måndag, januari 12, 2009

Clint väcker ont blod i familjen

Vi såg Clint Eastwoods nya film Gran Torino i lördags. Jag gillade den. Eastwood spelar en gammal sur och bitter rasistgubbjävel av vidrigaste sort och han gör det bra. För de som delar min förkärlek för hårda män på film, som tycker att Dirty Harry tillhör toppskiktet bland de hårdaste av alla hårda kommer Gran Torino bli en njutning. Det är en old school Clint, en åttioårig Harry Callahan som går runt och morrar, väser och pratar med tänderna hårt sammanbitna, som bara han kan. Och som han gör så jävla bra.

Efter filmen frågade jag vad J tyckte. Hon sa att det var en trea men ville sedan lämna ämnet. Jag försökte pruta upp den till en svag fyra eftersom jag fortfarande var i extas över de klassiska munlädret men icke. Idag fick jag reda på att hon tyckte det var en tvåa, att hon bara sagt trea för att min moder var med och såg filmen och för att hon var rädd att det skulle bli en hätsk stämning. Hon hade en poäng. Vi har haft våra filmbråk förr. De kan bli rätt ugly.

Jag förlåter såklart J för att hon är så barnslig att hon inte kan ge filmen ett rättmätigt betyg. Jag älskar henne trots att hon inte vill "sänka" sig till en sådan nivå enbart på grund av intellektuella skäl. Jag vet nämligen att hon satt är med samma sköna gåshud i magen som jag när Clint tog sin risiga pickup och åkte över till en bråkstake som jävlats med hans nyfunne vän. När han drog ut aset på går'n, sparkade honom i ansiktet ett par gånger och till sist slet fram en picka och kör sin legendariska Dirty Harry-rutin. Hon ville bara inte erkänna det. Hon är för fin för att gilla hårda män på film öppet. Men det är lugnt. För jag vet att hon gör det i smyg.

Jag skulle kunna enas med henne om att det är en stark trea. Det är mitt sista bud.

10 kommentarer:

Josefine sa...

glöm det.

Anonym sa...

Gåshud i magen?
:)

Medelklassman sa...

Det är facinerande med hårda män på film. På film gör de sig jävligt bra. I verkligheten skulle de bara vara (och är) praktarslen.

Lite som alkoholromantik. Kul på håll, men på nära håll luktar det bara kiss och gammal fylla.

Oavsett ska jag nog kolla in filmen. Clint is Clint, and that's enough.

mikebike sa...

miss muffin: nädu!

adde: ja du vet. gåshud. fast i magen:)

30+ tack! precis så. Man skulle hata en sådan jävel på riktigt. hela våldsgrejen är ju rätt efterbliven. Men på film, i soffan, med rätt stämning då är det som ett fint vin.

Mamman sa...

Tack för filmtipset!
Håller helt med dig, Dirty Harry ligger i toppen av alla dessa hårda män man så lätt fattar märkligt tycke för. En annan personlig favorit är Denzel W som härom kvällen i American gangster fick mig att sitta framåtlutad i soffan under drygt 2,5 timme. Han erbjuder en kylslagen arrogans som få, och ett råbarkat hånskratt som med en aning av tvekan får mig att rysa av välbehag, och falla pladask för en massmördare av dignitet.

Anonym sa...

Jag tror att jag ska lyssna på J's åsikt och undvika Clintan-filmen. Min man får kolla själv.

mikebike sa...

annakarin: haha ja visst är det då :)

lindalein: du, j snackar en jävla massa skit. hon har ingen koll på kvallefilm.

Josefine sa...

okej mr "chuck norris är faktiskt bra" du har jättebra filmsmak. verkligen. bara kvalitetsfilm för dig dagen lång. go lindalein säger jag bara!

Anonym sa...

I min värld var den nära på en 5:a för den totalt oväntade sköna blandningen av komik och djupaste allvar. En mycket bra film med en mycket hård Clint som kommer till sin fulla rätt här!!

Anonym sa...

Jag fattar helt och hållet. Ska kolla in detta direkt.

Jag har inga som helst skrupler när det kommer till underhållning. Film är fiction, och får innehålla vad fan som helst så länge jag känner mig intresserad.

Kolla in Grindhouse av Tarantino och Rodriguez - om du inte redan är frälst. Detta, kan vara något av det bästa som det moderna samhället har presterat - avsett genre.