tisdag, juni 20, 2006

Tredje Långgatan Collectors Club

Jag förverkar ju c:a en tredjedel av mitt liv i kvarteren kring de långa gatorna. Det är en enorm naturtillgång att sitta och jag har tagit den för given, ja nästan slösat bort den. Det fulkomligt dräller av olika missbrukartyper och vi har bara suttit och tittat på.

Idag på förmiddagen kom jag och ett par kollegor på kontoret på ett sätt att förvalta vår skatt. Vi ska börja samla pundarklipp. Kanske starta ett nätverk eller en site. Typ, lite som "blandband.nu" fast vår nisch blir att man kan titta på och byta till sig videoklipp där någon skön missbrukare spelar huvudrollen.

Bonuspoäng blir det ifall det finns vrede med i bilden. Det boostar underhållningsvärdet med uppskattningsvis 200%.

Jag presenterar härmed:
"Första klippet". Ett halvargt sådant och det föreställer en minst sagt överförfriskad herre som bränner fram och tillbaka på tredje lång (händelsen föregicks av en repa inne på Biblioteket) och skriker nåt i stil med "jag är ingen jävla böööög", på repeat. Det skallade mellan husväggarna.

Så låtom eder höja ljudet och luta er tillbaka.


Klicka på bilden alt här nedan för att ta del av första dagens skörd.

Vi har redan hunnit prata drömklipp och Kejsaren av de långa gatorna a.k.a "Smeden" toppar vår favvolista LÄTT.

51 kommentarer:

Anonym sa...

Behöver jag något program för att få filen?

mikebike sa...

nej när du kommer in på sidan så hamanr du i nedladdningskö. brukar bara ta några sekunder. det är en avi-film. klicka bara på bilden eller länken.

Anonym sa...

Roligt, roligt =)

Kajsa sa...

För det mesta tycker jag att du är jävligt humoristisk men det här var mest smaklöst och... tragiskt.

Snacka om att göra sig rolig på andra människors lidande och misär :/

Vad blir nästa grej liksom?

mikebike sa...

Balladali: tack tack... men hade du suttit på tredje lång hade du kanske förstått. Man blir liksom förhärdad när såna här scener utspelas utanför ens fönster i snitt 5 ggr/dag.

Alla gör sina val här i livet. Vi valde att filma istället för att tycka synd om.

Vi flabbar ju inte åt hans livsöde i sig. Men hans lassekongouppträdande är ganksa underhållande faktiskt.

Anonym sa...

fnissar förtjust och ser redan fram emot nästa klipp...
och javisst jag har oxå vissa moralkakor på lager för du filmar de sämre lottade här i livet men...well...jag förstår den rådande probblematiken/situationen på da long streets...

mikebike sa...

ja jag kan tänka mig att det är stötande för många... men jag orkar inte med mer moral nu.

visst är det synd om många.

men det är inte synd om alla missbrukare. så är det bara. någonstans gör man ett val. och fan vad skulle ljuga om jag sa att jag inte stör mig på dem ibland.

Anonym sa...

Hmm, hamnar bara på nån startsida.... guide please.

Anonym sa...

Själv blev jag ju rårasande och kokpunktsarg när jag läste på balladalis hemsia och insåg att hon smitit ifrån tvavgiften, det är ju det värsta man kan göra. Själv har jag ju ingen tv, förutom nu under VM då, men då pumpar jag ju självklart in en månads tv-avgift, annars skulle jag ju inte orka leva med mig själv. För övrigt så lyckas jag inte se filmen så jag kan inte skriva om hur hemsk den är, eller vad fan det kan jag kanske, men jag orkar inte, jag har ju nog med att bearbeta att KL anser att Uffe är Nazist, ja en snäll sådan förståss.

Kajsa sa...

Mike. Jag har varit där, jag vet hur det är. Det var liksom inte det som var min poäng riktigt.

Känner du att du sover gott om nätterna så fine... Jag tycker dock det är jävligt... lågt.

Kajsa sa...

Haha, ja, shame on me som smitit från tv-avgiften... Ni kan få filma mig på fyllan som straff? ;)

mikebike sa...

lauren: nu har jag lagt upp filen på ett annat ställe som är lite mindre komplicerat. nu ska det bara vara att trycka på downloadknappen på sidan du kommer till.

säljare: hahaha... du kan aldrig gissa vem som mer smiter med tv-licensen;)

balladali: det är ok. du tycker det är lågt. jag tokflabbar. vi kan väl lämna det så? vi måste inte bli bittra fi för det va.

ja du kan väl titta in på tredje lång imorgon kring tre och var gärna lite förbannad också då blir det bonuspoäng;)

Anonym sa...

Fan, det är ju hur kul som helst att bevittna folks spontana utbrott...missbrukare eller ej.

Lysande idé det här.

Skulle gärna ha haft kameran framme en gång på Roskilde då en liten tjej freakade ur på en dubbelt så stor snubbe och sänkte honom med en höger värdig Tyson.

Det var humor. Och lite rädsla faktiskt.

Lysande blogg förresten, hittade nyss hit.

Kajsa sa...

mike. haha, nej, fiendeskap tycker jag verkar tråkigt.

Anonym sa...

Fan, jag tycker du har dissat Hisingen bra länge nu, men du verkar a hittat "the mother lode" vad gäller källmaterial till dina dokumentärer alldeles utanför fönstret...

Anonym sa...

Jippi, jag ska få se Smithen på klipp. För inte har jag sett honom på sta'n. Jag börjar tro att han är en skröna, Storken eller nå't. Upp till bevis.

Thérèse sa...

Instämmer med Jenny , jag vill också se Smeden på klipp. Jag har bott 10 år i Göteborg , hängt en del i Linné/långgatorna och lyckats missa den här mannen. Helt otroligt.

Anonym sa...

Håller med dig MikeyBoy angående att alla gör vi ett val nånstans...

mikebike sa...

Johan: välkommen så mycket!

ja jag tycker det är kul att iaktta raseriutbrott. det softa med alkisars utbrott är ju att de faktiskt oftast är rätt harmlösa. de vet att de förlorar direkt. så de är sällan farliga.

balladali: bra då har vi mötts nånstans i alla fall... erkänn att du hade tyckt det var ball ifall peppe eng var alkot på filmen ;)

bsikop: tycker du;) ja nog finns det rävar i linné. men människor som drar ner ett område finns ju överallt... det unika med hisingen är att tillochmed byggnaderna är "rävar".

jenny: räkna med det. han hänger i sin sommarbostad just nu fick jag veta idag. men kanske att han komemr upp och kollar fotboll med oss på kontoret ikväll. vill han det så gör han det och då kan jag garantera en film. Smeden finns. ingen stork där.

therese: ja fan det är smått fantastiskt att du undgått honom om du hängt mycket kring tredje lång.

hej anna: det var inte igår du skrev här. welcome back.

Anonym sa...

tja , moral eller inte , det spelar ingen roll här.
Jag tycker det är lysande då du sitter "där det händer" om man säger så.

men det kan ju eventuellt bli som med klassikern "pundarkullen.com" om ni inte håller någorlunda låg profil.

Anonym sa...

Skaffa sämre kamera.

I övrigt: Awesome!! :D

Kajsa sa...

Mike. HAHAHA! Allt Peppe gör är underhållande :´)

oscar sa...

Haha en modern klassiker

Anonym sa...

Men vänta här nu. "Sommarbostad"? bor han under öppen himmel eller menar du att han har borrat större hål i plywooden? Planerar du din semester efter infon om hans förehavanden sommartid? ;-)

Anonym sa...

Ha ha ha ha! Helfestligt.
Jag åker sällan buss, men i lördags skulle jag ta mig in till loppet genom Götatunneln och då fick det bli kollektivt.
Ett tips till alla som är uttråkade: åk kollektivt; det händer alltid något oväntat.
Strax efter att bussen lämnat hållplatsen gjorde bussföraren med sydeuropeiskt ursprung en aningens hård inbromsning, och direkt började en propert klädd äldre herre i sätet snett bakom mig tokhojta: "Kan du köra ordentligt i varje fall. Jag ska avskeda dig, din jävel, det är ett som är säkert. Bögjävel! Jävla invandrare!"
Första reaktionen var att be honom hålla käften. Sen tänkte jag lite. Jag menar, vilken sorts människa säger sådant? Nej, ingen normal frisk människa, så vad för sorts dialog hade en verbal protest lett till? Gubben fortsatte i samma anda så fort det var något som inte föll honom i smaken.
Sen tänkte jag att jag i all vänlighet skulle fråga honom om han alls var medveten om att pratorganet förmedlade alla hans tankar, men med en snabb blick över axeln såg jag hans ögon och insåg att den där gubben slutade se på Rapport för många år sen.
Knäppgökar och knäppt beteende är alltid lika roligt, men har man inte den humorn är det nog väldigt svårt att tolka som annat än oginhet eller skadeglädje.

Anonym sa...

det kallas for krabb-jakt, och ar BAST pa Roskilde nar alla vinglar hem tidigt pa morgonen for att finna sitt talt-kanske. Ingen vill bli filmad full, men som sagt dar valjer man ju...

Roskilde, solstol, 5 am, njut

eller tredje lang gatan...skjut (med kamera)

nice blog mikebike, hort dig pa radion via natet!

mikebike sa...

pedro: tack jag ska hålla lägre profil.

cailamn: mobilkamera min kollega filmade. jävla klåpare.- ska styra upp i lådan nästa gång;)

balladali: javisst är det. jag blev nästanimpad av mitt eget minne;)

oscar: sweet!

Jenny: han bor i ett litet kýffe i sisjön åp sopmmaren eller när han vill. vet du. jag har kollat på fotboll med smeden. han kom de sista tio minuterna, men ändå. hade inte min modkamera inlägg.

anonym; ha det fint så länge. efte lite kritik kanske. men ändå.

mikebike sa...

hahahaha... jag märker att jag är alldeles för full för att svara sammanhängande;) sorry alla!

Anonym sa...

Lågt. Så jävla lågt...

Maja sa...

Jag tycker att det är ett smärre MIRAKEL att alkisarna därborta sällan, eller aldrig hamnar under nån spårvagn. Med tanke på det stora (växande?) antal som dagligen korsar Linnégatan i milt sagt dödsföraktande tillstånd..

Anonym sa...

Det där är min pappa.

Kajsa sa...

Mike. Ja, det blev ta mig fan jag med. Impressive!

Anonym sa...

Haha sicken tjomme, det är alltid kul med folk som är fulla, speciellt mitt på dagen.

Han får skylla sig själv och kan vara glad att han inte åkte in för fylla.

Anonym sa...

Är det inte freakshow att gotta sig i och visa upp andras misär?

Om det varit med hans samtycke okej men det är det väl inte?

RuggigHund sa...

Lägg upp på YouTube nästa gång så kan du embedda den i inlägget! Enklare för oss alla!

mikebike sa...

återigen. det är ju inte hans liv som som är poängen här. det är hans beteende som är det roliga. get on with it liksom.

hmm youtube... då måste man ha konto och grejjer... hmmm får funta på det

Anonym sa...

Du kanske skulle raka dig, kamma luggen och ta en djup titt in i spegeln och grunna lite på vad du håller på med.

Ser du inte skillnaden i att driva med snabbköpskassörskan och starta en freakshow?

Skall vi andra kanske börja filma dig när du tajar, gluttar på grannfrun, smyger i dig en sup på festen bakom busken och bär dig allmänt asocialt åt?

De flesta skulle säkert inte veta vem du är men alla i din närhet skulle det och de uppskattar säkert små oskyldiga skämt.

Skitkul, eller hur?

Var tuff och tyken, det är roligt, men visa respekt för andra människor även om du kanske tycker att de har förbrukat rätten att få din respekt.

mikebike sa...

anonym kommer som vanligt och räddar dagen. du drar så mycket slutsatser om min inställning till min omgivning.

starta en freakshow? du trodde på allavar att jag skulle skapa en blandband.nu fast med inriktning pundarklipp? fantastiskt.

Anonym sa...

Åh herregud.. Moral hit moral dit "tänk på om nån skulle filma dig" bla bla bla.... humorbefriade människor!

Anonym sa...

Anonymous, nu är du där igen. Jag undrar om du läser mikebikes blogg eller om du bara tittar in ibland för att spy lite galla.

Här följer några exempel på varför du har så fel i din Bloggfrossa-åskådning:

1: Smeden. Om du läst inläggen om Smeden vet du att mikebike hyser fruktansvärt stor respekt för denne man. Det skulle vara hur lätt som helst att kasta skit på denne local hero. Men nej. Han är liksom pundarnas pundare och mikebike tycker att han är en jävligt skön snubbe (okej, skräckblandad förtjusning).

2: Mikebike bor i Majorna. Hallå! Where the streets have no name. Han är för fan ett äkta white trash själv! Var bor du? Örgryte?

3: Om du är en sån jävla fjolla att du inte kan ta ett skämt som sträcker sig bortom Pang i bygget kanske du borde stänga av datorn för gott och bosätta dig i Miljöpartiets föreningslokaler.

Maja sa...

Alla som gnäller över klippet: Bara för att man är ett fyllo betyder väl inte det att man per automatik fråntas rätten att bli behandlad som "vanligt" folk, dvs att om man "beter" sig så kan det få olika konsekvenser. Tycker att det osar väldigt mycket kronprinssan Victoria-fond över era inlägg.

Anonym sa...

ha det sa kul pa roskilde,
glom inte krabbjakten om morgnarna!

glommer aldrig killen med en stol pa huvudet som vinglade fram tyst och gav folk morotter, drita full,
ciggrokande raggar killen med en meterlang pinne som gick och rastade en leksakshund utan huvud, ensam, allvarlig, drita drita full,
(leksakshunden drog ivag helt plotsligt i rasande fart emot ett staket och fastnade pa andra sidan-jag lag pa marken och grat av skratt)
eller killen med en bergsprangare pa axeln som spelade soundtracket till fabojantan. Ensam, drita drita drita full....

(jag ar inte anonym med hornen utan den andra,
som precis hittat hit och alskar bloggen, tack for alla skona skratt, aven pa Christer...i Christer...oh..
bye!)

ha det sa kul!!!!!!!!!!!
tack igen

mikebike sa...

dano: japp helt rätt. jag diggar smeden men är livrädd för honom samtidigt. mohahaha... wtf... majorna white trash? fan vad det osar torslanda om den kommentaren... hahaha

nana: du är så välkommen så.. fina minnen hörru;) en skön kontrast till kontorets fyra väggar. jag ska ha det jättekul men jag drar ju inte än på flera dagar.

Per sa...

Detta är det bästa som hänt!

Jag är med!, fast i spanienär det inte så många sköna gökar. Jag såg en fyllkärring en gång förstås.

Thérèse sa...

Om du vill röra lite på dig och få mycket att filma kan jag rekommedera en resa till Kortedala Torg. Säkert Göteborgs alkistätaste torg

anna k. sa...

Alla trista medlemmar av anonymklubben kan vända sig hit för att frottera sig med sina likar:

http://visomspyrgalla.blogg.se/

där kan alla fegisar känna sig preciiiiis som hemma.

/anna

Silverfisken sa...

Min mor bor på Andra Lång.

Word.

Anonym sa...

Mike, om det var din pappa mamma eller farbor som var alkis och betedde sig så på gatan, hade du filmat honom då också och lagt upp?

mikebike sa...

hej per: längesedan. kul att du ser det roliga.

therese: been there. men det är en lite för stor dos socialrealism för att det ska bli kul;)

lantliv: vilken bra idé. gather around the fire liksom.

anonym: nej det hade jag inte gjort. vilket fantastisk fråga. vilken tankeställare. då hade jag inte tyckt att det vr lika kul heller. men det tar inte bort det faktum att man kan tycka att det är kul med ett alkisrumble. även människor med alkoholmissbruk kan skratta åt sånt. tro mig. man skrattar inte år livet som sagt men beteendet. är det så svårt att förstå.

mikebike sa...

silverfisken: då har du att brås på måste jag säga. andra lång är både bästa och värsta gatan i stan;)

Janet sa...

Gammalt inlägg det här, synd att jag inte hittade det när det var färskt.
Hur som helst, jag tog över "Smedens" lokal runt 2006. Och började bygga om den. Flyttade sedan in i den med min vän. Och vi hade smeden på besök ett flertal gånger, ni som aldrig sett honom..här är en youtubelänk från den tiden hemma hos oss. http://www.youtube.com/watch?v=x_sr44c5CSM Hörde nyligen att han har dött i cancer. Träffade han förra sommarn, på andra lång. Hur som helst, kan garantera att han nu är en legend. Från en tjej på 3:je lång.