söndag, juni 25, 2006

Siste mannen på jorden

Sitter på mitt kontor. Försöker jobba lite.

Det är en väldigt konstig känsla på stan idag. När jag cyklade hit så mötte jag knappt någon alls och gatan utanför som vanligtvis är ganska stökig ligger helt öde. Inte ett ljud.

Jag kommer att tänka på en film jag såg när jag var yngre. Den handlade om en man som vaknade och skulle gå till jobbet. Allt var tyst. Ingen annan människa syntes till. Vägarna var tomma. Ingen fanns någonstans. Jag minns att jag tyckte det verkade skithäftigt och att jag tänkte att jag skulle ha börjat med att länsa vår lokala kiosk på glass och godis.

Idag tycker jag det känns väldigt underligt och känner inget sug alls efter att robba 7-11 på hörnet.

Jag vill inte vara siste mannen jorden.

25 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Coolt... tänkte ta en sväng på Ikea. Där får det också gärna vara helt öde... Stor chans...

mikebike sa...

miss sixx: spännande expreiment... lova att berätta sedan.

Petra sa...

Hej! Jag är en av dina mer nytillkomna läsare (som tycker det kan vara artigt att hälsa lite innan man kastar sig direkt in i kommenterandet). :-) Funderar på om det är filmen "28 days later" som du syftar på? Hu vad creepy jag tyckte början på den filmen var för den påminde mig om ett gammalt Twilight Zone-program som skrämde livet ur mig när jag var liten. ;-)

mikebike sa...

hej petra: vad trevligt av dig. välkommen så mycket till bloggfrossa. Nej det är fakitskt inte 28 days later. Den jag tänkte på är ganska gammal det måste varit 17-20 årsedan jag såg den. Tror faktiskt den hette just "siste mannen på jorden". fan det kan ha varit ett avsnitt ur twilight zone tillochmed. jag minns inte så noga. jag mionns bara känlsan

Nemo sa...

Hell Mike! Var i din närhet vid samma tid dag och körde en Thaifrossa på Thai Garden (98:- ät tills du rullar härfrån som en trött Tuk-Tuk).

S o jag fick lite samma känsla när vi strollade utmed Södra Älvstanden från Operan till Majorna. Nu när trafiken blvit tunnlat fick vi lite creepy känsla att gåmellan vattnet o Vrmeverket -tyst, fult och klar "efter atombombskänsla"

Anonym sa...

Hmm hände det inte nåt liknande i Vanilla sky med helt tomma gator, eller va fasen började jag tänka på den konstiga filmen när jag läste din blogg??humhumhum...

SixesAndSevens sa...

Ååå... Ikea var värre än vanligt, faktiskt. Jag var inte den sista kvinnan på jorden i alla fall...

SixesAndSevens sa...

Tyvärr...

mikebike sa...

nemo. Fan ja det var en lite skum känsla på stan idag. skönt men skumt.

joline: hej på dig välkommen! jo det stämmer. fan det är en rätt kool scen där i vanilla sky. jag minns jag såg bakomkulisserna de hade ju stängt av en rätt stor bit av manhattan. inte helt gratis och inte helt enkelt kan man tänka.

sixx: då var det där allavar då;) fy fan vad jag inte är avis på dig nu. ett ikea besök hade nog tagit ihjäl mig. haha hade du velat vara sista kvinnan på jorden ;)

Alley Cat sa...

Har också varit på IKEA idag... Tillsammans med vad som verkade vara alla andra som bor i Göteborg med omnejd. Jag förstår att staden låg öde!

Stefan sa...

jag skulle lätt kunna tänka mig att vara den siste på jorden...åh vad jag skulle jiddra med BBB´s huvudkontor, Telias lokaler, Ikea bara för att liksom...

Anonym sa...

Siste mannen? Innebär det att man får dela sina dagar med några miljarder tjejer, och att ansvaret för mänsklighetens fortlevnad vilar på ens axlar? En lätt börda att bära i det läget.
;)

danne sa...

Precis soom o sitta o blogga på midsommar afton. Det kändes som nationen Sverige bara var ett påhitt. Inga reaktioner någonstanns. Skrämmande. Och fatta sedan, när man ska flyga hem och piloten säger i PA:t -Hallå hallå, det är piloten som talar. Tyvärr kan vi inte landa i Sverige eftersom den nationen inte verkar finns i verkligeheten. För er svenskar som har handlat på planets tax-free shop ber vi er därför lämna tillbaka spriten. Vi beräknas landa i Finland strax, förutsatt att vi hittar dit. over and out.

Andreas sa...

Samma känsla slog mig när vi gled in i stan med flygbussen tidigare ikväll.

Från att ha vandrat omkring på gatorna i en vm-stad i Tyskland där det är mängder med folk överallt, så kommer vi in till Stockholm och det är liksom.. tomt.

Jahapp. Typ så kändes det.

smultronpaj sa...

Har hänt mig en gång. Cyklade som vanligt till jobbet och mötte ingen över huvudtaget. Inga bilar, inga människor ingen buss. Allt var helt dött. Började undra om det var helg och jag hade tagit fel på dag. Det var lite kusligt faktiskt. Men sen när jag kom till jobbet var allt som vanligt. Detvar skumt.

Anonym sa...

Mike har du fått arbetsmoral??

Du skall inte komma så tidigt att inga andra gått upp ännu.

Minst 50% av du jobbar ihop skall ändå passera Görans gods. hämta folkölen!

Anonym sa...

=) Härlig tanke samtidigt som den inte är det...

Anonym sa...

Det var vansinnigt mycket Göteborgare i köpcentrumen en bit utanför stan. Hann med en sväng både i Bäckebol och det nybyggd Allum i Partille. Äckligt mycket folk på båda ställena.

Anonym sa...

Själv går jag runt på helspänn och bara väntar på att mina tyska kollegor ska hånskratta mitt i ansiktet på mig.Tyskarna tycker tydligen att det är roligare att tracka Sverige än att glädjas åt sin egen vinst. Mina andra internationella kollegor får jag medlidande blickar från. Jag ÖNSKAR att jag var den sista kvinnan på jorden. Eller iaf på kontoret. Skönt att man fick biljett till matchen också, så att man fick se hela förnedringen på plats.

anna k. sa...

Tja, jag antar att du drabbats av den plågfulla tiden som går under benämningen "alla andra har semester utom jag".

Alla andra är lediga och får dricka vin på förmiddan om de vill - snyyyyyft!

Anna, med svårt semestersug i magen.

A sa...

Lyssnar på dig nu på P3! Hahha, grymt kul, igenkänningsfaktor 100!! När får du ditt eget radioprogram? I'd turn in every day!

Anonym sa...

Jag kan få lite paranoida tankar vid såna tillfällen; alla andra är osynliga! Det ser bara ut som om jag är ensam, men i själva verket är jag otroligt bevakad.
Undrar vad Inger skulle säja om det?

Stefan sa...

du e inte ensam om analfanfar längre...

Anonym sa...

alltså, jag lyssnar ibland på radio via nätet på mitt tjusiga kontor, men jag missar ju alltid dig. kan du lära mig vilken dag och tid som du pratar?

Anonym sa...

Filmen du tänker på heter Sista mannen på jorden. Eller som den heter i original The Quiet Earth. Den är gjord '85 i nya zeeland.

Fantastisk film.

http://www.imdb.com/title/tt0089869