söndag, juni 18, 2006

Thore Callmars Orkester

Jävla Nemo! Du kan ha förstört mitt liv.

Häromdagen skickade Nemo mig en mp3-fil innehållande en uppskattningsvis piratnedladdad version av Thore Callmars Orkester's dödligt trallvänliga tolkning av den franska "Les Moustasches". Kort och gott "Mustaschen".

Först tänkte jag att det var en fin handling av sann vänlighet, men nu börjar jag undra. Mitt huvud är fullt av fyra rader på repeat. Jag kan inte sluta. Jag nynnar, visslar och sjunger om vartannat rätt ut. Han måste vetat det. Nu har jag inte bara en mustasch på läppen. Its all over and inside of me too.

"Men, då kommer han med mustaschen
Och bugar och ber om en dans.
Ja, då kommer han med mustaschen
Dom andra, dom har ingen chans"

Jag håller på att bli tokig. Så alldeles nyss förökte jag mig på en enligt mig vattentät avledningsmanöver. Jag letade upp ännu en olaglig mp3-fil, innehållande Ulf Neidemars "Häng med på party". En handling sprungen ur ren desperation men vad som helst bara jag blir kvitt Thore Callmar, tänkte jag. Det funkade inte. Den ersatte inget. Den fyllde bara på med:

"Häng med på party slit dig och kom loss
Ta din gitarr, din vän och kom hem till oss"

Så nu alterneras två djävulska dansbandsmelodier med tillhörande och lika förgörande textslingor i mitt huvud. Jag fattar inte varför men av någon anledning fastnar sånt i mitt huvud som hundbajs under skosulan.

Kanske är det att jag har en far med svårartad böjlese för dansbandstoner. Varje gång vi satt i bilen envåldshärskade han bilstereon och bjöd våra öron på terror. Jag har blivit indoktrinerad helt enkelt.

Jag minns att jag EN enda gång, efter en sjuk lång tjatsession, lyckades få in mitt kasettband innehållande bl.a. Twisted Sisters "I wanna rock" på spellistan. Det blev dock en extremt kortlivad musikupplevelse. "I wanna rock... rock..." STOPP. Bandbyte och över till Vikingarnas "Blue Hawaii".

Det blev aldrig mer tal om att släppa mina band i närheten av bilstereon.

...och nu sitter jag här och lovsjunger Thore Callmars satansverser. Jag undrar hur det låter om jag spelar den baklänges. Jag vågar inte prova.

Jag vågar inte heller tänka på den grad av förnedring jag skulle få utstå ifall Anti-piratbyrån kom och bröt loss min dörr i jakt på piratladdare och endast hittade två filer. "Mustaschen" och "Häng med på party". Då tror jag att de skulle skjuta mig i nacken - ett nådaskott!


För den som vågar utmana ödet: Här finns båda slagdängorna i piratformat

34 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns någon gammal skön låt som heter "Mannen med mustaschen" också, undrar om det inte är typ Traste Lindens kvintett som har gjort den...

Anonym sa...

Mikebike: Det låter som du måste flytta. Bort från ballongdäck, VM studios och dansbandsmusik. Du vet var och varför. Om inte, så rekommenderar jag dig att kolla in dagens utsikt. den du pratade om här om dagen... hälsar el ojo - new york

Vi på Kantarellen sa...

Ohh... precis som på sjuttiotalet, när jag var dansbandsvokalist.

Moaahahah..

Plocka fram "Kära gamla tufftufftåget" också, så är din lista total.

mikebike sa...

skogan... feed me, skicka en länk, det är ju ändå redan kört;)

danne: fan vad fint. jag kommenterade. jag har varit innte och tittat på mitt blivande hus ett par ggr nu. så fint.

mamselamsen: mohahahaha... du den har jag fanimej hört så örona blödde när vi åkte mellan k-älv och lilla edet på helgerna.

Nemo sa...

Mikey! Anledningen till min kännedom om Thore Callmars kömmer via min kusin - som förärade mig en hembränd CD betitlad "Fy faan, stäng av!!!"

Ha är i sin tur med i Sunkadelic Club. Läs mer på www.sunkit.com

På CD:n finns bl a låtar som "Kär i dig banan" "Rökningen tillåten" och "Suddens Travsång"

Sugen på ett ex??? ;-)

Anonym sa...

riktigt schysst Restaurang af Chapman feeling får jag säga.

Thérèse sa...

Den där "Här kommer han med mustaschen...." fastande i huvudet på en kompis för några år sen. Tog jäkligt lång tid innan han kunde sluta nynna på den i tid och otid

mikebike sa...

nemo... ja vaffan hook me up hahahah... botten är redan nådd.

pedro: jag har aldrig satt min fot innanför de dörrarna om jag ska avra ärlig. berätta för mig.

Therese: snälla säg inte så;) jag har fan sjungt den högt i bilen idag. så min dotter börjar få den i huvudet nu också. stackars flicka... hon e ju bara drygt 1,5

Anonym sa...

du. imorse/idag såg jag ett program på tvåan gjort av en snubbe som heter mattias warg .. som handlade om dansband. ett HELT program, om FLERA band .. och mattias själv var ett crappy-men-försöker-ändå-slå-igenom-fall. det slår fan inte din låt. och nej, TVÅ låtar räcker inte heller :)

//G.

Anonym sa...

Jag kan en massa slagdängor från 30 och 40-talet. När det blir för jobbigt att ha dem snurrande i huvudet alldeles själv brukar jag terrorisera min omgivning med dem. De börjar kunna rätt många nu. Allra gnolvänligast är "Jazzgossen" (där man även kan lägga i käcka rumpvicknignar vid textraden "vippar hans lilla stjärtr, lilla stjärt"....),som jag rekommenderar till alla som vill psyka sin omgivning.
Så jag förstår hur jobbigt du har det med dina dansbandssånger! Mina 40-tals låtar är iallafall lite charmiga....;)

Anonym sa...

jag har ej varit inne men det andas sunkigt dansbandshak tycker jag.

mikebike sa...

galadriel: haha mattias warg alltså. jag får googla.

sara: haha jazzgossen... karl gerhard. den är genialisk och underbar. fan vad bra... sverigens tidigaste homoromantiska låt skulle jag tro. fan den är riktigt bra.

elpedro: ja det kansie inte är för intet som det kallas "sista chansen" ;)

Tankevågor sa...

Stackars, stackars dig ....om det ändå vore något bra som fastnat ändå! Kan du inte försöka lyssna på "Till haaavs....tiiiill haaaavs" med Jussi Björling istället? Men Karl Gerhard måste ha varit ett geni med sina texter.Superduper.

mikebike sa...

londongirl: tack för att du bryr dig;) men vet du. jag blir så stressad va jussi björling att jag nästan sprängs. shit den mannen äter nerver till brekky!

mikebike sa...

eller åt menar jag!

Anonym sa...

Jisses,"Häng med.." trodde jag var död och begraven för längesen.Nu vart jag ju tvungen att lyssna IGEN.
Den spelades outtröttligt av en snubbe på Marstrand för ett antal år sen...men fest hade han jämt:D

Ullton sa...

HAHAH dansbandsmusik är säkert nycklen till mycket ont här i världen.. Som Freud sa - först kommer man i analfasen och sen i mustaschfasen.. men det finns nog hjälp att få..

Stefan sa...

fuck mannen! du skulle varnat hårdare. jag klickade, lyssnade knappt fram till refrängen...innan min musche slet sig loss och gav mig en välriktad roundkick, vred musen ur mina händer och klickade sig tillbaka hit. Det sista jag hörde var "aldrig aldrig mer vill jag höra en sådan oehmul® ton, och den där nemo, vänta bara tills jag har växt några kilometer till...sedan ska jag jaga ned honom i gbg eller var han håller hus."

Anonym sa...

mike. just jävlar. kom på en sak. hans band hette kepz. KEPZ.

och .. nej tyvärr, jag är inte feberyr =D

lisa sa...

det finns en annan hit. Den börjar "När det är sol och vår, och man är nitton år, det är så lite man förstår. Och alla flickor små, bör låsas inne då, när vintern går mot sol och vår". Fastnar allra bäst i hjärnan när det ösregnar och är +-noll ute.

mikebike sa...

bibbsan: jag återupplivade den tyvärr. damn.

ullton: tror du verkligen? hilfe!!

stefan: jag ber om ursäkt, jag vet det var slarvigt. jag la ju iofs upp bild på bandet men jag borde kompletterat med radioaktiv-symbolen också såklart. my mistake. ska aldrig upprepas. nemo har precis satt ihop ett kitt som troligen lkommer plana ut min hangup. lite som omvänt metadon. jag överdoserar för att sakta plana ut til nolläge. får se hur det går;)

galadriel: haha jag pratade med farrsan. han nämde att han sett rpogrammet. han nämde också kepz... och jannez... hahaha det är helt unikt det här med z istället för s.

lisa stopp och belägg precis just där... jag pallar inte mer nu;)

Anonym sa...

Jag blev inte förvånad över att du gillade bögtomtarna:) förvånad och glad däremot, av att få så celebert besök! Du är välkommen!!

mikebike sa...

anneli: tackar tackar. mer bögtomtar så kommer jag och kollar. du jag tänkte skriva om dem och ville maila dig och säga det innan men hittar inte din mail. så jag säger det här. gör det imorgon och länkar till dig.

Knaster sa...

Trösta dig med att dåliga låtar fastnar i skallen av samma anledning som man kan ha sexfantasier som man aldrig skulle få för sig att leva ut - det är det förbjudna som lockar! ;)

mikebike sa...

cindy: hahaha... ja vilken tröst;)

Anonym sa...

dom två låtarna har gjort hela min dag. förstaklass-passagerarna på x2000 tittar MYCKET ilsket mot mina laptophögtalare som diskantskriker ut dem på repeat.

jag siktar på aftonbladetrubriker iochmed detta. "23 personer fördes med akut psykos till psykakuten efter att ha utsatts för thore callmars - mustaschen 5 timmar i sträck" :D

mikebike sa...

kör du dem på x2000 i fem timmar blir du min hjälte. då är du modig. fan jag tror att nån slips kommer att skära halsen av dig med sitt american express.

Anonym sa...

Mike:

Först hyllar jag dig för din prestationsångest som cykelgangster på Hissingen och så kommer du med detta?

Han med mustaschen är en gammal klassiker. Om Boten Anna säljer guld i skivhandeln borde detta påverka råvarumarkanden för vinyl.

Det är måndag, det är pollen, Franrike tappade sin idiotsäkra ledning mot Sydkorea igår. Snart kommer min chef med käcka utrop.
Saddam-Mike ge mig en smutsig bomb!

Anonym sa...

*morrar* Att jag ska va så himmmlarns nyfiken...måste liksom lyssna. Hade precis fått bort några andra ondsinta textrader när hålet snabbt fylldes...av ansiktsbehåring... Håhåjaja...

Anonym sa...

mikebike, transformation gör ont. Du föds igen, det är därför det smärtar. Det var DU som prompt skulle ha stasche, ey? Det blir att härda ut för din del. Under tiden kan du vidga dina vyer lite, mot en annan genre - dock ej mindre minnesvärd. http://susning.nu/Ska_vi_plocka_k%F6rsb%E4r_i_min_tr%E4dg%E5rd

=)

Emelie sa...

Du borde ju köpa skivan "Kvart i två dansen" från "Så funkar det" med Ankan och Måns. Där finns det BARA sånna där dansbandshitar. Underbart!

Anonym sa...

På vägen till årets upplaga av Hultsfredsfestivalen satt vi och sjöng med i din "jag-kan-inte-få-den-ur-huvet"-låt. Mannen med mustachen. Oh. En sån man!

För övrigt lät sig ett lokal rockband från Falköping, the eitsoul ashes, inspireras av sagda låt för ett par år sedan. Mustasch-mannen blev deras gimmick och målades till och med som en jävligt snygg backdrop.

Så. Nu vet du det. Du är inte ensam.

Anonym sa...

åhhh..jag förstår hur du känner dig!!! Hörde låten en sådär 40 gånger på Hultsfred och sen var det kört..(Confession: Jag hittade din sida bara för att jag googlade "han med mustashen")
Härlig sida du har..så nu får man väl ta å kika in å läsa lite skoj då och då!."nettoincidenten" var en annorlunda läsupplevelse..känner stort medlidnde...
tack å hej

Anonym sa...

"Mustaschen" är kung!