torsdag, december 15, 2005

Tomten är röd och snuten är blå

December är en helt okej månad för att vara vinter tycker jag. Jag verkligen gillar julstämningen som infinner sig vid första advent och håller i sig till det vankas dopp i grytan. Lussebullar, glöggkvällar, peppisar (obs: inte internatskolevarianten) och allmänt mys. Det känns desutom inte lika djävulskt och mörkt när hela stan smyckats med julbelysning. Nästan hela stan klär vackert i ljus men det finns ett undantag. Avenyn. Göteborgs stolta paradgata.

Det är konstigt hur all skit lyckas samlat på ett ställe egentligen. De sämsta krogarna (det i sin tur det grövsta krogvåldet), den jobbigaste infrastrukturen och nu den värsta belysningen i världen. Någon på stadsplaneringskontoret verkar gå på knark, eller så har denne någon bara en sjuk fetish för snutparader, för hela avenyn är klädd i neonblått, stickande ljus.

Vad är det för saddosvin som klubbade igenom beslutet att sätta upp ljus som bränner väck ens näthinna vid en hundradels anblick, var i svetslågan finns julstämningen och sedan när blev grisblå (läs polissirensblå) en julfärg? Troligen dras det redan nu upp planer för att koppla på stroboskopfunktion till nästa år. Kanske en batmanlampa med kurtohlssonshablon som topping på korven. Bara för att få till den där lilla extra julstämningen som är så skön.

Vad är det för fel på vanligt vitt ljus eller, för all del, ett red light district en gång om året? Många frågor blir det.

Fast det är klart nu kan man ju se Avenyn från månen också. Alltid något.

12 kommentarer:

lisa sa...

åh, batmanlampa med Kurt Olsson! Jag vet en viss herre på ett visst berg som skulle kunna stå modell. Han kanske skulle kunna läsa in en julsaga eller två som kulle kunna eka ut över paradgatan också? Du kan ju föreslå idén för PRO Gråberget nästa gång du springer på dem.

Nemo sa...

Ännu ett tillslag Mike! Men... jag tror mig ha en förklaring...den stavas "VINTERLAND". Någon har bestämt att isblått, ultraviolett dimljus eller för den delen kokainvitt-blått är VINTERNS färg. Den skall framkalla iskyla, rimfrost och en känsla av att vi har isbjörnar på gatorna i det goa, glada Göteborg...såvida det inte skall vara Rio de Janeirofeeling vilket samma gubbs tycker att vi skall ha 10 dagar i augusti (stavas langos,fegöl i plastmugg och staden full av folk från Borås, Vara och Götene).

Hut, hyfs o hållning i stadsdesignen finns inte här längre... Pappa Freuds elektiska tivoli tar över Avenyn.. jodå

Anonym sa...

Eh, jag tycker det gnälls allt för mycket på de där slingorna. Så farligt är det väl ändå inte..

Anonym sa...

Finns det något bildbevis på de där polisslingorna för oss som av någon anledning inte känner att göteborg är den bästa platsen att befinna sig när det vankas jul - ska vara snö på julafton.

Kissen sa...

*garvar*
Men blått är väl fiiint?
Eller inte. Jag är klassisk. Det ska vara rött, grönt, vitt, silver och guld under julen. Inget annat.
Jag håller med!
Fast det är säkert väldans roligt.
Och de som kom på det anser säkerligen att det är hippt och modernt! ;-)

Mjukispolacken sa...

Instämmer, det ser förjävligt ut. Fast det värsta tycker inte jag är den blåa färgen. Det värsta är att de har satt upp den billigaste jävla belysningen de kunde hitta, säkerligen inköpt på ÖB för 20kr. Asså det är ju typ 20 lampor som är lika stora som de man har hemma i kökslampan. Hade de haft små lampor som på Liseberg hade det sett helt ok ut.

Anonym sa...

Jämför man belysningen på Gustav Adolfs torg med den på Avvenyyn så inser man snabbt att det varit en tävling om vem som kunnat göra den snyggast belysningen och personen som fick äran att göra Avenyn har ju sneglat på Gustavs A. torg och tänkt att " naj naj, det skall vara ett nytt vågat koncept som fångar uppmärksamhet och inbringar mys , inte det gamla klassiska ljuset. " Och se så bra det blev: Kallt , elakt, räjv , och rätt öken faktiskt.
Om jag skall vara full o insupa stämning iår skall jag vara på Gustavs torg.

Anonym sa...

Kanske nåt för oss som spyyyyyyr på julen och inte vill se röken av den!!! Bort med allt rött skit och in med andra färger om det nu MÅSTE lysa så förbannat överallt!! Varför är vi så väldigt mörkrädda?? Tycker att t.ex. Liseberg med sina miljarder lampor är en orgie i smaklöshet!! Släck skiten och spar på ström...

Anonym sa...

Har lyckats hålla mig ifrån avenyn och julhandeln i helhet än så länge. Börjar väl bli dags snart dock...
Hatar julhandel!

Cliff Hanger sa...

Klart att det kan bli tokigt ibland. Det var ju göteborgare som låg bakom belysningen... :-P

Anonym sa...

Ja, helt jävla galet att det är någon som kallar sig för konstnär har fixat den där makabra uppsättningen. Den jäveln borde ställas mot en vägg. Och jag måste se helvetet var gång jag beger mig in till stan. Trodde knappt att avenyn kunde bli fulare, ack så fel jag hade. Vi borde sluta med alla ekonomiskt inbringande aktiviteter i den här byn, det känns obehagligt att ha det där el-svets ljuset i ögonen som tydligen kostar skjortan också. Jag kräks på GBG så här års.

Anonym sa...

Är det ingen annan som stör sig på den där lilla båten(?) som guppar runt i kanalen vid brunnsparken? vad är meningen med den? den ligger dessutom typ en halvmeter över vattnet och ser ut som ett stålskelett dagtid.