måndag, juni 12, 2006

Detta är Hisingspoesi... I rest my case.

Dolkad

De fann honom liggande död
på rivningstomten
efter gamla Porslinsfabriken
en bit från Kvilletorget.

Mannen låg i en vanlig soffa.

Uteliggare brukar sova härute
och ibland ser man eldar där de grillar.
En man bor i den där bilen,
säger de och pekar
mot en beige skrothög med
parkeringsbot på rutan.

Området liknar en tjyvtipp
med kläder på marken och
övergivna kundvagnar
mellan sparade tegelhögar från
den gamla fabriken.


För att förstå poängen kanske man bör se texten i sin helhet: Klicka här!
Så jävla fint när dagstidningarna gör jobbet åt en för en gång skull;)

19 kommentarer:

Anonym sa...

Aaargh!

Just artikeln jag hoppades du skulle missa, Mikey!

Jag tänkte: "Nu kommer han att...just det..BLOGGFROSSA i eländet"

Jag älskar Hisingen ändå...

/truebiker

Anonym sa...

Skrattet får en bitter eftersmak, när man läser om det.

mikebike sa...

monica: tack tack men detta är bara tragisk socialrealism från hisingen. inget att skratta åt.

truebiker: hahaha... vet du jag tänkte att nu kommer du nog få nog och toklacka... men du är en seg en;)

Jeffrey: ja det är inte mycket att skratta åt från början.

lisa sa...

Bevisen på att Helvettesön inte är någon hit har haglat i helgens dagspress... för du missade väl inte att han som tappade sin mobiltelefon i en klippskreva och fastnade uppochner när han skulle sträcka sig efter den, och satt fast med huvudet neråt i väldigt många timmar innan rädningstjänsten fick loss honom... just det, Hisingen.

Anonym sa...

Jag älskarälskarälskar (ja, rent oförställt mycket) uttrycket "TJYVTIPP". Hädanefter ska det bli min grej. Att säga TJYVTIPP. Åh. *visslar bort resten av ärendet*

Anonym sa...

Vilken bild dök upp för mig när jag läste att dom står där och grillar ibland? Jo, den som går runt en del just nu där en helt vanlig kundvagn kan fungera som grill och barnsitsen som en sorts avställningsyta för kött som fått nog med färg.
Ni har säkert sett den eftersom jag fått bilden av en bekant på den stora f.d svenska biltillverkaren, för när ett alster har nått någon där så är det snart utspritt till hela svenska folket (läste någonstans att ingen i Sverige har fler än "tre hopp" till någon som jobbar hos den stora f.d svenska biltillverkaren).

danne sa...

Mikebike: Här har det varit lugnt kan jag berätta. Det verkar som götet har blivit centrum för alltings händelse. Inte ens el ojo - new york har något att rapportera. Peace.

Anonym sa...

kan man säga något annat än: Jaha...

Hemskt men sant om den där hemska ön..

(Har du rakat bort det där hemska du hade i ansiktet?? Finare utan!!)

Anonym sa...

hahaha fasen så kul

mikebike sa...

lisa: hahaha du har nog jobbat på hisingen lite för länge;)

jenny: hahahah ja vissla du... kul hursom helst att du gillade ordet. jag kan dock inte ta någon cred för det.

Adde: alltid matnyttig info från dig. jag är glad över dina kommentarer bara så att du vet. dock tror jag att jag missat den bilden. konstigt;)

danne: ja fan alltså NY verkar kolungt. gbg har blivit alldeles tokigt i värmen.

anki: nejdu. ingen "shavey davey" än. jag börjar gilla den. sitter och klappar på den förnöjt som om vore den ett sällskapsdjur. som en katt kanske... jag hör hur den spinner. världens mysigaste ljud.

Nemo sa...

Jämmer... det börjar bli dags att snickra ihop en sorgesam slagdängecover på Orups "Från Djursholm till Danvikstull" men med titeln "Från Tingstad till Eriksberg" Smärtsamt!

Anonym sa...

Det finns långt gångna planer för hela det området (som tur är..).

Faktum är att det fortfarande begås mångfalt fler våldsbrott i de centralare delarna av stan, så du är nog säkrare en natt i soffan på bilden än på Järntoget (nya Nordstan), men visst jag håller med, det nämnda området är ju en socialdemografisk katastrof.

Har för övrigt bott just där ett kort tag och såg ju en del element, men märkte faktiskt aldrig av nåt.

Lite fattigt att rackla på Hisingen i stort när du endast rör dig i trakterna kring Backaplans utkanter. För trovärdighetens skull får du ta och åka upp till Biskopsgården och till Backa, om du nu vågar vill säga. Där finns också roliga saker att se, skapat av våra socialdemoratiska vänner.

Förresten, har de tagit rånmördaren som hade ihjäl den äldre mannen i Majorna ännu eller mongot som skulle elda upp träkonsten på Masthuggstorget??

Anonym sa...

Kan inte annat än haka på Da Bomb där. Var det inte en sjukpensionär som rånmördades i Majorna? Med risk för att låta makaber, men exakt hur låg IQ han man om man rånar en sjukpensionär?? Jag menar det finns ju inte mkt pengar att hämta där eller?
Det som hände på Hisingen var förmodligen ett " crime of passion" vilket gör att detta mord hamnar på en helt annan nivå och tro mig, har jobbat på krogen på Hisingen och jag vet hur passionerade en del kan vara där :D

Ang svaret på mitt inlägg tidigare verkade det som om du Mike ändå var lite sugen på att se vad Hisingen egentligen har att komma med. Har funderat fram och tillbaka en del. Har kommit fram till två saker. Det är ALLTID kul att ha rätt och att kunna överbevisa. Det andra jag har kommit fram till är att risken finns ju att hela grunden till din Blogg faller och jag kommer aldrig att kunna närma mig Majorna igen pga av den arga mobben av dina fans som hatar mig för att jag har omvänt dig. I valet och kvalet....

Anonym sa...

Tjyvtipp. Tjyvtipp. Bloggfrossas kommentarsidor liknar ibland en tjyvtipp. Fattaru rappar som en tjyvtipp. När varmvattnet är avstängt i vårt hus är det som en tjyvtipp. Att boka flygresa nära midsommar är som att sova på en tjyvtipp. Oändlighet...

Däremot är det inte kul att köra "Smeden bor i en tjyvtipp". Kanske för att det (förmodligen) är på rikt'?

SixesAndSevens sa...

Ser fram emot dina Hisingsbilder, Mike! :)

Anonym sa...

Harold Pinter, diskbänksrealismens fader, fick nobelpriset.

Den där göteborgaren kanske skulle diska istället för att skalda?

Vad har ni Hissingen till, är det bara för att ha någonstans att dumpa egenföretagare med förkärlek för öl på jobbet eller fyller platsen ett legetimt syfte?

Hur går det med badandet Mike- det är högsäsong och det var länge sedan min lunch började jäsa av dina målande beskrivningar av badfolket...

mikebike sa...

lauren: jag skulle säga att oddsen är på min sida... ;) En risk jag vågar ta.

Anonym sa...

Luska fram hockeyhjälmen ur gaderoben för det kommer att bli åka av :D

Anonym sa...

Jag håller med Jenny. Bara ordet "tjyv" är helt underbart. Det känns så PippiLångstrumps40-talstantprussiluskepräktigt.