onsdag, juni 07, 2006

Detta är stort!

Jag kom precis in från lunchen. Vi satt och snicksnackade som vi alltid gör. Det är kul när alla fem på kontoret käkar lunch samtidigt. Det är som en förfest, fast på lättöl och gräddsås.

Den ena av de båda D var väldigt mallig över sin flickvän A. Det visar sig att hon arbetar i Arendal - Hisingen - Göteborg. Jag gillar henne redan innan men nu har hon växt i mina ögon. D sa att han hört från annat håll att hon brukar slänga sig med fraser som "borde spränga hela skiten i luften" och "sänka hela skiten" i samtalsämnen som rör västkustens alldeles eget exklusiva svar på "gehenna". Det är stort bara det. Kreddigt, men mer på ett vanligt dödligt plan.

D fortsatte med att berätta att hon när vädret tillåter brukar cykla över Älvsborgsbron på sköna majornasidan över till... ja ni vet vad. Förra veckan hade hon kommit hem och berättat att hon börjat grina när hon var mitt på bron. På riktigt. Verkligen storböla. Det känns viktigt att belysa att detta är en mycket stabil tjej vi talar om.

Snacka om att ge perspektiv på hur kompakt och fysisk känslan av armod på Hisingen är redan i sitt energifält. Jag frågade, även om jag såklart visste svaret, varför hon brast ut i gråt. Hon tyckte helt enkelt att det kändes så eländigt att komma över på fel sida. För starka kontraster mellan skönhet och vämjelse inom loppet av oacceptabelt kort tid helt enkelt.

Ja vad säger man... Håll hårt i denna tjejen D.

Word på dig A - WORD!!

28 kommentarer:

Anonym sa...

Men va fan, lipa sådär utan riktig anledning. Jag åker över där varje dag och tänker på min höjd. "Vad vackert det är. Hade varit najst att gå över nån gång och bara glo ppå utsikten." Säg till din polare att dumpa psykfallet asap, så till vida att hon inte är blond och ligger inne med ett par dubbel D. Då är allt sånt förlåtet.

Fattar inte grejen heller i storyn egentligen. Du åker från förlängningen av pundmajorna, Kungsten och kommer till Eriksberg. Det är ju som att åka från Compton till Beverly Hills. Grät hon av lycka??

Anonym sa...

Ha ha ha! "Detta är stort" Ha ha ha ha!
Hörru Mike, har du funderat över varför ingen nappar på att försvara ön?
;-)

Anonym sa...

Snicksnack var det ja... inte word!

Anonym sa...

Det där kan jag inte ta till mig, det vet du.

mikebike sa...

da bomb: det där var en så dum kommentar att jag inte ens bemödar mig svara! du skulle säkert tycka att den smutta trailerparken på eight mile i detroit skulle vara najsigt med.

adde: fler och fler hisingsaktivister har börjat höra av sig. se ovan bara *skrattar*

Anders och Jenny: Ni är i förnekelsestadiet...

Nemo: jag vet att du inte ens kommenterat än men jag skriver till dig för att jag tror att du kan vara rätt man att hjälpa anders och jenny till insikt. Da bomb verkar det inte finnas hopp för.

lisa sa...

åhhh... hon borde bli min bästis!

Anonym sa...

härligt med en så stark övertygelse mike och jag kan ju förstå heöa poängen med storyn.

jag förklarade igår för tjejens kompis att hisingen inte är någe bra ställe att bo på när denne sade att de hade kikat på lägenheter där och kom på mig själv att jag hade slutat lyssna på henne och bara malde på om alla nackdelarna med Hisingen.....

Nemo sa...

Nemo gör en brandkårsutryckning och sällar sig till Mikebikes fotsoldater. I en bloggpost för några dagar sen beskrev jag en färd över Älvsborgsbron som slutade på Expert, Eriksberg. Jag hade tänkt fotta inträdet med portalen av det norra brofästet som flankeras av oljecisterner och ap-golfanläggning. Jag höll på att bli påkörd och trängd...redan på bron.. ett omen. Det finns inga händelser på Hisingen som hittills i mitt liv höjt min sinnesstämning... jag har också svårt att se vad det skulle vara... Jo, om Sten A Olsson lösgjorde sig från sträckan Järntorget - Klippan och förde över all sin verksamhet dit den hör hemma; Hisingen - då skull jag t o m kunna tänka mig en dragspelskväll i Flunsåsparken, ett bungyhopp från Eriksbergkranen och en stilla promenad mellan Kvilletorget och Värmegatan

Anonym sa...

Alltså, jag tycker inte att Hisingen är så vansinnigt galet illa. När vi flyttar tillbaka till Götet hamnar vi säkerligen där. Innan vi hittar det där perfekta lilla torpet (för det finns så många torp i gbg).

Anonym sa...

tjena.. Säger bara så här.. Jag verkligen avskyr hisingen efter händelser i fredags .. Jag var hemma i underbara Götet o skulle en snabbis till Ikea Bäckebol, dit gick snabbt som attan. Men hem till fastlandet tog tio evgheter för jag körde ju bara fel. Innan jag kom tillbaka till underbara majorna hann jag lova mig själv att aldrig mer besöka denna ö.
Men redan samma eftermiddag så skulle jag o lillebrosan besöka våran mor som arbetade i frihamnen med battle campen. Samma sak igen Dit gick bra men hem ska vi inte tala om. Det tog mig över en timme att komma till väg 40 pga all trafik, felkörningar o vägarbeten. Så då lovade mig själv igen, ska aldrig mer besöka denna ö.. Så nu avskyr jag denna ö mer än allt!!

Anonym sa...

Haha Mickey, det hade isåfall varit lika lätt att hitta det lokala meth-labbet där som i Majorna...

Jag kom just på att jag diggar inte Majorna. Nu gillar ju inte jag Hisingen heller bortsett från möjligen Eriksberg och Torslanda, men att sitta och rackla på ön när man bor i Majorna är ju lite weird... Dock är det roligt att läsa.

Anonym sa...

Fortsätt racka bara! Förhoppningsvis lyckas ni indoktrinera tillräckligt många för att lägenhetspriserna sjunker på ön och då blir det mer över till oss som sett ljuset.

Tycker nästan lite synd om er på andra sidan för det är ju på Hisingen alla Göteborgs tillgångar finns. Kan ju dra den där anekdoten om när Torslanda ville bli en egen kommun. Det var inte så populärt kan jag säga för det skulle innebära att Göteborgs och Sveriges stolthet Volvo inte skulle ligga i Göteborg och dra in skatt till kommunen längre. Det blev ingen ny kommun...

Anonym sa...

Tråkigt inlägg.. Tråkigt med drygt statussnack. Bruden som bölade borde söka hjälp och hennes föräldrar bode få stryk som uppfostrat henne till ett statusjagande våp.

Anonym sa...

Men! Nu inser jag att det faktiskt går att cykla mellan Hisingen och Majorna i ett nafs. Grannstadsdelar. Jojo!

Det är ju inte så konstigt när man tänker efter. Jag menar, det finns ju fler, både visuella och kulturella, likheter mellan stadsdelarna än olikheter.

Anonym sa...

Att hata Hisingen för vägarbetena där är...oförståeligt. Vad har det med själva stadsdelen att göra? Nej, jag vägrar. Det verkar finnas en rik flora av diverse där, det är mer än man kan säga om andra delar av stan. Och dessutom, i Eriksberg, dit jag tvingades för ett tag sen, var det posh as hell. Snajdigare än Linné. Sen att trafikplatserna är som de är, har väl inte med själva stadsdelen att göra!?

Anonym sa...

Fenomenet kallas för STANDAL´S SYNDROM. Kort förklarat så innebär det att hjärnan inte klarar av att ta in för mycket skönhet. Det drabbar ofta turister som rör sig i rom och mevittnar sixtinska kapellet och alla de stora mästarnas verk. De bryter helt enkelt ihop, gråter, betersig förryckt, blir en helt anan person.

Detta är inte båg utan ett väl dokumenterat fenomen!

Thérèse sa...

Jag tror du får göra en insats och komma med dom där Hisingsbilderna som du utlovade när du la ut en teaser som kunde vart tagen i Guatemala ,för ett tag sen. Fota till exempel Fortet , det sunkiga stället som kallar sig nattklubb vid backaplan , alkis-parken bakom bolaget på backplan , någon sunkig loppmarknad i trakten nassarnas ställe och lite andra sköna platser där i närheten. Då kommer nog dom mest inbitna hisingspatrioternaatt bli tysta.
Dessutom ser jag fram mot lite sköna Hisingsbilder ;)

Anonym sa...

"Då kommer nog dom mest inbitna hisingspatrioternaatt bli tysta."

Äh, jag bor ju mitt i den smeten! Det ger bara lite krydda i tillvaron. Vardags-edge, så att säga.

Anonym sa...

truebiker är en hisingspojk.
Den gröna ön rockar..

/truebiker

mikebike sa...

jag blir så trött!
Torslanda och Eriksberg. Vad fan är det. Vem tänker i banor som ekonomiska tillgångar. Eriksbverg. Ett det är fan knapp hisingen. det ligger där som en spökstad. trots alla bostäder finns inget liv där efter kl 17. torslanda. Ett... om det nu är all that så är det extra kul att torslanda torg blev röstat till SVERIGES "fulaste" torg;)

att lägenhetspriserna ska sjunka... ja nästa steg är väl att man får betalt för att fylla en lägenhet.

krydda att bo kring vågmästarplatsen... ja det är en maträtt jag inte vill testa kan jag säga.

therese: klart det kommer bilder. men jag måste ta det när det kommer så att säga.

jenny: du behöver verkligen ta och spenda lite tid där hör jag;)

Anonym sa...

Okej, dags för en liten faktaruta.

Saxat från susning.nu:
"Tidiga finska invandrare slog sig ner här och uppförde den första bebyggelsen."

"i riksdagsvalet 1934 var Majorna det valområde där nazisterna fick flest antal röster."

"Men även om områdets socialstatus har ökat kvarstår många problem. Arbetslösheten är hög, antalet ensamstående mödrar är extremt hög och statsdelen är Göteborgs absolut sämst skötta vilket resulterat i stora nerdragningar i skola och dagis."

Jättetrevligt område mao...

Hisingen beskrivs enbart i positiva ordalag på samma sida.

Jag anser det härmed vara vetenskapligt bevisat vilken stadsdel som äger.

mikebike sa...

Ja har du hittat den infon på susning.nu så är det verkligen vetenskapligt bevisat;)

Jag säger som så, att försöka sig på att vända på förhållandet mellan majorna och hisingen... ja det är sådant totalt vansinne att det inte ens förtjänare en kommentar. Men det är tur att de som bor på hisingen älskar hisingen. för vad skulle man göra om de kom över till majorna... Det räcker att de kommer dit och mördar och rånar ;)

Anonym sa...

en av mina bästa vänner bor på majorna...

peace out...

/truebiker

Anonym sa...

Men mike. Jag HAR ju varit där! Nu vet jag att det inte är hälften så fult och krimmat som vissa låter påskina. ;-) Tänk att jag är hyfsat nyinflyttad och ser detta från ett fräscht perspektiv.

Jag hörde att Smeden lyssnade på singeln från vinnaren av svenska Idol. Minns inte året, men låten går "dreams are coming true"... Smeden. Han är alltså en softie!

Anonym sa...

Den man älskar agar man.... och i mina ögon har Hisingen åkt på en hel del smisk av Mike?? Gränsen mellan kärlek och hat är ju hårfin, frågan är väl om Mike vet vart den går.
Visst finns det ställen på Hisingen som är pinsamt skitiga och visst finns det människor på Hisingen och också är pinsamt skitiga ( Mike skulle fö passa bra in där med sitt VM stubb :D ) men det finns också flera ställen på Hisingen som är otroligt vackra, precis som i Majorna. Det gäller bara att våga sig dit.
Så vad säger du Mike? Man eller mus?

mikebike sa...

lauren: låter som det vankas personlig inbjudan;) styr upp en aktivitetsdag så kanske jag signar mig. Jag är väldigt nyfiken på vart det otroligt vackra på hisingen finns;)

Anonym sa...

Jag kan förstå tårarna. Man välkomnas inte direkt av skönheten själv när man kommer på andra sidan bron. Men vet man vart man skall "leta" så är Hisingen vacker som en dag, den med.

Det hela beror väl på vad slags skönhet man föredrar. Majorna har hög mysfaktor men att kunna ta ett dopp i sjön precis utanför vardagsrumsfönstret är ju inte alltid fel.

Själv föredrar jag Haga...

Anonym sa...

Naaw stackars liten, inga designbodar och funkisvinklar längre buhuuu. Det är Sveriges tredje största ö vi snicksnackar om här. Fast man ska iofs inte cykla där alls på sin oväxlade, fejk-retro damcykel m. korg.