torsdag, augusti 28, 2008

Vad är poängen med Finnkampen egentligen?

Varför instiftar man en friidrottstävling mellan endast två nationer, som dessutom är halvmediokra i friidrottssammanhang? Jag skjuter brett och hävdar att det är ett typiskt finskt påhitt. För att de ska få ett tillfälle att förnedra oss i slägga, diskus, spjut, kast med liten boll och andra roliga gympagrenar. Det känns så meningslöst. Världens tråkigaste tävling. Det tangerar att spela memory med sig själv.

Fostrad i den klassiskt svenska vinnarandan vet jag att man blir folkhjälteförklarad på ett brons. Och i Finnkampen kan man som sämst bli tvåa. Så varför inte skita bara skit i allt meck och gå på bastun och fulspriten direkt.

Vem vet. Det kanske hade gjort Klüft gött att supa naken med en finsk kulstötare.

13 kommentarer:

Ontherun sa...

Varför så negativ? (Skulle vara kul att räkna antalet kommentarer av just den föregående sorten i den här bloggens kommentarer. Menar det inte, ville bara testa att säga det)
Är det inte härligt med Tjocka muskelberg i tojta funktionsmaterial som brölar fram bravader? För att inte tala om alla håriga finskor som gnaskar i sig efedrin till frukost, middag och sen kvällsmat innan supat börjar...

Nej.. finnar är trevliga. Tillför alltid det lilla extra på den typen av fester.

Det är trots allt en ingångsport till eliten för unga lovande. I finnkampen får många chansen till klivet uppåt.
Drömmer fortfarande om att kuta ifrån några flåsande finnar och ta en liten medalj i finnkampen.

Spader Ess sa...

Antar att det är lilla julafton för Svenska Friidrottare? Men jag håller med, är man, som jag, inte speciellt Idrottsintresserad så tenderar galor som detta bli något skittrist.

Anonym sa...

Jag skulle helre spöa danskarna i dopcykel eller norrmännen i vad som helst- finnarna är ju vår goda granne. Men det finns säkert OSstatistik från 1978 eller nått annat upphetsande att trösta sig med om man missar finnkampen.

-Luca

Anonym sa...

Kan lika väl vara vi svennar som ligger bakom. Spoiga friidrottare som skämmer ut sig i OS för att sedan slå personligt rekord o toppa formen till ett jävla lallarevent som Finnkampen.

Tycker att det är så mycket gbg över det hela, eller vad säger ni?
Kan inte Göran J fixa finnkampen till GBG varje gång. Finnkampsfest med stöl o langos, och massa trötta finnar från Volvo i publiken:)

Anonym sa...

Bah! Det mest märkliga är att lägga Finnkampen vart annat år i Göteborg istället för att hålla det kust mot kust. Så att fulla finnar bara kan segla över havet vifta med blå/vita flaggor, supa till och åka hem igen. Lika iditoiskt som om de skulle lägga det i Finland på gränsen till ryssland istället för i närheten till båtterminalen.

Men vad vet jag. Jag vill bara dricka öl, säga perkele utan att egentligen mena något med det och sen lägga spelen i det runda arkivet.

Anonym sa...

Vad mig anbelangar ligger Stockholm i princip i Finland så varför inte köra västkust mot östkust istället?

Anonym sa...

Åland någon? Naturen i bakgrunden skulle ge rätt stämning till kampen.

RANA sa...

Kniven. Glöm inte kniven. Jag skrattade högt åt detta inlägg.

/Rana

RANA sa...

Och får jag tillägga att jag ÄLSKAR våra östliga bröder?

Anonym sa...

Jamen va fan !

Finnkampen är ju tradition, nästan som Vasaloppet, ganska trist att titta på, men måste ju alltid finnas !

/JK

Daniel sa...

Skrev just om bastu, sup å hur vi finnar beter oss. Finnkampen ja. Det e ju förstå du en kunnon suomalainen grej att vinna mot er svenskar (läs: bögar!) ;)
Ha det bra!

Uffe sa...

Apropå Klüft:

http://hem.spray.se/patrikkristiansson/hemsida.html

Anonym sa...

i sak kan jag hålla med dig. det är ju som att titta på friidrottsdagarna från mellanstadiet. men så tittade jag på finnkampen i finland och uppskattade det på ett helt annat sätt. inga stela bajsnödigt politiskt korrekta kommentatorer här inte. och varför skulle man inte vilja förnedra svenskarna? det visar sig att de tänker om svenskar vad svenskar tänker om norrmän, löjliga mao. tex när det var dags för spjut satt kommentatorerna och skrattade åt att det var så få svenska kvinnor som kan kasta över 45 meter, när i stort sett varenda finsk friidrottare kan det.