söndag, juni 18, 2006

Folkets kommentator

Alltså, är det någon mer än jag som funderar på vad SVT hade för intentioner när de satte samman sin härliga VM-studio?

Jag antar att de någonstans på kartan hade "underhålla" som någon form av riktvärde. Det är väl lite grejen. Isåfall är det fanimej hög tid att se över vad det är för en gammal ost som sitter och klubbar igenom roligheterna. Det känns inte som att de arbetat sina fingar ner till ben direkt för att komma på ett nytt fräscht koncept. Jag tycker mig nästan känna lukten av tonerpulver från nån gammal kopiator från public servicens högborg. Eller har jag fel. Var inte OS-studion uppbyggd på ett nästan stötande likformigt sätt.

Jag vet inte men jag tyckte mig läsa att 2006 var året då budgeten skulle satsas stort i idrottens tecken på SVT. På bekostnad av storslagna dramaproduktioner (ala Tusenbröder) skulle Idrottsbevakningen kostas på utav bara fan. Vad ska man då säga. Jag säger ett långt och eftertänksamt hmmm...

Visst det är rättigheterna som tar upp största delen av budgeten. Men ett par tusingar hade de väl kunnat trycka in på studionkonceptet tycker man. Göra nåt nytt. Upplägget med en programledare och bisittande expertkommentatorer, ett stycke tittarombudsman osv. OK, jag köper det även om det osar copy paste över Peter Jihde vad han än gör. Till och med perukfrisyren sitter kvar från OS. Jag kommer plötsligt på mig själv med att känna lycka över att tittarombudsmannen INTE är Roger från "Macken" den här gången.

I det stora hela så är det nothin fancy, men iallafall tittbart. Ända till de börjar med Underhållningsbiten. För att blanda in tittarna på ett interaktivt och lättsamt sätt så har de kommit på braksuccén "Folkets kommentator". Vad ska man säga.

Jag säger: Baahhh! De första gångerna fick jag för mig att jag satt och tittade på Öppna kanalen och började sura i tron att någon familjemedlem stökat om bland mina kanalpositioner.

Nu är jag förbannad, för jag sitter inomhus på en fet treobehandling, efter att ha fått en svår nackspärr (ev whiplashskada). Mina nackkotor klarar inte av de plötsliga vridmoment jag blivit tvungen att aktivera för att inte bränna bort mina näthinnor när två "mongon" kommer in för att kommentera Kennet Andessons 3-1 mål mot Saudi -94. Det ligger ingen underhållning i det alls utan mer som att, helt utan ironi och självdistans, delta i de nordkalottska karaoke-mästerskapen.

Jag skrattar inte MED dem. Jag gråter ÅT dem.

Snälla slut upp. Säg upp era tv-licenser och hänvisa till att det inte blir mer tv om degen ska gå till att håna oss tittare. Vill ni verkligen betala för att se människovärdet degenereras på bästa sändningstid?

Jag vädjar. Stoppa vansinnet - gör vad som helst - sätt hellre in Rippe igen på någon tokrolig position. Byt ut Ola Andersson mot Pohjanens morsa och Jihde mot Leif "Loket" Ohlsson. Jag lovar att aldrig mer gnälla över tråkiga kommentatorer eller rötna programupplägg, bara jag slipper se folkets kommentator igen.

16 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Mustachen har förpassats till soppåsen och MTV som första kanalval idag.

Kan det bero på det, som jag känner mig som en superglad Gummi-Tarzan idag?

Anonym sa...

By the way...TV4 är inte ett dugg bättre, dom intervjuar sina egna reportrar... Vad är det då? :o)

Silverfisken sa...

Jag är glatt ovetande. Sitter och pimplar och garvar åt Australiens dito. Gött att vi är åtta timmar före ibland. Skål!

SixesAndSevens sa...

Men hon den där hysteriska i tv4 då...

Anonym sa...

det som är ännu mer pissigt är att den som vinner får kommentera bronsmatchen enligt rykten

idag frilägger jag min musch förresten , lite sent jag vet men jag hade giltigt skäl.

mikebike sa...

mamselamsen: skönt för dig... min mustasch.. ja det kommer en liten uppdatering om det senare idag. det har antagit helt vansinniga proportioner nu. brrr

bims och sixx: men ingen har väl några förväntningar på tv4?

Silverfisken: Jag hade gjort nästan vad som helst för att byta med dig nu... men säg det inte ens. Jag vet att det skulle vara ett kasst byte. Men man måste ju få drömma;) Skål tillbaks.

el pedro: Om de kommenterar bronsmatchen... ja då vet jag inte. Då kommer jag inte att se den oavsett vilka som spelar. giltigt skäl. tell. inte mycket är giltigt men bättre sent än aldrig får jag väl säga;)

Anonym sa...

Inte gnälla på Ola, han är Sveriges i särklass bästa fotbollsbisittare. Om de däremot kunde ta bort ärkeegot Jihde som inte kan säga ävv så skulle övriga i studion framstå som så mycket bättre. Hur ska man kunna säga nåt vettigt när Jihde envisas med att ställa dumma frågor?

Har du förresten tänkt på att ingen annan än Jihde får vara rolig? Om nån försöker säga nåt putslustigt tittar Jihde bara irriterat och nedlåtande på personen ifråga för att verkligen lägga sardin på stämningen.

Anonym sa...

Om man ändå ska gnälla, så är det väl tv4:s man ska rikta sig mot? Riktig amatörTV ju. Typ UR...

Anonym sa...

Jag säger bara Glenn Strömberg. Tänk om han ändå fick ta över hela sändningen, bara han och soffan.
Glenn är min gud.

//// DeVille

mikebike sa...

josh: jag gnällde ju inte på ola. jag sa ju bara att jag kunde köpa att de bytte ut honom om de bara lät bli att köra folkets kommentator jö ;)

david: som jag sa - ingen förväntar sig väl NÅGOT alls från tv4

deville: glenn strömberg.. hahaha... ja han e fin;)

Anonym sa...

Hey!

Jag som trodde att du var en sorts "folkets kommentator" med dina tokroliga bloggar! ( ibland helt snett ute, ibland klockrena..)

/truebiker

Caravaggio sa...

Jag tror hela idéen med "Folkets kommentator" är att dom ska få användning av den trallvänliga jingeln som dom slänger in där.

Borde inte radarparet Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg hålla i SVT:s nästa fotbollsmästerskapsbevakning. Det kan inte gå fel. Dom två och så kan Sladjan få sitta kvar.

mikebike sa...

truebiker: alltid lika trevlig. ett jag ör ingen folkets kommentator eftersom jag uttrycker mina åsikter i min egen blogg, inte nån sunkig vm-studio. erkänbn det är hisingen som du tycker är den största snedbelastningen i mina bloggar? ;)

caravaggio: jag hoppas du skämtar vilket du troligen gör. oldsberg står högt på min dödslista;)

Anonym sa...

SVT hänger upp sitt program på Peter Jidhe. Alltså Niklas Strömstedts och Martin Timells falske massmördarkopia Jidhe.

Den mannen är antingen nyfrälst mormon med fyra hemliga fruar eller en pedofil in spe.

Jag hänvisar till din Timell orgie tidiagre. Det är samma skrot och korn, en busig svärmorsdröm som leker sympatisk...
vad kostar ett kontrakt?

superkryp sa...

ang. silverfiskens åtta timmar före: Det är ju super, då kan väl du säga hur matchen gick lite i förväg så springer jag ner till tobaken och satsar ett par tjugor... Deal?

Andreas sa...

Det är sant att den som vinner det där får kommentera bronsmatchen i SVT. Dessutom... med Thomas Wernersson. Hur många kommer se den liksom?

En av fördelarna med att vara i Tyskland är att man inte fattar vad de snackar om i studion, så man kan skita i det helt =)