonym sa...

En fråga jag har är varför det alltid blir så stort ståhej när det är skattefinansierade pengar som rullar. ÄR det verkligen så att folk inte fattar att det är våra pengar som rullar om tex Eriksson gör samma sak? Eller för att inte tala om Sydkraft eller något annat "privat" bolag.. kunderna, skattebetalarna betalar ALLTID ALLT i slutändan. Och som herr Bloggfrossa redan påpekat, oj oj vilka summor de verkar festa upp på systembolaget... he he he inte ens en storm i ett vattenglas.

mikebike sa...

Vem är du anna? du är så vääääldigt snäll mot mig;)

Karolina Lassbo sa...

Sådär ja! Det tar sig. En bild på Glamourprinsen säger mer än tusen ord.

Anonym sa...

Men usch, mikebike är inte glamour. Han har gjort en sida om hockeyfrillor hur glamour är det??

Anonym sa...

*weeeeeee* Nu med idolbild!!!
Hurra, hurra, hurra hurra hurra!

tänkte på dig idag -mikebike min idol.. ;) När det var trångt på tunnelbanan, pliktskyldigt väntade jag på min tur att få gå på. Ivrig då det var förseningar pga strejk, klev jag det felande klivet. En eftersläntrare som inte kommit av möter mig ombord på tåget.
GENAST, ja genast hör jag en skåning bakom mig;
"Kan duuuueee inte låååuta foolk gåu auv föööörst"
Men helvette, håll käften danskjävel! Ville jag skrika.. men jag bet ihop. Det var nästan värre än folket som tränger sig på... faktiskt.
trevlig helg! :)

Anonym sa...

Hur vore en deathmatch, i dryckesslag, mellan Steffo och Boris Jeltsin? Fast det är ju en viss kvalitets- och prisskillnad mellan Steffos Maltwhisky och Jeltsins Moonshine. Steffo har väl själv subventionerat en del av Bolagets partaj, eller hur?
Norra Halland kallas för övrigt i folkmun också för Propellern (fyra blad) samt Gubbkalsongen (står ju inget i den).

Anonym sa...

har du solglasögon på dej på bilden? coolt!

mikebike sa...

nellie: hahaha ja jag känner igen det. jg gjorde samma miss häromdagen. du vet kylar gör galna grejer med huvudet. jag gick på utan att släppa av. precis som jag själv förbannat. jag skämdes. usch. sura skåningar är bland det värsta man kan råka ut för i kollektivtrafiken. jag vet att du är en bra människa egentligen så du är nog förlåten för din miss;)

japp det är solbrillor. stora!

Anonym sa...

Sura skåningar det värsta? Testa med snobbiga stockholmsnissar i kostym som tror de kan göra vad de vill bara för att de har just kostym och en portfölj. Verkar som de tror att denna utstyrsel ursäktar ett översittar-beteende. Alla andra är änglar jämfört med dem(i kollektivtrafiken).

mikebike sa...

ahhh, de du talar opm shrunkel är ju inte ens snobbiga. de bara tror det själva eller jag vetefan om de ens lyckas lura sig själva. de åker ju kollektivt bara för att de inte lyckats tillräckligt bra för att ha råd med taxi.

Anonym sa...

Kopia av anmälan till JO inskickad 22/11

JO-anmälan



Tjänsteman jag vill anmäla:


Den ansvarige tjänsteman vid Systembolaget som godkänt reklamkapanjen för Systembolagets alkoholmonopol i EU.



Beskriv i korthet vad som hände och när:


I nyhetsmedia har den 21/11 2005 framkommit att Systembolaget inlett en reklamkampanj i EU. Den kostar 8 miljoner svenska kronor. Den gör reklam i andra EU-länder för det svenska, statliga monopolet som Systembolaget har.


På vilket sätt anser jag att tjänstemannen har agerat fel:


Tjänstemannen som beviljat 8 miljoner kronor till denna kampanj gör fel. Anledningen är att kampanjen gör reklam för ett olagligt alkoholmonopol. Speciellt i andra EU-länder där inte ens någon undantagsregel funnits eller finns. Det innebär att det svenska alkoholmonopolet som Systembolaget står för, enligt EUs konstitution aldrig kan bli aktuell i andra länder i EU. Tjänstemannen har alltså beviljat medel till att göra reklam för något olagligt. Detta betalas av skattepengar.