måndag, juni 12, 2006

Netto

Jag säger bara Fy faan! Fy fan för Netto...

Förra veckan gjorde jag och min kollega P det mycket omdömeslösa draget att handla bryggkaffe på Netto. Inte för att det är billigt utan för att det var närmre kontoret. Kanske därför jag tog extra stor skada, eftersom jag inte är prisjägare. Jag kan sammanfatta det med att det hade varit värt den lilla omvägen. Ja det hade varit värt att behöva åka till en annan stad. Aldrig mer Netto, säger jag bara.

Jag känner mig fortfarande lite smutsig. Netto är nog det abslolut fulaste som finns i världen.

Vi kom in och redan då kände ja att någonting var fel. Det var något med blysningen, något med skyltningen, något med personalen och inte minst med kunderna. Ja, det var något med precis allting som gjorde att jag blev svårmodig.

När vi kom till kaffehyllan var jag redan matt. Jag är inte van vid så mycket öststatsmisär på en gång. Lågprispundarna trängdes i flock för att fynda precis allting. Who cares om man tjänar tre spänn på att köpa sina bomullstopz där.

Nettos sätt att presentera varorna i butik förde tankarna direkt till det klassiska DDR-affärerna. Netto får "Willys Hemma" att framstå som Harrods. De har dragit in pallar klädda med emballagepapp och skurit upp dem ganska slarvigt så att en och annan produkt var stympad här och där. På flera ställen hade det läckt ut innehåll som bara låg kvar. På sina ställen hade det legat så i flera dagar. Hygien är ett av många ord som inte verkar finnas med i Nettos affärsidé överhuvudtaget. Lustigt med tanke på att de kränger livsmedel.

Om man talar om bristande service och bisarrt kundbemötande så räcker iallafall inte min fantasi till för att ge en korrektbild av den jävla kassa-apan som satt i den kassa jag givetvis köade i. En överordnad bad om förstärkning till kassorna men istället för att låta tjejen som kom till undsättning öppna en egen kassa så propsade böfa-killen på att hon skulle lösa av honom - FÖR HAN BEHÖVDE RÖKA!!

Jag skämtar inte. Jag tittade på honom som att det var ett sjukt skämt. Det var det inte. Killen var kanske 25, hade platinablonderad taggfrisyr, grå t-shirt och en sådan där finfin guldlegering (modell; tjock som fan) hängande kring nacken. Han såg ut som ett skolboksexempel av en kille som dövar sitt medvetande med roppar och hembränt så fort han är ledig.

Så han tvingade tjejen att ta sin kassa vilket bara det tog en jävla tid. Där stod vi som de idioter vi är och bevittnade hur det satans svinet ggick ut och tände en röd prince. Det var inte som att han var en sådan nikotinjunkie att han hetsrökte i sig den. Nä fan, killen avnjöt den som om vore det en fet kuban. Just då, just där ville jag att han skulle dö. Hade det kommit en lastbil och sladdat in på trottoaren hade jag inte tittat bort. Jag hade öppnat en påse popcorn tamejfan och sett till att ha fri sikt. Vi snackar ett "Kodak moment" man inte skulle vilja missa så att säga.

Efter att han fimpat kom han in och ställde sig bakom tjejen och snicksnackade lite. Störde hennes redan långsamma arbetsförmåga. Det började pulsera innanför mina tinningar. Jag knöt högra handen och bet mig i knogarna. Jag är så kontrollerad.

Någon tappade greppet och skrek att vore det inte bättre om han öppnade en kassa istället för att bara stå och glo. Då flinade han och sa att det skulle han allt göra. Jag tittade på honom och hade han besvarat blicken med sitt fula flin hade ni läst om mig på löpsedlarna dagen därpå. Då hade jag nog ballat ur. Inte nog med att kön var lång och betades av i ultra-rapid. Det verkade vara ovanligt många människor som inte kunde sköta sin kroppshygien ordentligt. Helt otroligt. Jag tittade mig omkring och fick för mig att jag hamnat på ett sånt där singelevent. Typ singelkryssning fast för människor vars gemenskap mer grundade sig på kraftiga luckor i duschschemat. Det kändes outhärdligt och hade det inte varit för att både jag och min kollega hade avlidit om vi inte meckade en koffeinfix per omgående så hade vi aldrig ens ställt oss i kö.

Plötsligt var det stopp. Alla krängde och vred på sig som taskigt uppsatta kupoltält. Då såg jag.

En Kärring som var mellan nittio och döden (min kollega P:s geniala uttryck) hade övertrasserat sin budget på tvåhundra pix med cirka sextio bagare. Bara att börja plocka bort varor. Hon valde omsorgsfullt knäckebrödet och kom ner sju spänn. En burk champinjoner, tre kronor till. Och så höll det på. Mellan varje vara utbrast tanten förtvivlat att "det kan inte stämma", men gjorde det tydligen. Allt gick som i slowmotion

Min puls stegrades och jag insåg att det nog skulle sätta permanenta spår i min hälsa om inget hände snart. Utan förvarning agerade min hjärna med med en imponerande initiativförmåga och jag säger med en stor portion bitterhet i rösten att "Bjud på resten då för fan". Så att vi slipper självdö i Nettokön. Det har kommit att min mardröm no. 1 - att dö "Nettodöden".

Kassörskan tittade nervöst på mig och jag kände att mina pupiller tog upp precis hela iris. Jag var mörk i blicken. Naiv som jag är hoppades jag hela tiden att hon skulle tröttna på att låta kärringjäveln själv få välja vilka varor som måste stanna i butik och bara rafsa åt sig tillräckligt för att nå maxbudget. Men icke. Tålmodigt som en tax satt hon och väntade. Det tog ett par varor till innan jag återigen hörde min egen röst (denna gång neurotiskt skarpladdad) säga: "Men det här borde ju vara olagligt". Allt svartnar. Jag känner igen det. Det har hänt innan. Pumphageldrömmen.

I pumphageldrömmen ser jag framför mig hur jag plötsligt en dag vandrar in genom entrédörren till samma butik med ett pumphagel över axeln. Jag ställer mig bredbent som Chuck Norris, fattar pumpfattning och placerar en "12 gauge" i loppet som jag utan förvarning fyrar av i en lysrörsarmatur - för att fånga uppmärksamheten på ett lagom effektfullt vis. Sedan förklarar jag med mycket allvarlig stämma att nu ska det bli åka av. Att nu vankas det mayhem. Först skulle utan tvekan ciggkillen falla under min blystorm. Sånt beteende som han uppvisade ger dubbel förtur.

Äntligen var tantjäveln klar och det rullade på i ljusets hastighet kändes det som. När vi äntligen kom ut ur butiken fick jag ett lättare spastiskt utbrott. Jag bllev plötsligt medveten om att mitt liv förkortats med minst ett år och ska man losa ett år finns det ju bra mycket skönare vägar än ett Nettobeök att gå.

Vi diskuterade i efterhand och kom fram till att det känns som att Netto ligger lite felplacerat. Jag menar, lägenhetspriserna i Linné snittar kanske minst två mille. Vaffan ska de människorna med Netto till när det dessutom ändå bara var folk från Meros Camping där. Och så vi då.

Dessutom räknade vi ut att det nog rörde sig om en helt tia vi sparat på att köpa kaffet där. Såna dagar vill man ge sig själv stryk.


ps. Min enda kommentar ang. Sverige-Trinidad/Tobago: Om de fortsätter spela som en hope bönner borde de staffas. "Fotbollmiljonärer tvingas öppna och driva ett Netto". ds.

124 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha.. du skriver så underbart!! Jag jobbar i butik, inte Netto för bövelen, så hos oss fungerar det inte riktigt så. Det enda jag känner igen mig i är se stinkande människorna i kön och så pensionärerna såklart. Dom slipper man tyvärr inte undan. Det värsta är kombinationen. :(
Fortsätt skriva som du gör, så lovar jag kika in lite då å då! :)

mikebike sa...

tackar malin. Du är välkommen så ofta du vill... du vet bloggfrossa håller sig med dygnetruntöppet och mycket trevlig personal.

Anonym sa...

"Jag hade öppnat en påse popcorn tamejfan och sett till att ha fri sikt." HAHAHAHAHA!

Underbar text idag! Jag ska rekommendera den till alla jag känner... ;)

Anonym sa...

Sketaroligt!
Men du, jag undrar om det inte är just hyresnivån som genererar "butiker" av denna klass?
Inköpslistan igen... - snacks?

Anonym sa...

ovanstående är från mig o skall icke sammanblandas med övrigt anonymgytter, råkade halka på tangenten bara..

Honey sa...

åfysatan vad roligt det där var! jag har aldrig ens varit inne på netto, har liksom vänt i dörren när jag sett hur det sett ut. nog för att jag haft stunder då jag faktiskt behövt snåla, men det får finnas gränser.
ska själv sitta i kassan i sommar (dock absolutabsolut inte hos netto) och ser redan fram emot horden av grå pantrar som klöser på dörren 20 minuter innan affären öppnar för att kunna svepa in med käppar och rullatorer för att köpa gårdagens bröd och snart utgående mjölk, samt betala med enkronor och femtioöringar. bara att hoppas på att det faktiskt är ett utdöende släkte.

Anonym sa...

haha underbart men för fan Mike.

jag börjar tvivla på ditt o dina polares omdöme.

av allt som finns på långgatorna så väljer ni Netto.
det är som att kissa på ett högspänningskåp - det går illa.

fast det är klart att man måste testa antagligen?

mikebike sa...

emelie: tack tack... trevligt av dig att skicka... sprid detta gospel om livsmedels butikernas hades.

ä: jag tror inte hyresnivån har med det att göra. jag är säker på att om man lägger två mille på lägenhet så bitchar man inte om att tjäna en femma hit eller dit.

tiggerrr: hahaha nä och tur är väl det att du inte ska jobba på netto. ja jag har också mer erfarenhet än jag skulle vilja av att behöva snåla... men face it så mycket blilligare är det inte på netto att det är värt det. oavsett inkomst.

el pedro: ok vi var i höjd med andralånggatans skivhandel och hade antingen t-livs eller netto att välja på. vi drog fel kort helt enkelt. sånt ska väl inte hela vårt rykte bestraffas för? ;)

Anonym sa...

Detta måste vara ett av dina absolut bästa alster! Jeeeezez va jag skrattade!
Själv handlar jag på Ica Focus & stormtrivs..hahhaha! De vet vad service är!

mikebike sa...

polly: visste du att focus blivit röstat till sveriges bästa icabutik typ tio ggr i dar eller nåt. i love focus... men har inte råd... men jag skulle lätt välja svält före netto.

Anonym sa...

Jag handlade på Netto ett tag men det fanns alltid två skeden som till slut gjorde hela akten omöjlig att gneomföra. Det ena känslan av panik när man svänger om krönet efter att ha tagit en korg och ser korridoren mellan charkhyllan och frukt och grönt. Alltid smalt och för mycket folk=trängsel. Resten av affärslokalen, en rätt stor del, verkar dock bestå mest av enorma mängder godis, solstolar och polska konserver. Sedan den långa vägen hem med medföljande skamkänslor och uppför backen med den skrikgula kassen, brukar be en tyst bön om att ingen jag känner sitter på Condecco på Plantageagtan och ser mig... Netto sätter sig på psyket på något sätt...

Anonym sa...

HA HA HA HA HA HA HA!!!!
Länge sedan jag skrattade så här! Underbart! Jag önskar att du har sådana här jobbiga upplevelser hela tiden varje dag vecka efter vecka år efter år, fast inget illa ment med det.

Anonym sa...

Minns inte när senast jag var inne på NETTO just..men generellt så tycker jag såna där billiga stores är perfa. Dels priset, men framför allt så känner man sig så j*a fabulous själv när man ser allt white trash i butikerna.

Anonym sa...

Ingen kommentar alls om fotbollen? Vill läsa om hur du sliter ditt hår över den där matchen... :o)

Anonym sa...

Det förvånar mig inte om Focus...at all!Jag jobbade där nåt år som "smaktant"...det var nog ett av jordens underbaraste jobb...Fick laga mat som är min stora passion samt hjälpa kunder med att komma på middagar etc...samt spana på alla snigelkarlar som det dräller av där...hehehehehe!

mikebike sa...

helfpint: ja det sätter sig på psyket. de där gula påsarna är fyllda med lika mycket skam som ge-kå's-påsarna från ullared. Samma känsla fast Netto är tio resor värre. Man känner sig verkligen smutsig efteråt.

Adde: ehhh... tack... antar jag;) fatta att det tog mig en vecka att smälta Nettomisären. Skulle jag uppleva sånt varje dag skulle någon behöva lägga in och avliva mig. jag skulle vara obotbar.

Katta: gå aldrig till netto. det är inte värdigt någon människa. ang. fotbollen, nej jag vet inte om jag har så mycket att tillägga. ett par vänner ställde till med fest en annan var ute på en krog alldeles i området... men jag jag gick hem. tom. kanske att det kommer en riktigt sågning om de inte snyter sig till nästa match

Nemo sa...

Ahhh... så tydligt... en som målande bild av Netto och deras "kvalité - ingen idé". Köpte i desperation snabbkaffe där en gång. Bautaburk för 19:90. Jag hade bara en tjuga på mig och det var kris på gamla kontoret på Fjärde Lång. Alla andra gav mig onda, bruna ögon efter det inköpet. Kaffet var fullständigt odrickbart. Frystorkat diskmedel med överblivet färgstoff från Zingo Choklad-eran...typ.

Förresten - pröva ditt blodtryck Mike, med Konsum Landala... jag ser med spänning fram mot din rapport. Hälten av kunderna kör rullator och är lika sega som kassapersonalen..den kassa personalen...som dessutom spelar Tetris i kassaöppning... d v s så få kassor som möjligt...men ändå en sorts rörelse i kundflödet...Att denna inrättning har en prismärkning som får mig att tro att jag är på Guldfynd och är klart dyrast i stan med sämsta servicen och fetsur personal gör mig illa till mods... och jag handlar där... jämt.

Anonym sa...

Instämmer med Konsum på Landala torg...när det är lunch så har de i system att ha så få kassor så möjligt...vet ej om de försöker slå rekord i hur långt en kö kan sträcka sig eller nåt...Ullmans e lixom inget bra alternativ...så för oss som måste handla i dessa trakter (för jobbet) så e det bara att välja på pest eller kolera...

Anonym sa...

Helt rätt att släppa velourpedagogiken när man pratar om lågpriskedjor. Visst, man kanske kan fynda 3 burkar krossade tomater för en åtta, men vad fan anställer de? Alltså inget ont om ungdomar som vill arbeta och försörja sig själv men alla butikschefer i innebandyfrisyr får mig att må illa.
Ta bara Lidl, smaka på namnet igen, L I D L, va i helvete! Som maskrosor ploppar de upp överallt, fullproppade med skit och 20-åriga chefer som med piska driver sin här av 18-åriga kassörskor, sen går de ut och röker.
Uppskattningsvis är landet lagom begåvat med livsmedelsaffärer för 50-60 miljoner invånare, varför?
Jag vill ha svenskt kött, svensk mjölk, inte någon rådopad tysk biff eller en genmanipulerad liter mjölk som står sig i 8 veckor.

UT med LIDL, och Netto vad fan är det?

mikebike sa...

La reina: precis precis... vi handlar alrdig mer netto. bvaresig det handlar om liv eller död

Nemo: hahahahaaaa... ja fan det är ju så det är för mig och hemköp här nere. jag förnedrar mig om och om igen fast jag sagt att jag aldrig tänker betala paddan igen... jag känner mig som en sunkig torsk. ändå gör jag det.... men NETTO - ja alla har ju en gräns. jag höll på att fördöma en vän för att hon drack fystorkat eldorado. nu vet jag bättre... oj vad dina kollegor måste ha hatat dig;)

Polly: det var värst vad aktiv du var här då... du verkar ju ha koll på varenda butik i stan. ärdu så streetwise?

Anonym sa...

Tycker ni ska testa T-livs där bredvid Kellys nästa gång, det är lite av en upplevelse det också

Honey sa...

men konsum landala är inte sååå illa. tycker jag då. dessutom kan man, om man har tur, komma i skrattande mannens kassa. det är rätt oklart vad han skrattar åt (det kan lika gärna vara åt en lime, som åt en tandborste, som livet i allmänhet), men det är liksom ett hickande, kippande, gurglande skratt som är lite underhållande att lyssna på.

Anonym sa...

Hahha, you made my day Mike! Fyfan vad roligt!! Min pojkvän gjorde också fadäsen att köpa det där kaffet El Pedro snackar om, TORRADO heter det, hör man inte på namnet att man borde lämna det därhän? Varning för skoputsmedlet för 19.90! Förresten kan listan på oätlig "mat" införskaffad på Netto göras lång. Deras jävla plagiat på schyssta svenska märkesvaror är tamefan skandalös, don't buy it!

Anonym sa...

Jupp, du vet mat e mitt intresse så så klart måste man ha koll på stadens affärer....

HAHAHAHA...den skrattande mannen...han HATAR mig & min arbetskompis...vi har ej gjort honom något ever men han kan verkligen sitta & asflabba & så ser han oss & tystnar tvärt & säger inte ens hej!!!

Anonym sa...

Jupp, du vet mat e mitt intresse så så klart måste man ha koll på stadens affärer....

HAHAHAHA...den skrattande mannen...han HATAR mig & min arbetskompis...vi har ej gjort honom något ever men han kan verkligen sitta & asflabba & så ser han oss & tystnar tvärt & säger inte ens hej!!!

Anonym sa...

Jag har den härliga turen att ha Netto på gångavstånd från mig, detta i kombination med avsaknad av andra affärer i närheten gör att man "tvingas" handla där. Butikschefen är en härlig kille som kör på en med trucken, svär åt kunderna och drar härliga skämt till fjortisflickor. "Det blir tvåhundrafemtio kronor", kan han säga om en kexchoklad. Oftast tittar personen i fråga bara idiotförklarande på honom innan han brister ut i "HAHAHAHAH, nej jag bara skoja". Idiot.

Nemo sa...

Tiggerrr: Molgans "lunatic laugh by the desk" förföljer mig i mina svettigaste mardrömmar... Ett lustmördarskratt som endast en man som syr hudkostymer och äter barn till frukost kan frambringa...

Langri sa...

HA HA HA! Din pumphagelfantasi är fanimej extremrolig läsning. Ljuvligt!

sockerdricka sa...

Hohoho, jag är så glad att jag handlar på Willys eller Kvantum. Iof så är väl inte Willys helt felfritt heller. Det som är mest mysko är väl de typer som, efter att ha lusläst veckans reklamblad, handlar 40 kilo morötter och 20 kilo vetemjöl. För det är ju så billigt! Vad fan gör de av skiten sen? Rivna morötter 24/7 i 3 veckor?

Anonym sa...

Gött Mike. 5+ på den. På med sprängvästen bara.

http://world.guns.ru/shotgun/ben_m3s90.jpg

Anonym sa...

hahahaha Mike!
Fantastiskt välbeskriven story! Jag sitter här på jobbet och gapskrattar och ser dig stiga in med pumphaglet...hur bra som helst!
Tack för den!

Anonym sa...

Mike du utlovade en omvälvande period i ditt liv då det var "crazy" och vad som helst kunde hända.

Netto med DDRvibbar är för nära ens egen segagubbartillvaro för att uppfylla löftet.

Nu vill jag se dig åka tillbaka dit och kräva att de slår in varor som paket, köp saker med kreditkort fast summan är 19:99 osv eller söka jobb där. Kan du inte stå därmed din VM-mustach och sjunga "Sassa brassa mandelmasa" frö att tjäna en hacka? Överaska mig.

Själv har jag numera espressokaffe från Lidl i Mjölby hemma. Det är inte DDR-vibbar det är som på den gamla goda tiden där nere. Efter ens kap sitter man på järnvägscafét gud glömde och känner pulsen från den stora världen och nya tiden medhelst ånglok...

Anonym sa...

hahaha okej mike , T livs står ju inte heller för något som kan förknippas med bra :)

allt är förlåtet

mikebike sa...

helena: T livs rockar om man jämför med netto... håll med om det.

Tiggerrr: fan jag börjar fundera på om det inte är värt ett besök ändå. jag har ju sett nemos ondgörelser. jag tror att det är på livsmedelsbutikerna man kan träffa de galnaste människorna. frågan är bara vems felet är deras eget från början eller kunderna som tar fram det värsta hos dem? ;)

Anna gör din kropp och dig själv en tjänst. gå aldrig mer till netto. ALDRIG! ;) låt säga att de har en grej som ör bra (vilket jag inte tror för en seund) men då ska man inte gynna dem ändå. såna här kedjor måste stoppas genom folkrörelser.

polly: hahaha... ja men då så. du, passa dig. när den skrattande mannen slutar skratta heter det ju;) då vet man att man ligger pyrt till.

Skogan: ja jag känner att jag upprepar mig här men för i helvete sluta gå dit.

nemo: hahahahahaha syr hudkostymer... strålande.

langri: jo den e finfin... frågan är om de skrattar lika mycket på netto den dagen något slår över...

sockerdricka: samma fenomen överallt där det luktar fynd. När jag gick emot alla mina ideal och förljde med till ullared strax innan juniorette kom till världen (barnprylar är sjukt billigt där) så såldes det stora trägådstomtar i gips för 19 spänn. Fan folk höll på att bryta ryggen på varandra för att göra ett kklipp. Överallt såg man människor som bunkrat upp med inte bara en utan flera trägårdstomtar. Det är vansinne. Samma människor gör samma sak vart de än kommer och på Netto är det legitimt.

dano: tackar mannen. ska kolla länken absolut.

Annaw: ja detta är ett led i utvecklingen av bloggfrossa kanske. nu lägger jag inte fingrarna emellan nåt mer;) nuf is nuff.

Anonym sa...

HAHAHA. HAHAHAHHAHA. HAHAHAHHAHA. HAHAHA. HA.

mikebike sa...

luca brasi: varför skall jag förnedra mig mer än nödvändigt. dum idé. jag har inte utlovat såna storslagna förändringar va. jag har bara laddat med lite ny energi. kände att jag höll på att bli för glad där ett tag. vi fpår se vad som händer. har inga masterplans.

pedro: tackar!

anna k. sa...

Ett enda ord: Respekt!

Anonym sa...

Tack för dina tidigare artiklar om woodo-dockor. I veckan tillverkade jag 11 gulblåa som jag började sticka i på lördag eftermiddag. En ganska corny livsstil, men det hade effekt.

Stefan sa...

ahhh...bitterhet, ilska, massmordsvarning när den är som bäst...

fuck mannen! jag öppnade popcorn till detta inlägg och kände hur min puls började slå. Fundera på att kliva in på MIN netto, pumpa lite hagel...bara av ren skär sympati.

Anonym sa...

För ett tag sedan fanns en bild på en blå byggnad i bästa Bronx-stil.

I den byggnaden finns (kanske fanns) en invandrarlivsmedelsaffär.

Är det någon som varit inne i den?

Djävligt goda lufttorkade korvar hade dom i alla fall. Garanterat fria från griskött dessutom.

mikebike sa...

lantliv: man tackar man tackar allra ödmjukast. inte många verkar sugna på att hissa netto. kan det vara så att nettomänniskor inte läser min blogg. utopi.. kanske.

alltid vald sist: ja då har du fan lyckats kirra nåt. men vad är poängen med det? satsa krutet på de som förstjänar det. stick på dem igen för nu vet jag minst elva pers som förtjänar det.

stefan: ja ibland känner man att man är sådär nära att tappa det. jag funderar på att uppdatera min pumphagelsdröm något. har pratat med pedro om det innan och vi har kommit fram till att vita kalvskinnshandskar (smal modell) och ärmlös jeansskjorta hade vart "fedt" i kombo, nu när man har stasche och allt menar jag. bäst är det ju med skägg men ändå. Det är fan en filmscen. brrr man blir sugen. jag ska ditpt alldeles strax. jag håller utkik i dn då. koolt med synkron och landsomspännande attack mot nettosvinen.

menar du hisingenbilden?
inne i den? skulle inte tro det va. kanske den dag man vaknar och tänker att idag är en bra dag att dö på.

Anonym sa...

hahaha, det var det jag behövde idag, en hat-text gentemot Netto. faktiskt. Du skriver bra.

Anonym sa...

De gånger jag varit där har varit i fullt dagsljus och på full vakt.

I helgen hittade dom en "Gôbbe" som sov lite väl tungt i en soffa på en rivningstomt ett par hundra meter från lokalen.

Men allvarligt talat så har Majorna varit ute för mycket på senare tid också.

Ett par goa skjutningar uppe vid Pater Nostergatan. Och i förra veckan blen en man rånmördad i ett av höghusen vid Chapmans Torg.

Om man läser polisnotiserna i GP så hittar man många episoder som utspelats i Majorna.

Om någon skulle vara intresserad av att se hur det går till i Majorna så går filmen om mannen som är döpt efter min gamla katt (Henry Chinaski) på TV4 Film i dagarna. En av mina tidigare manliga förebilder gör huvudrollen.

Själv bor jag numera på Hisingen, men på en aningen lantligare del. Det är nästan som i Örgryte, från sovrumsfönstret ser jag kor. Ja i Örgryte är det väl överklasskärringar, men skillnaden är knappt märkbar.

Såg du (Mike) Fredrik Lindströms program om Göteborg. Han sa att Majorna var hjärtat av Göteborg och "Detta är Hjärtat av Majorna". Detta sades när man zoomade in botten av Hängmattan precis just där, där jag är född. Karl Johansgatan 21 mitt i Hängmattan.

Jag brukar säga att jag är född i en svacka.

Och så undrar folk vad man fått sin humor ifrån.

Anonym sa...

Är du för glad?

Du är en glädjespridare men inte är det en glad clown jag ser framför mig.

Inte med Irakiska looken...

mikebike sa...

jeffrey: mycket trevlig kommentar. jovisst har det hänt mycket på senare tid i majorna. det är inte poängen. vi snackar helhetskänslan. den som säger att det går att jämföra de två stadsdelarna genom annat än statistik har antingen inte besökt de båda eller så är det något som är jävligt fel i pallet.

det du snackar om göbben i soffan. det kommer en liten instickare om det nu alldeles strax;)

luca brasi: nä jag skojhade bara jag är knappast för glad. tvärtom. men jag känner ny gnällenergi hur som helst. nåt jag inte gjort på ett tag nu... tack i alla fall.

Vi på Kantarellen sa...

Jag säger också: ALDRIG mer Netto! Personalen är minst sagt hemskt.

Anonym sa...

jag har fortfarande inte slagit till och köpt en spann "fedt med lög". men jag ska, jag ska. jag kan inte låta mitt östkylskåp fattas det.
angående matchen: "mål är oviktigt, det är chanserna som räknas"... Ehh, och det kommer från lagkaptenen, känns det tryggt? det är fanimej skottpengar på honom.

Anonym sa...

EXAKT!Så är det precis ..hur kan du fånga stämningen på Netto så precis! Du är fan ett geni Mike!

Puss Mia

Anonym sa...

Pumphageldrömmen... Jag känner så väl igen mig, förstod precis vad du menade. För övrigt påminner anekdoten ganska mycket om när jag ofrivilligt var med och firade Kaosets Dag på Willys här i Slöddertälje för ett par år sen.

mikebike sa...

mamselamsen: dra på trissor, har ni netto i nybban med. stackars er.

tbfte: ja fanimej. klart du ska titta in på netto. du bor ju i öst för fanken (slänger mig med koola uttryck idag). appropå skägget mellberg. han pôjken skulle ha bonk, byggbonk!

Mia: jo det ska jag berätta serrö. jag var där och upplevde det. det är risky business men världen behöver våghalsar också. skinnarmo kan dra nåt gammalt över sig. han flyga luftballong till stratosfären och hoppa bungyjump och fallskärm därifrån. det är INGET mot ett besök på netto. men hans tid kanske kommer med - den junioren!

Josh: fint att du förstår. jag tänkte att jag kanske tog i en smula. men ingalunda alltså.

Anonym sa...

Det verkar vara en naturlag att kön på Netto ska vara lång och konstant. Sen har jag upptäckt att deras varuutbud är långt ifrån konstant.

Det bästa med Netto måste ändå vara att man kan välja att lämna butiken när man vill.

N sa...

nee det där var Lidel ju

mikebike sa...

mima: fna en våtdräkt kan alltid komma väl till hands och vilket fyndpris. ett sånt erbjudande kan få mig till netto igen;)

jenny: det känns inte som att man kan lämna bygget när man vill. tvärtom. det känns som att man ska brinna i skärselden för alltid.

nora: jag har fattat att det verkar rätt lika i koncepet. hur kan det vara möjligt. jag ska aldrig åka till lidl heller. om jag inte får för mig att jag måste straffa mig själv för något.

Fredo sa...

Ey man. Fan vad roligt. Jag gillar ditt drömperspektiv med pumphagelbössan. Jag får själv vanföreställningar då jag iträder mig rollen som elak superhjälte. Då är det bara fantasin som sätter stopp. Skriv vidare och läs gärna min blogg som är lite åt samma håll, typ. Bullshitbulletin.blogspot.com
/Bye.

Maria Agrell, Barcelona sa...

Grymt roligt!

Me sa...

Fattades bara ransoneringskuponger då för att få en äkta DDR-upplevelse.

Emanuel sa...

Du har så rätt! Jag antar att du som jag varit inne på Netto på andra långgatan och upplevt denna mardröm... det är omöjligt för någon som inte varit där att förstå hur vidrigt det stället är! Jag har aldrig i mitt liv varit med om ett så sunkigt ställe i sverige!!

mikebike sa...

BB: tackar tackar. jag ska absolut kolla din blogg... som jag sa min fantasi räcker inte till för att återge den exakta känslan av misär på netto.

maria agrell: hej och välkommen. tack så mycket.

japaneseviking: ja jag tyckte jag såg nångon med ransoneringskuponger men det vågar jag inte skriva i blod;)

mankert: ja visst är det omöjligt att förstå. svårt att smälta ett sådant besök också. men jag tror att jag lyckats förmedla (om än mild)en rätt bra bild av det hela.

Anonym sa...

Är större delen av svenska folket psykiskt störda eller vad?! Jag går inte och fantiserar om att mejja ner folk bara för att de vantrivs på sitt pisstråkiga jobb (som du ska vara glad att de gör så du slipper). Det är ganska enkelt och tacksamt att dissa white trash, slå på dem som ligger liksom. Men vad f-n. Det är inte kul att skämta om massmordsmassaker när sådana faktiskt äger rum allt oftare i ett allt mer vrickat samhälle. Ta ansvar för vad du säger, ord är makt...

Anonym sa...

såå äckligt clean post alltså, fick en länk av "kayz0r" som äen han är en frenetisk bloggare.
ångrar inte för en sekund att jag utforskade länkens innehåll :D

mikebike sa...

anonym: först. att såna här kommentarer alltid måste lämnas anonymt.

sedan. vilken party pooper du är! "är större delen av svenska folket psykiskt störda!?" varför ställer du den frågan över huvudtaget? vad har den med mitt inlägg att göra. ska jag vara glad för att de gör sitt jobb på netto? du låter precis som en sådan där översittartyp som aldrig ens besökt ett netto. De gör knappast sitt jobb där serrö.

white trash och slå på dem som ligger. det säger väl en del om dig med va? har jag skrivit att de är white thrash på netto? och ligger de ner för att de jobbar där menar du eller de som handlar där. glöm inte att jag var en av dem som handlade där.

ta ansvar för vad jag säger. hmmm. jag tycker att jag gör det. Det låter som att du jämför mig med massmedia. med dagspress? jag skriver en blogg hörru och jag tänker inte spara på krutet. jag har ansvar främst mot mig själv. sedan verkar du fanimej vara den enda som inte fattar att det ligger en gnutta humor i artikeln.

Jag fick en "near brain meltdown" på netto och du vill att jag ska koola ner och känna glädje för att jag slipper jobba där.... du måste skämta. och vad gör du för att förbättra världen?

Anonym sa...

Varje dag nya bevis på varför man måste följa Bloggfrossa. Gôtt mos, är det inte så ni säger, mike? :-D

mikebike sa...

dont push it jenny! ;)

Caravaggio sa...

Jag hade tvivelsutan betalat 100 kronor + popcorn för "Bowling for Netto" på Bio Capitol.

Anonym sa...

Jag bor nära Netto och undviker stället som pesten. Det finns helt enkelt vissa saker man inte kan kompromissa på och att spara pengar genom att handla på Netto är helt enkelt fel. Det må jobba vissa freaks på Hemköp också, men jag tackar ändå gud för att de gör att jag slipper gå till Netto.

Marie sa...

Kul och välskrivet inlägg, alla känner vi nog igen oss i olika grad. Tycker det är synd bara att ditt sätt att beskriva dina medmänniskor i affären luktar lite unket. Det är inget fel på att vara ekonomisk och inkomstens storlek eller våra konsumtionsvanor avgör inte om människor är bra eller dåliga. Jag kan väl stå ut med att vara en party pooper, men jag är i alla fall inte anonym :)

mikebike sa...

caravaggio: hahaha... ja kanske blir det film en dag;)

henrik: ja du vet vad jag menar uppenbarligen.

marie: ok så det var kul men unket då? det är helt ok. du är ingen partypooper. för du förklarar ju hur du ser på saken och skriver under. jag har inga problem med att ta kritik vet du. men jag tror att du tolkar in lite för mycket i min text. jag om någon vet hur det är att leva på jävligt låg inkomst kan jag lova. jag dömer inga människor efter inkomst. men inga ekononomiska människor handlar på netto. för det man vinner i kronor och ören förlorar man tiofalt i mentalt lidande. jag föreslår att du tar dig en titt på netto. de som jobbar där och de som handlar där har en väldigt speciell attityd till sin omvärld. givetvis inte 100% svin. men kanske 97%. det händer ju även att finfina människor hamnar snett och kommer in på netto också;) men man måste vara stark för att kunna skaka av sig misären. misären är inte kopplad till ekonomin. det är klart att den kan vara det men inte nödvändigtvis. som sagt. svårt att förklara men jag kommer aldrig mer gå in på netto. aldrig never!

mikebike sa...

caravaggio: hahaha... ja kanske blir det film en dag;)

henrik: ja du vet vad jag menar uppenbarligen.

marie: ok så det var kul men unket då? det är helt ok. du är ingen partypooper. för du förklarar ju hur du ser på saken och skriver under. jag har inga problem med att ta kritik vet du. men jag tror att du tolkar in lite för mycket i min text. jag om någon vet hur det är att leva på jävligt låg inkomst kan jag lova. jag dömer inga människor efter inkomst. men inga ekononomiska människor handlar på netto. för det man vinner i kronor och ören förlorar man tiofalt i mentalt lidande. jag föreslår att du tar dig en titt på netto. de som jobbar där och de som handlar där har en väldigt speciell attityd till sin omvärld. givetvis inte 100% svin. men kanske 97%. det händer ju även att finfina människor hamnar snett och kommer in på netto också;) men man måste vara stark för att kunna skaka av sig misären. misären är inte kopplad till ekonomin. det är klart att den kan vara det men inte nödvändigtvis. som sagt. svårt att förklara men jag kommer aldrig mer gå in på netto. aldrig never!

Anonym sa...

lyckligt hitlurad av silverfisken passar jag på att tacka för underhållningen. Har själv (vid ett svagt tillfälle, i väntan på bussen, vid Sveavägen... det var snöoväder) utforskat Netto - my gawd - allt du beskriver hände mig!? Kassörskor som försvann, trasiga människor och varor...

mikebike sa...

robrun: du är mer än välkommen. var precis och läste silverfiskens blogg och såg vad han skrivit. fin pojk det där... blev tårögd. fantastiskt att du besökte ett helt annat nett o ien ehelt anbnan del av landet dessutom men ändå så lika... då börjar man undra om det inte är en koncernbaserad policygrej. eller hur?

Anonym sa...

Huh.... Jag får klätta upp p åstolen igen. =D

/Emil

Anonym sa...

Åh nej är jag en "party pooper", ska genast gå hem och gråta.

Frågan "större delen av svenska folket psykiskt störda!?" ställde jag för att alla kommentarer hurrade över massmordsmassaker-humorn. Ingen ifrågasatte överhuvudtaget om det kanske var så himla bra humor egentligen och att en del dessutom kände igen sig i att vilja mejja ner folk gjorde inte saken bättre. Senast idag hittade de likdelar i Stockholm och en kille löpte amok med en grävskopa. Tyckte din fantasi var ett för verkligt mardrömsscenariro för att det skulle vara kul.

"De gör knappast sitt jobb där serrö".
Nej, och det hade du nog inte heller gjort efter någon månad där. Det äter förmodligen upp deras själ att behöva sitta där och ta både tanter som övertrasserat och otåliga typer som tycker just deras tid är mest dyrbar och flippar ut av att vänta några minuter i kö och dessutom står och stönar högt om det längre bak i kön. Det gjorde säkert hennes dag bra mycket mer lovely. Eller inte...

"har jag skrivit att de är white thrash på netto?"
Öh! ja! Hela din beskrivning luktar ungefär som du beskrev dem: unket.

"Det låter som att du jämför mig med massmedia." Du är en del av massmedia och verkar ha en stor skara läsare, så ja, du besitter ett ansvar för vad du publicerar.

"jag har ansvar främst mot mig själv".
Det är den typen av tänkande som skapar det allt mer egoistiska och galna samhälle vi är på väg mot där alla bara bryr sig om sig själva och skiter i andra

"sedan verkar du fanimej vara den enda som inte fattar att det ligger en gnutta humor i artikeln."
Jag förstår mycket väl vad du vill åstadkomma och ser din humor, men jag tycker det är effektsökeri och att du går för långt. Eller så kanske du faktiskt tänker på att mejja ner folk om dagarna och det vore ju än värre.

"Jag fick en "near brain meltdown" på netto".
Bara det säger väl allt... jag tycker du ska känna glädje att du slipper jobba där ja. Dessutom finns det en rad andra saker du kan känna glädje över nästa gång du står där så kanske du blir lite mer chill. Att det inte är krig i sverige t.e.x. Att vi har gott om mat, plasma-tv och kan resa till vilket land som helst och bete oss som svin. Kanske bör du också känna glädje att det inte kom in en kille med maskingevär och mejjade ner dig och alla andra i kön... Känns som det finns en mängd saker som är bra mycket viktigare att få ett nervöst sammanbrott över än Netto.

Vad jag gör för att förbättra värden? Inte för att det har med saken att göra, men eftersom du frågar, så gör jag allt i min lilla makt för att inte förstöra för kommande generationer, försöker vara ärlig och lojal och låter inte egot styr allt. Låter inte humor ta större plats än respekt för andra människor. Dessutom försöker jag påverka andra att tänka mer på vad de säger och vad det kan få för konsekvenser, samt att agera mer jämlikt mot alla grupper. Jag är inget helgon, men jag tycker samhället i sverige har en oroande utveckling och att man får göra sitt för att vända utvecklingen. jag vill inte att mina barn inte ska våga gå utanför huset...

Ledsen att jag tog upp en massa plats här, men du ställde så direkt frågor till mig att jag liksom fick svara. Anonym eller inte, spelar roll. Alla är vi anonyma på nätet på ett eller annat sätt. Du kan kalla mig Apa om det känns bättre för dig

Anonym sa...

alltså. jag vill inte lägga mig i, men anonym här ovan mig är så pk att man spyr.
i övrigt har jag med varit inne på netto på andra långgatan, och ja .. bara det att jag fortf MINNS det så här flera år senare säger allt.

och så här apropå ingenting mike: fan vad jag gillar dig! ;)

//G.

Emi sa...

Fan vad gött, jag är först med att kommentera!

Anonym sa...

Galadriel: word.

Anonym sa...

Helt underbart!!!!
Så känns det när man hittar sådan bloggare som du.
Jag läser bättre än jag skriver så.
TACK :=)
Jag lär återkomma....

mikebike sa...

emil: hoppas du e ok! ;)

Anonym: ja du var mig en duktig en. jag respekterar din åsikt men konstaterar att vi nog inte kommer mötas. jag tycker du låter lite väl skitnödigt korrekt. om du vill ändra världen så skaffa dig en egen blogg där du mässar. det blir inte så effektfullt i kommentarsfältet tyvärr. och du mina läsare representerar inte större delenn av sverige... de representerar gräddan;) eller nåväl nästan alla;)

jag tror inte du kommer få ut så mycket av att läsa mig tyvärr. sorry men jag får inte betalt så jag skriver faktiskt främst för mig egen skull. ego, ja kalla mig det om du vill. jag är inte ego mot de jag bryr mig om och kom ihåg att jag aldrig utgett mig för att vara en "savior".

Galadriel: ja man tackar. jag gillar dig med. hur kan man göra annat med de som gillar en. ha en fin kväll.

emma: ehhh... joråmensåatt...

anna: high five!

//s: klart det är mitt fel. det är jag och såna som mig som är roten till alla massmördar-incidenter som går ner i världen varje dag. tur vi har våra anonyma moralväktare som kan få oss på rätt spår då och då.

Anonym sa...

Jag har varit på netto en gång i livet. För det första är jag övertygad om att alla som jobbar där är födda med någon form av störning. För kollar man på dom ser man direkt att något är fel. Lite gråare, lite sneare och lite mer i ulktrarapid än folk i allmänhet.

När jag köade var det en garanterat påtänd snubbe som stod före mig. Han hade kommit för att lämna tillbaka en gurka som var lite mjuk i ena hörnet. En jävla gurka??!

Och som du säger, den belysningen... man dör lite.

Och sen fastnar man i klibbet på golvet och kan aldrig mer komma därifrån...

Anonym sa...

klockrent. har själv vvart inne på netto en gång men då tog det inte ett år. den där össtatskänslan du talade om var precis vad jag upplevde. död åt lågprishelvettena!!!!!!!!!

Emi sa...

Ja Mike, jag HAR blivit galen. ;)

Anonym sa...

Haha!
Läser din blogg varje dag, men nu har du överträffat dig själv. Precis så är det ju. Man tror man ska kunna köpa bara en liter mjölk på Netto utan att ta skada. Det kan man inte.

Karolina Lassbo sa...

Ha ha underbart! Jag handlar också på Netto ibland, och nu kommer jag tänka på detta inlägg varje gång jag går dit.

Anonym sa...

Möjligtvis det bästa jag läst sen detta intärnätet startades.

mikebike sa...

Sofia: javisst är det så. huden blir sjuk av deras lysrörsljus.. och deras hygien policy. att ingen sätter stopp för det. Netto = sanitär olägenhet. kul att se dig igen btw.

Markus: visst är det så att man måste varit där för att förstå hur eländigt det är.

Emma: ja det verkar inte bättre. men DET är väl inte MITT fel iallafall;)

Lottchen: välkommen till kommentarsfältet. nej visst är det så, man får sämre syresättning så fort dörarna stängts bakom en. creepy... de snålar tillochmed med luften där. allting går inte att prisa bort... eller går det?

Lassbo: hej på dig. längesedan. kul.
snälla gå inte dit igen. det passar inte ihop med glamourprincessan i dig. jag vet att du är student... men vaffan be syddan om lite löneökning. säg att du skulle vilja slippa netto så förstår hon nog;)

Danjäl: ja det där inter-nätt som pop brukar säga... tackar och bockar.

Emi sa...

You drive me craaaazy I'm in too deep la la la

Fy fan vad jag är trött. Blir lite skogstokig då.

Anonym sa...

Fullständigt underbart mike!
Här finns ingen Netto (och inför detta faktum bör jag nog enbart vara tacksam inser jag), men den lokala ICA-butiken går inte heller av för hackor vill jag lova; apelsinmarmeladen passerade bäst före-datum 27/1 -06 och står fortfarande kvar i hyllan trots påpekande till butikspersonalen. Marmeladen i burkarna har vid det här laget separerat sig på ett mycket ofördelaktigt vis. Butiksinnehavaren ska vi bara inte tala om. Sista gången han duschade var nog under sen kritaperiod (möjligen tidig juradito). Jag förbannar mig själv varje gång jag glömmer att handla något inne i sta'n och tvingas gå dit...

Här kommer jag att kika in fler gånger! :)

mikebike sa...

hellzephyr: ja du är så välkommen. vilken stad snackar vi nu?

Anonym sa...

Vi snackar Bodens utkanter. Vi har, tack och lov, förärats med andra och bättre butiker i vår lilla stad. Butiker där varorna inte är så pass gamla att de för egen maskin kan platsa sig i varukorgen på kommando, där köttet i den manuella charken inte har en mörk, centimetertjock, hård yta, ägaren inte har haft samma(!) polkagrisrandiga gubbkeps sedan anno dazumal (jag misstänker starkt att den vuxit fast vid det här laget) och där killen i kassan inte känner ett okuvligt behov av att kommentera varenda j***a vara man köpt.

Anonym sa...

anonym, du är så tråkigt korrekt att du förmodligen måste ha blöja på dig för att hålla in det bruna som ständigt trycker på. Kan du inte börja klanka ner på stavfel också? Verkar ligga helt i linje med din natur.

Om du inte är helt senildement så är du i alla fall totalt humorbefriad. Det är ett som är säkert.

Vad jag har förstått så är mikebikes blogg till för att roa. Skratta och så. Fast du kanske inte har garvat nån gång i ditt patetiska lilla liv. Testa att dra upp bägge mungiporna. Kan funka.

Hade jag haft the power så hade du inte skrivit en rad till här. Glädjedödare!

Nä fy fan. Nu går jag hem.

Anonym sa...

Dano med flera: roligt att se så många tolkningar av min person som inte kunde vara mer fel. Också lite intressant att min kommentar blev mer provocerande än själva inlägget.

Hursom, man kan vara både moraliskt korrekt och full av cynistisk ironi. Det ena motsäger inte det andra. Jag kräks när alla sjunger i kör och tyckte det behövdes nyans bland kommentarerna. Det blir lite väl mycket "kejsarens nya kläder" annars. Dessutom blev jag uppriktigt chokad att så många går runt med värsta agressionerna över banala saker. Om det gör mig till en tråk, så är jag gärna det. Men skippa gärna personangrepp på kiss och bajs-nivå (Dano), jag kommenterade bara på handlingar inget annat. Tar du åt dig så hårt är det ditt problem, men ordet är fritt. Deal with it

Anonym sa...

Jag har också varit nära Nettodöden. Det var vid mitt första och enda Nettobesök. För det första gick det inte att se var man skulle gå in. Jävligt smart om man är en ny butik. Efter att ha frågat i kassan kom jag in i en butik som såg ut som den precis blivit plundrad av pirater. Det låg stora rissäckar med hål i på golvet. Innehållet hade runnit ut över en stor yta så att kunder som passerade oundvikligt lämnade efter sig fotavtryck i riset. Förpackningarna på hyllorna hade vält och många av förpackningarna var uppbrutna. I kyldiskarna gapade hyllorna tomma.

Efter att motvilligt ha plockat på mig lite varor ställde jag mig i en av de två köerna som båda sträckte sig genom halva butiken. Det fanns fler kassor men de var stängda. Alla runt omkring mig hade träningsoverall med fläckar och extremt fett hår. Det luktade fett hår i hela kassaområdet!

Eftersom jag är en av de få nu levande korv stroganoff-älskarna gjorde jag det gigantiska misstaget att köpa en falukorv. Det var det absolut värsta jag någonsin smakat, ever! Konsistensen var som gummi och den bestod nästan enbart av stora, hårda fettklumpar. Huh!! Jag mår illa bara jag tänker på det. Jag svalde inte ens första tuggan utan slängde hela skiten!

Jag har aldrig varit där sedan den dagen och kommer aldrig att gå dit igen. Det var bland det mest osmakliga jag varit med om! Undrar hur många som blivit sjuka av deras varor eller av deras kunder? Bojkotta Netto!

mikebike sa...

ms l: jag tror vi har startat en folkrörelse här. fan vad gött. lägg ner nettohelvetet!!!

Anonym sa...

anonym, du måste gå på a-kassa som har så gott om tid att kommentera. Dessutom tycker jag kiss och bajs-humor är väldigt roligt. Deal with it.

Ms L sa...

Mycket trevligt och uppskattat att du svarar på alla comments du får! Det ska jag göra på min blogg också. Jag är en nybloggare...

Anonymous (and humorless), lägg ner nu, det räcker. Detta är uppenbarligen inte din "cup of blog" så ge dig av. Låt oss njuta av att i vår fantasi få hämnas på irriterande medmänniskor. Man kan faktiskt bli av med aggressioner på det sättet. Det märks att du har en del uppbyggt inombords som uppenbarligen behöver komma ut...

mikebike sa...

anonym: jag har slutat lyssna redan.

dano: kul att debatten fortsätter;)

ms l: ja jag försöker alltid svara på comments. inte alltid har jag tiden men när jag har. jag uppskattar de som läser och kommentera och det är ju ett sätt att visa uppskattning tillbaka.

Anonym sa...

Så. Nu blev det 100 inlägg. Det var "Netto" värd!

Anonym sa...

Silverfisken tipsade och nu har jag suttit och frustat gott som en säl över Netto-bloggen och alla kommentarer. Underbart. Stämmer väl in i kören av Netto-hatare. Fast ärligt talat har jag både dissat dem (de hade inte vad de lovat att de skulle ha när de lovat att de skulle ha det) i väl valda ordalag och hissat dem (när de fått ordning på stället efter några månaders öppethållande.

Det roliga var att killen som jobbade där höll med mig helt och innerligt och berättade hur de blev behandlade som personal av sina chefer och så himlade vi med ögonen tillsammans.

Anonym sa...

Jag tycker att du ska skicka din bloggtext till netto.

Kul blogg i övrigt passar perfekt i dessa sommartider.

Anonym sa...

oj, som "svarta fåret" här får jag väl erkänna (?) att jag jobbar på netto. är en av dom "störda" (som det så fint hette i en av kommentarerna). . . jag trivs fint med att jobba där! jag är (om jag för en gångs skull ska vara galet självsäker) väldigt trevlig när jag är på jobbet! ler ständigt, hjälper kunder att hitta varor och gör mitt jobb bra!
det här är inget drömjobb jag har, så tänker inte stanna... men det är ett typ av jobb som jag kommer fortsätta med, - servicejobb. dock förstår jag ditt inlägg helt. hade jag stött på en sådan "service" (är ju inte värt att kalla det så iofs) så hade jag också skrivit om det. . . alla butiker är inte likadana, om det är någon tröst. (dock verkar majoriteten känna så här, så kanske är vi i den butiken jag jobbar i speciella, vi gör vårt jobb). jag kan absolut förstå att du aldrig kommer handla där igen, jag hade gjort samma sak efter att ha sett hur mannen i kassan betett sig, etc. dock säger jag det igen, jag ser inte mig själv som störd eller förstörd av mitt jobb! jag gör det jag ska när jag är på netto, och vi, olikt dom andra då, gör det bra!

Anonym sa...

- och jag heter inte "s". jag heter sofie. ( :

mikebike sa...

sofie: hej på dig! trevligt att du kommer fram här och hälsar. bara det är stort av dig. bra att du visar att det jobbar människor inom den där kedjan också. men då måste jag gråga dig. det lär knappast vara andralånggatanbutiken i gbg du jobbar på... eller hur?

Anonym sa...

haha, nej det är inte där jag håller till. ( : jag finns en bra bit söderut.

Anonym sa...

Det här var en spännande diskussion. Jag har bott på olika ställen i Spanien i tre år och där är Netto ett av de bästa alternativet att handla på. Det är ibland lite dyrare än övriga men i gengäld är det fräscht och rent och personalen är trevlig. Det är precis samma Netto - samma logga och allt. Är inte det lite skumt? Det är som att Sverige är allergiskt mot Netto...

Anonym sa...

Jag läser din blogg med stor njutning så ofta jag kommer åt. det enda jag sörjer just nu på området är att du bor i Götet. Jag planerar just nu att vika en del av programmet åt att snacka blogg, och de enda puckona som är från den här stan skriver om världsliga saker som shopping och Stureplan... Gud är inte alltid god! Keep it up!

Anonym sa...

fan va bra du är. speciellt den här om netto. det är typ som en checklista man kan pricka av om man skulle få för sig att gå in där igen. Men det kommer inte hända. jag har också gjort ett första/sista-gången besök där.

Lilith sa...

Hahahaha, helt fantastiskt roligt! Nu kan jag lägga mig med ett leende på läpparna. Har förövrigt varit inne på netto en gång, i ren desperation. Traumatisk upplevelse.
Bloggen bokmärkt, på återseende.

Anonym sa...

Har aldrig varit in på Netto. Däremot Lidl, varför i hela friden (helvete)!!! är uppsamlings området för varorna i kassan så himla (förbannat)! minimalt ?. Man är tvungen att packa ner varorna i kassarna före man betalt.

Därför avskyr jag Lidl.

Anonym sa...

Var och handlade på Hemköp i Nordstan få inte så länge sedan. Måste säga att det stället ger mig smått obehag, nästan lite Netto-vibbar måste jag säga. Fattar inte hur en sån butik kan ha gått ner sig värre än en heroin-missbrukare. Ja menar, lokalhyran måste ju va svindyr.

Emmelie sa...

Det här är ta mej tusen det bästa jag läst! nu har du en trogen bloggläsare, det är ett som är säkert!

Anonym sa...

Härregud, vad jag ramlade in på, det var länge sedan jag ramlade på ett så roligt inlägg! Och det hjälper mig lite också, min svärmor har fortfarande kontakt med min mans ex, och hon är såååååå treeeevlig och underbaaaaar och myyyysig och....jo just det ja, hon är arbetsledare på Netto...Jag fick en helt ny bild av henne. =) Tack som fan!
//Camilla

Anonym sa...

Hahaha. Jag sommarjobbade på ett nyöppnat Netto i somras, och det var pain. Vi fick inte pauser och om man väl gick in i lunchrummet så blev man i princip utskälld och tvingad att springa ut igen. En dag skulle jag sortera grejer inför en inventering. 8 timmar, fick 10-15 minuter lunch på det innan man fick massa pikar om att det skulle vara färdigt. Som tur är jobbar jag inte kvar. Ner med Netto

Anonym sa...

alltså när jag möter en personal i en mataffär (typ svenska motsvarigheten ICA eller Hemköp)som stinker letar jag rätt på affärens manager och säger till dem att be killen använda deo innan han kommer till jobbet. Det brukar fungera. Service-personal ska inte stinka svett. Asfaltsläggare får stinka så mycket de vill - jag köper ju inte kaffe av dem!

Anonym sa...

jag gillar endast netto på odinsgatan, super trevlig personal och två dunder snygga latino boys :)
är för alltid trogen till netto odins (om inte killarna slutar då)
skönt inlägg iaf

// tösen

Anonym sa...

Jag kan inte hålla med dig mer! Som fattig student kände jag mig manad och knata ner till Netto, men efter timmeslånga köer och ändå ett behov av att komplettera på ica pga dåligt utbud, så insåg jag att nudlar från ica är så mkt mer fancy än smutsen och missären på netto.

Sus sa...

Moohahahahahahaha... Så skönt kommentar om Netto. Hahaha, har själv arbetat inom detalhandeln och det är hopplöst att dessa kedjor som skall hålla lägre priser alltid skall ha yngre personal, men det är väl ekvationen som gör att de kan a billigt! Att de inte lika gärna såg till att kunderna fick ta betalt själva så slapp de lata jävlarna jobba i butiken! Hehehe... Kanske man ska ta en mystery shopper dit? Hi hi hi...
/Sus i dus vardag

Anonym sa...

Kanon...

Mamma in the city sa...

Helt lysande beskrivning haha. Hade inte kunnat uttrycka mig bätter själv! Är ett gemensamt tema för alla Nettobutiker känns det som.

Anonym sa...

Hahaha...detta var det bästa jag läst på länge! Själv jobbar man på "Harrods" då, känns plötsligt riktigt lyxigt! ;-)

Chris sa...

Det här, är guld.

Anonym sa...

Fan va go du är!! Dog av skratt!

Anonym sa...

Jag har jobbat i sveriges sämsta arbetsplats NETTO, slav jobb, och inget annat, ångest, man känner sej värdelös, vare sej man jobbar eller handlar där, skit alltihop, allt handlar om att sälja så mycket som möjligt och absolut inget annat, anställda avskedas, byts ut, övervakas på alla tänkbara sätt, inga regler eller rekommendationer följs upp, varken från ett fackligt syn eller arbetsmiljösyn, massa giriga danska chefer som läxar upp anställda, dåligt betald (84kr/timmen), högsta tempo, massa tunga lyft, 2-3 anställda i hela butiken, en oändlig varointag som ska ut i butiken, idiotkunder som lägger all skuld och annat skit på den enskilde arbetaren utan hänsyn eller vett, bara en massa kärringar och lowlifes som handlar där, fyfan vad skönt att jag slutate där, väljer att studera och tänker aldrig mer låta mej sjunka ner i världens största skithåla.

Malle sa...

TACK för bevis att det inte är bara jag som känner så här (dock Lidl). Efter ett antal "allergichocker" och spasmanfall efter besöken sätter jag nu aldrig min fot där igen.

Arne sa...

Fantastiskt.
Det verkar vara så att just ingen gillar Netto.
Vi gjorde en liten melodi om eländet.
Min Nettobutik är o-lidl-ig:
http://www.youtube.com/watch?v=VmzfVrhqzXU
Hoppas du gillar den.
Hälsningar
Skånske Arne & Jonny Spöge

Anonym sa...

Hahhaha.. jag skulle egentligen göra annat, och har hemskt bråttom exakt denna tid då jag fullkomligt fastande på din text, och eftersom jag själv stod ut 1 ½ år på Netto så vet jag hur det här sjuka pågår! SÅ BRA SKRIVET! Nu måste jag rusa vidare, jag kunde inte sluta läsa och skratta och hålla med och det var värt all extra tid! LOVE / Becca