onsdag, oktober 08, 2008

Comeback

Hmm... vänta nu. Vilka var Ace Of Base nu igen?

Jo just det ja, det var ju det där bandet som hade en hit någon gång på 90-talet. De som bestod av en gammal Sverigedemokrat, två systrar och deras "omfångsrika" broder.


Nu ska de tydligen göra comeback. Lustigt. Var det någon som ens märkte att de försvann?

Är inte det det yttersta beviset på att skivförsäljning bör förpassas till kategorin antikviteter och kuriosa. När skivbolagen i parti och minut börjar gräva fram en massa skräp i garderoben, dammar av skiten och låter föredettingarna släppa samma låt en gång till och kallar det "comeback". Mäktig återkomst må jag säga. Lyckas man inte komma upp med nytt material på 10-15 år känns det väl inte direkt lönt.

Jag tror inte man behöver vara en sibylla direkt för att kunna spå framtiden här. Det kommer gå ganska rätt åt helvete.


Etiketter: ,

21 kommentarer:

Erik F sa...

Vad jag har förstått så var "bandet" inte själva intresserade av ett nytt släpp, men har i princip blivit tvingade av skivbolaget eftersom deras kontrakt stipulerar ett visst antal CD.

Skivbolaget tror väl att succén med Happy Nation på 90-talet kan upprepas. I think not.

Daniel sa...

Jisses vad det ska göra comebacker i mitt grannland hela tiden. 80-90-tals schlagerikoner som gör comeback varje år å f.d. världsband som tror sig försöka erövra världen igen. Naivt.

mikebike sa...

erik f: ja det låter väldigt rimligt. faktiskt.

daniel: ja herre min je. det blir lite konstigt när band med en hit ska göra en best of. det blir en best of-singel helt enkelt:)

Ulrika Good sa...

Någon borde sagt till Ajsåvbäjs-Uffe det jag säger till min dotter ibland: "Ta det lugnt med solpudret".

Anonym sa...

Ordet comeback borde reserveras för band som den stora massan faktiskt hade uppskattat om de återuppstod, som t.ex Abba, Beatles och Sex Pistols.
När Ace of Base, Europe och Trance Dance vill spela igen borde det kallas wantback.

Anonym sa...

Nej!!!! Det här har förstört min dag. I två helvidriga dagar har jag haft en förbannad Ace of base låt på hjärnan och så försvann den äntligen igår. Så går jag till din blogg och ser detta inlägg. I am so fucked!!!
Låten är tillbaka och nu är den väl fastsvetsad i den inre cdspelaren.

Anonym sa...

vad säger att en comback måste vara värdig?

Denna ser jag fram emot!!!


-Luca

mikebike sa...

ulrika: mohahaha... ja vilken tur att din dotter har en så omtänksam mamma. vart fan är uffes mamma egentligen? jag får lite "uffe-gråt-mycket-när-han-var-liten"-vibbar.

adde: hahaha, ja fast sex pistols är väl lite väl mycket wantback också.

cat: det är min present till dig.

luca: hmmm jag blir aldrig riktigt klok på dig :)

Anonym sa...

"It's the end of the world as we know it..."

Anonym sa...

Kan meddela att Uffes mamma är/var psykolog. Hans syster var åtminstone trevlig när jag kände henne för hundra år sedan.

Spader Ess sa...

Och det är för oss som gillar musik det kommer att gå åt helvete för.

Tyvärr kommer dom troligen att skratta hela vägen till banken samtidigt som vi vrider oss i plågor.

Det är ju synd att säga att detta har kalibern av Led Zeppelins återförening....

mikebike sa...

spader ess: nej det har ingen kaliber alls.

Vitriol sa...

Aw man. Jag avskyr Ace of base. Känner mig delskyldig, jag tog upp dem när Mike dissade Papa dee.

Ted sa...

hehe undrar om de fortfarande gör "reggae" eller vad de kallade det

Anonym sa...

det undrar jag fan också. vad fan kan de bidra med liksom?

Anonym sa...

hur kan man ge sig till o ge ut en box! hur många skivor har de gjort?3? skammen går återigen på torra land, som så många gånger förut. o de som är hardcorefans av dennna makabra grupp, vad förväntar de sig få ut av denna "box". de har väl förmodligen de tidigare skivorna. är de så blåsta att de pungar ut storkovan för två extra nya "frächa" låtar. folk vet inte lika mycket hut som de borde.

Anonym sa...

Dags att damma av sin gamla t-shirt med texten:

"UFFE WAS A NAZI!"

Och bege sig ut i folkparkerna...

(Jag gillar stryk)

-m-

Mo sa...

Är det någon annan som har tänkt på hur omfångsrikt huvud den omfångsrika brodern egentligen har?

Sara Ödmark sa...

Omfångsrika! Haha. Jag antar att det inte är vokalregistret du pratar om.

Linda Lindstedt sa...

Dr. Alban har ett gig här i Budapest på fredag.

I rest my case.

Anonym sa...

Tyvärr är det ju så att detta göteborgsbaserade band sålde en helvetisk massa skivor, en helvetisk massa, vilket egentligen bara bekräftar talesättet "en miljard flugor kan inte ha fel - ÄT BAJS!".

Jag gick förövrigt på samma gymnasium som Uffe, och han var snarare ren nazist, med snelugg och Hitleraffisch källaren och allt.

/Max