måndag, maj 05, 2008

Pokerspelare

Jag brukar fastna en stund när jag kollar på tv och hamnar framför World Poker Tour. Jag gillar det. Det är något filmtufft över poker. Att sitta där med sin hand och spela högt räkna ut sina odds eller bluffa iskallt. Men ärligt talat. De professionella pokerspelare är i 99% av fallen så långt ifrån kool det går att komma. De är snarare socialt retarderade.

Professionella pokerspelare verkar generellt ha extremt taskig smak. Inga stilikoner direkt. Jag har fan ta mig aldrig sett så mycket mockajackor med fransar, skinnpajer som man brukar associera till a-lagare och grälla tältskjortor (med hälsovådligt mönster för epileptiker) kring ett och samma bord.

Väldigt ofta sitter något finskt fetto med wrestlingfrisyr och solbrillor och ser sur ut. Då har han gjort det till sin grej. Häftigt värre. Kommentatorerna pratar om dem och deras egenheter som på ett strategiskt plan. Ju större hög med marker man har desto mer mongade grejer kan man komma undan med. Jag har sett program där jag varit övertygad om att det är ett bakom kulisserna på en remake av Gökboet.

Överlag sitter många av idioterna i pokervärldens toppskikt med solbrillor på sig inomhus. Det ser så jävla dumt ut. Jag fattar att det är för att de har svagt psyke och inte vill att en vassare motspelare ska kunna läsa deras blick som en jävla bilderbok. Men vad är det för jävla modell på brillorna de envisas med att ha. Det är aldrig tal om några mäktiga pilotbågar eller andra grymma glajor. Nej, de sitter alltid där med nån freakig jävla sportmodell som knappast en sportcyklist i Tour de France skulle komma undan med. Det borde räknas som fusk. Jag blir iallafall provocerad av det och skulle få lust att lappa till dem så att spegelglasen yr över rummet ifall jag satt där och försökte koncentrera mig. De ser ju för i helvete inte kloka ut.

Nordbor som kommer långt i pokersammanhgang ser förvånansvärt ofta ut som killarna med EPA-traktor på gymnasiet. Asiaterna gimmick är svenniga ingengörstyper. Sydamerikanerna lever på att verka lågmält farliga, precis som kokainkungarna i Miami Vice när det begav sig. Amerikanerna rymmer allt från tv-pastorer, seniorcowboys från Dallas och buffliga hillbillymän till försäljartyper, klanledare och vidriga Doktor Phil-typer.

De förenas alla i någon slags förvirrad patriotism och pokerheder, men framförallt i sin ruggigt dåliga smak.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ord på det min vän.

Johannka sa...

Ja verkligen. De ser ut som ett gäng finska kriminella.

Anonym sa...

neeeeeeej!
jag har förtått det som att i poker ska man se konstig ut för att vilseleda sina motståndare,
de ska inte kunna läsa ens personlighet...sätta en i ett fack.
så alla ser ut som neil strauss från the game typ för att vilseleda.

rätt? jag tror jag har rätt.

det skrämmande är väl att det funkar på brudar :)

mikebike sa...

klöver ess: ORD!

johanna: hahaha.

criminal minds: hmmm vilket funkar på brudar? pokerlooken eller the game? om du snackar pokerlooken skulle jag tro att det är potten som funkar ;)

Anonym sa...

min favorit är förutom linköpings-svennarna och knivsöders-finnar så är det storheten i programledarna och deras sjukt inövade sätt att peka med hela handen med för stora kostymer på

Spader Ess sa...

Det underlättar väl lite om man har en hjärna som är tunad som Rainman's för att ha koll på oddsen och statistiken. Därmed får man väl den dåliga Stil-kollen med på köpet på något sätt? Mongomätaren har en väldigt bred skala, så alla stilar finns med..-)

Kanske något som någon av alla modebloggare kan skina ytterligare ljus över?:-) Ebba? Blondinbella? Gratis tipps!!!

Anonym sa...

Personligen avskyr jag allt vad poker heter.. är så satans trött på det. Trenden verkar visst aldrig dö helt.

Anonym sa...

Men visst är det en kul idé att dom kanske gör det för att vilseleda? Det hade ju varit kul om just det beteendet spred sig till t.ex tennis, schack och fäktning.

Anonym sa...

asgarv, roligt Adde :)
speciellt schack då-

jo det är potten som funkar säkert men jag har sett många pottlösa pokerlook-killar med brudar på kö. knäppt lång kö.

det är något med "påfågling" som funkar.

Joakim sa...

Inlevelseförmågan är ju bara HELT underbar...

Anonym sa...

Brukar också kolla det och kan inte annat än hålla med dig. Fy fasen vilken taskig smak de har samt att det är så jäkla löjligt det där med solbrillor...