måndag, januari 08, 2007

Järkholmen 604

Fy fan säger jag bara. Vissa människor borde inte få ha pengar alls.

Personen som i fråga har vädrat läder >> HÄR << borde omyndigförklaras, tvångsförpassas till långtbortistan och tilldelas matkuponger på livstid. Han/hon har liksom förverkat sin rätt att handha ekonomiska medel. Maken till vulgoslott har jag aldrig skådat. Fy fan vad jag skulle må illa om jag bodde där. Om jag fick välja mellan en knarkig polarvagn på Meros Camping och detta så vinner polarvagnen lätt (vi snackar bomiljö, inte värde).

Jag blir så stressad av att se sånt här vansinne att jag känner tårkanalerna arbeta. Om jag fick basa en dag hade jag inte tolererat sånt här.

Låt mig bjuda på ett axplock:

Vallgraven
Jättekul med vallgrav - OM MAN ÄR FEM ÅR.

Det madrasserade rummet
Vilken människa vid sitt sinnes fulla bruk väljer att madrassera väggar och tak. Babyblått dessutom. Fy fan vad det osar no-one-can-hear-you-scream-pervo om det rummet. Hallå? Farbror polisen, vad väntar ni på?

Kopparväggar på toa
Samma arkitekt som Saddam anlitade till sina sköna bunkerpalats månne?

Vinkyrkan
Oh my fucking god, "vinkyrkan". Maken till smaklöshets-extravaganza får man nog fan leta hårt efter. Personen i fråga borde få så mycket dunk för detta alltså. Detta är en våldtäkt mot alla moralfilosofiska normer.

De mest perverterade hemmen i MTV Cribs står sig slätt mot detta "skrytbygge". Frågan är vad det är för en sjuk hjärna som skapat detta monster. Om det ens är en människa.

61 kommentarer:

Anonym sa...

Med tanke på husets utformning tycker jag att det är tämligen uppenbart varför man valt att madrassera sovrummet...

Anonym sa...

ja dom grejerna var helt sjuka medan andra var normala och rätt smakfulla som köket och vissa andra stora öppna rum. Sen brakar dock helvetet loss som du säger, hur i helvete tänker man som arkitekt

Anonym sa...

jag älskar dig!

Blancaflor sa...

Fabbe har helt rätt. Vissa rum var helt normala och tom fina. Men sa plötsligt överraskas man av en galen detalj. Det kändes inkonsekvent...och plain weird.

Anonym sa...

Ryyyys!
Aldrig i helvete vistas en stund i den kåken. Det känns som om Harold med vadarstövlarna plötsligt fått gott om cash! Tack för komplimangerna på min blogg! Rodnar fortfarande! ;)

Anonym sa...

vem skulle inte vilja bo i ett hus med en brevlåda som ser ut som en gravsten?

Anonym sa...

"En av Göteborgs mest unika villor, med konstruktiva lösningar i särklass, ritad av arkitekt Curt Lignell och uppförd i granit, trä, stål och glas."

Så beskrivs huset på Bjurfors...

Nja, det kan väl jag inte hålla med om

Sen är ju priset bra sjukt bara 19 miljoner (utgångspris förstås).

Anonym sa...

Detta huset är lite som 80-tals mainstream-pop. Studvis bra inslag som ofta dräks av att skaparen fick för många möjligheter och medel att skapa med.

Anonym sa...

Kök, vardagsrum och terasserna var ju faktiskt fina, fantastisk utsikt, men resten...vad fan? Det känns liksom som Pippi Långstrump med storhetsvansinne!

Anonym sa...

Herr-e-gud! Det där var fa-an det värsta jag sett..

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,965901,00.html

Även aftobladet har skrivit om huset men... hm... pengar köper inte smak. Väldigt bra blogg förresten :)

Anonym sa...

Det lustiga är ju att koppartoaletten verkar vara ganska sjaskig om man jämför med resten av kåken. Varför väljer man inte att dölja den smått kaotiska rördragningen med någon form av kopparlåda. PLUS (och det är ett stort plus, hädanefter benämnt plusset med stort P... Plus) notera på toalettbilden att det faktiskt sitter TVÅ toapappershållare. Vad säger det dig, Micke? Det räcker alltså inte att ha ett vapen och ammunitionen bredvid. Man behöver alltså TVÅ laddade hållare för att inte hamna i en trängd situation.

Anonym sa...

Koppartoan är indeed fashinerande. Röd blandare på handfatet och rördragning som de köpt på rusta.

Heltäckande spegelvägg ända ner till golvet dessutom är bara såå perverst.
Fan finns det nån tillfälle när man INTE vill se sig själv i profil så är det väl när man sitter och klabbar?

Anonym sa...

Ha ha...jag tycker det ser rätt kul ut jag. Att han sen har tjänat sina pengar genom att hjälpa andra att skatteplanera och nu lär tjäna en rejäl hacka också på huset retar väl många...

Stina

Grovt Initiativ sa...

jeez... värst var väl ändå "Stort sovrum, plan 3", den som sover i det rummet lär få galna mardrömmar och torgskräck på direkten.

annars var det ganska kul att skrytbygget från utsidan mest såg ut att höra hemma i en favela.

Anonym sa...

Jag är nog ensam om att gilla det. I like!

Anonym sa...

Ulrika, du är inte ensam :)
Tyckte det var ett rätt skönt stuk och klart annorlunda än sossebunkrarna som byggs nu för tiden. Det enda som störde mig var schackbrädet på soldäck.. och ja madrasserna på väggarna. Det var tacky. Koppar på muggen. Blandade känslor där. Men kan man konstruera stinkande urinoarer från golv till tak på utehaken så...

Anonym sa...

Ulrika är inte ensam, jag gillar det... fan, om du tar din Polar så tar jag kåken. Så lever vi lyckliga i alla våra dagar. Du kan ju komma förbi när du vill bubbla pool så delar vi på en äkta Cubanare :).

Anonym sa...

Huuu
Det där är fan det värsta jag sett! Så smaklöst så jag ryser vid åsynen! Så där dålig smak får man bara inte ha...bör vara straffbart.
Kan ge sig fan på att det finns ett "panic room" där någonstans bakom all koppar oxå ;)

usch!
// Ess

Anonym sa...

Rätt skön kåk det där faktiskt, man kan ju göra om rum man inte gillar.
Strandtomten impar inte dock, så som det regnar nu har jag också det ibland för långt mindra stålar.

Men det där rummet med madrasserade väggar...nja. På något sätt kommer jag att tänka på Hans Scheike när jag ser det.

Anonym sa...

Hihi, ägaren till huset lever nog inte efter devisen Less is more...

Anonym sa...

Min första tanke var att kanske är det Mikes gamla vapendragare Robban Wells kåk, med tanke på flygeln på någon av bilderna. Men sen såg jag att ni redan klurat ut vems den var.

Anonym sa...

Ja visst är det skoj för han är ju faktiskt en gammal grå gubbe...Tycker allt att han har varit lite påhittig här också...
Stina

Anonym sa...

Tacky är ordet för dagen. Helt sanslöst hur man kan lyckas få ihop det där. Snickarna måste sovit dåligt under hela uppbyggnadsperioden...

Anonym sa...

fy fan, som bajs för ögat

Anonym sa...

hmm...thehe..hmm..tänke på
ögongodis, ögonbajs,
men finns det något annat?
än ögonbajs vill säga

Anonym sa...

Ja alltså...vissa saker var ju hyfsat okej. Men alla dessa kombinationer. Mitt estetiska sinne ville ta en enkel till Det Inre Av Ingenting när jag tvingade mig själv gå på rundvandring i det där arkitektoriska smörgåsbordet :o) Och nån vill betala för att bo där... märkligt *s*

Anonym sa...

Ganska bra planlösning och funktionellt hus, men interiören (i vissa rum) är något av det mest smaklösa jag har sett. Skrivbordsstolar?!, vid kaffebordet i madrassrummet, var också en detalj som talar lite om personen som bor där.
Med lite annan inredning och interiör skulle det ha varit ett toppenhus, med bra läge dessutom.

Anonym sa...

Men utsikten är väl helt ok? Jag skulle tänka mig att sova pâ badbryggan oxâ :)

Anonym sa...

Håller med dig Mike. Fy fan va illa! Det är nu man önskar att man var av Bill Gates kaliber. Köpa fastigheten och ta dit Mr Cartepilar, riva skiten och bygga nytt...

Anonym sa...

Som länken längre upp visar så är det "Akkan" - mannen vars plånbok inte ekar ihåligt - som säljer sitt "drömslott". I ett hyfsat långt repotage i GP för c:a två år sen bjöd han reportern på micrad kanelbulle i sitt döda hus.

Många gånger har jag löpt, cyklat och traskat förbi denna döda bakelse i sten. Om jag vore husläsare skulle jag dödförklara hela projektet på ritbordet och jag kan tala om att i färdigt skick är det bara hemskt... ta gärna en stroll förbi... upplev kuslighetsfaktorn...det är lite Amityville Horror - på riktigt.

Anonym sa...

Utsikten var okey resten var vulgo, perverst, smaklöst och överdimensionerat. Det luktar "nya pengar" lång väg *skrattar*

Moddan

Anonym sa...

My name a mr Roger Akelius, i come to askim to build a "house" to destroy a beách for everyone live klose

/Linus

Anonym sa...

Varför är det folie i taket i "vinkyrkan"?

Det är som jag alltid sagt, segelöverklassen i Sveriges framstjärt har VERKLIGEN ingen smak.

Anonym sa...

Det här med vadderingen i sovrummet, kan det inte bero på att ägaren snarkar infernaliskt? För annars madrasserar man väl inte ett sådant rum, för man vill väl att omgivningen skall höra hur kul man har?:-)

Anonym sa...

magnus: det är ett knullrum, inget annat

Anonym sa...

Hahha, VEM har designat detta? It's madness I tell you. :D

danne sa...

mannen. middagen är serverad. komförbi om du hinner.

Anonym sa...

Jag skulle som kommunalråd ta det icke demokratiska beslutet att låta spränga skiten och skylla på en grundstött kärnvapenbestyckad rysk u-båt.

Blygisens betraktelser sa...

Nja, jag vet inte. Varför har de inte lagt in vinpavor i vinstället i vinkyrkan?

Anonym sa...

Jag får verkligen känslan av att Rogge har lagt sig i de stackars arkitekternas arbete aaalldeles för mycket, gång på gång.

"Vad menar du med att vallgrav är lite väl 1200-tal? JAG VILL HA EN JÄVLA VALLGRAV, DET ÄR JAG SOM BETALAR!"

Vissa områden och ytor är rätt fräscha, men resten är så katastrofalt smaklöst så det osar om det. "Åååh, ååh, men jag vill ha glass, och varmkorv, och lingonsylt, och kolasås, jaaaaa! Alltihop på en gång i mixern!"

Slöseri på en så fin tomt.

Anonym sa...

Hahaha, termen "Vinkyrka" är så Liberace.

Anonym sa...

Åh fy fan!!.. Samma klädhängare som jag... typ 200kr på EKO hallen. Bara så ni vet...

Anonym sa...

Haha! Du är ju bara avundsjuk. Du vill ju också ha en vallgrav och stjärnhimmel.

Anonym sa...

Du skriver om man är fem år angående vallgraven, jag tycker det känns som om att detta är ett hus där en 10åring får gå loss hur han eller hon vill..

Anonym sa...

Är inte detta västkuststil? Jag har varit i Asscchim och Hovås/sjö minns inte vad det heter där BO-anläggningar blandas med pastell på ett väldigt kreativt och nyskapande sätt.

Anonym sa...

Roger Akelius ar galningen som betalat for detta hus. Har tjanat sina pengar bla pa att ge rad om hur man undviker skatt om man ar svinrik. Bygga svindyra hus tex.

Jag lekte med psykots dotter nar jag var liten, hon var helt ok. Skilsmassa tidigt fortas...

Anonym sa...

Vilka normala rum?! Det fanns ingenting som overhuvudet var i narheten av normalt i denna skrack villa. Ar fortfarande illa maende och har yrsel efter att ha sett bilderna. Usch usch usch. Bilder har etsats sig fast pa min arma nathinna. Hjalpe mig.

Michaela

Anonym sa...

Aj, min hjärna!!!

Anonym sa...

Huset e galet bizarrt på sina ställen. Men sist jag kollade kan väl karlsloken (gissning) få göra vad han vill med sina "skattade" pengar. Han fick säkert inte vara riddare som liten? Låt han leva ut sitt vulgo,barn,testaalla materialsomfinnsihelavärlden husbygge. Han har ju iof redan tröttnat och ska sälja. Snart i ett hus nära dig??

Anonym sa...

Fy fan vad fult! Jag såg ett hus i DN bostad som också hade rått berg sådär, men det var stilfullt gjort. Det där huset ser ut som en skräphög utifrån och invändigt är det total stilanarki på ett omysigt sätt och vissa inslag är direkt motbjudande! Fy satan.

Anonym sa...

Ställer in mig lydigt i ledet. Fast Meros vete 17... Det är ett jävligt tragiskt ställe...
Annars är dina ord om järkholmen bevingade att föras vidare... Var det 19 mille de ville ha som utgångspris?

Alley Cat sa...

Mäklaren har varit duktig på att dölja det mindre fördelaktiga, enligt min mening, läget på huset!

PRECIS utanför tomtgränsen på framsidan går en mindre väg som åtminstone på sommar halvåret är överbefolkat av flanörer, motionärer och cyklister. Samt även bilar till de hus som ligger längre bort... Inte direkt kul om man inte tycker om att visa upp sig ordentligt för kreti och pleti.

Dessutom så är vattnet framför huset inte heller så vansinnigt inbjudande eftersom att det är en riktig "stinkstrand" som luktar rutten tång så fort det blir lågvatten...

Inredningen känns i övrigt grymt schizo - hade jag träffat någon som hade ett madrasserat sovrum hade jag sprungit fort som satan åt motsatt håll!!! Oavsett om resterande del av huset varit fint...

(Är det förresten en bild på en naken kvinna i svart vitt på bild i vinkyrkan?!? Eller är det kanske jag som ser vääääääääldigt dåligt?!?)

Anonym sa...

Pja, vissa cribs är rätt coola, men vad kan man förvänta sig av en nigga som typ droppat ur highschool och sen fått osunt mycket deg att bränna....har sett en del inredningar i Hollywodd my self och vi får anse att hr Akelius ligger i god klass. eller vad sägs om 70 m2 badrum HELT invändigt i spegelglas. jag var helt nykter men såg mig själv reflekteras 100-tals gånger. att hitta dörren igen på fyllan måste vara en mardröm. Eller en lounge med decimeterdjup beigebrun heltäckningsmatta, kopparplåt på väggar och tak, diverse kufiska konstverk på ca 100 m2? ruggiga p-rulle vibbar....

Anonym sa...

Nämen? Jag tror att jag känner igen det där huset. Är det inte Gasten på Liseberg? Kunde svurit på det. Jag skrek iaf när jag såg hur det såg ut.

AAAARRRRGHHH.....

Anonym sa...

Det madrasserade sovrummet hade ingen säng. Sover inte rika människor?

Anonym sa...

Inbillar jag mig bara eller är det en chic liten nakenstudie som någon har ställt i den öppna spisen i vinkyrkan (en mening jag aldrig trodde att jag skulle skriva f ö)?

Anonym sa...

Hur nice som helst....

Anonym sa...

Ser ut som ett ställe där man spelar in porrfilm.

Anonym sa...

alla ni är så jävla kommunistiska och tråkiga och saknar kreativitet så det skriker om det!! Skulle någon av er tacka nej till att ha pengar?? Vad jag ser är en affärsman som har lyckats, någon som är fri och har råd att tänja på alla gränser som ni tråkiga smallminded personer har programmerats att följa. Jag älskar huset, jag älskar faktumet att det finns ett fåtal personer i detta land som kan inspirera till att drömma och lyckas!!! It's a sin to be poorminded!!

Anonym sa...

Vad tycker Roger själv?

Jag har med stort intresse läst era kommentarer och undrar varför ni skriver med sådan avsky.

Är den verkliga orsaken att ni tycker att jag har tjänat alldeles för mycket pengar, så är förklaringen enkel. Jag har av rent nöje arbetat de flesta kvällar och helger.

De flesta anfaller "madrasserade" väggar. Visst, jag kunde i alla rum ha monterat en spånskiva och sedan tapetserat. Jag bodde i tio år i Frankrike. I den villa jag köpte och hos många av mina vänner fanns en vadd under tygtapet. Det är en design som ger rummet ett mjukt intryck särskilt vid övergång till taket. Dessutom slipper du störande ljudreflexer om du lyssnar på god musik.

Ett annat anfall är "vinkyrkan". Jag håller med om att namnet är missvisande. Jag tycker personligen inte att de spritbarer som finns i svenska hem är den skönhetsupplevelse ni bör estimera. Min tanke var att skapa ett avskilt, tyst rum med sakral stämning där du kan sitta med ett glas rött till musik av Bach och bara fundera. Väggarna är fyra dm breda ohyvlade ekblankor eller naturligt granitberg i dagen. För att komma ifrån ett stelt vitt tak valde jag tunn blyplåt som är böjd i skilda former för att taket inte ska synas.

Både min och arkitektens tankar var att skapa ett naturnära hus. Taket är sedum. Väggar är granit eller målade ospontade bräder i de färger som finns på stranden nedanför huset. Inne i huset har vi undviket räta vinklar.

Vallgrav; Visst jag kunde ha asfalterat eller lagt gräsmatta. En vattenspegel från en trädgårdsdamm blir ganska lugnt. På tillhörande parkeringsplats valde jag ett markgaller så att jag kunde ha gräs snarare än asfalt. I dammen fanns som mest ett sextiotal laxar. Jag valde granit runt dammen för att stämma med Bohusläns natur.

Jag har de senaste 25 åren bott utomlands och totalrenoverat tre hus i skilda stilar och alltid beaktat omgivningen.

Av era debattinlägg var de flesta av en onyanserad litterär kvalité och saknade konstruktiva förslag till nytänkande. Jag blev inte speciellt imponerad av svärord eller antydningar om sjukdomstillstånd.

Har mitt inlägg i er debatt något intresse?

Roger Akelius