lördag, januari 17, 2009

Det här med härvor

Ett rätt konstigt begrepp egentligen. Jag har aldrig reflekterat över det innan men vad krävs för att en brottsserie ska gå och bli en härva och hur trassligt måste det vara?

En rånhärva låter ju sjukt mycket galnare än ett gäng människor som har rånat lite. Det är härvan som ger det hela lite dignitet och får det att verka så sjukt systematiskt och ont. Tanken på tio belgiska pedofiler får en att vilja kräkas, ändå låter det inte hälften så vansinnigt som "en belgisk pedofilhärva".

Lite samma sak gäller ordet våg. När en serie random brott övergår till att bli en brottsvåg. Då jävlar är det fara och färde. Lustigt vilken laddning vissa ord sitter på.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Skit i härvor, skärvor o vågar, jag vet att du sitter o stör dig på P3-Guld-galan as we spikar.

Anonym sa...

Senast i veckan råkade man ut för en sexchock (ytterligare ett spännande ord) på sjukhuset i Karlstad... :-)

Anonym sa...

SJukhuset i Karlstad. SExchock. herrejistanes. Vad hände? Klev det in en blondin?

egarcia sa...

Förresten! Grattis som fan till nomineringen, det är du mer än värd, jag ska absolut rösta på dig.

mikebike sa...

joe nice: jag skiter i P3 Guld-galan.

Lindalein: ja berätta om sexchocken i karlstad:)

egarcia: tack tack hörru och tack för kommentaren på förra inlägget. uppskattas mycket ska du veta.

Anonym sa...

På tal om ingenting som har med den här posten att göra, jag har gjort det. Jag har köpt lyxtoalettpapper. I en bögig aprikos förpackning med två rullar. Det är inte lätt alla gånger att behöva gå i 20 hem från affären, jag tänker absolut och fullständigt skylla på det. Det kändes helt klart inte okej. Jag menar.. två rullar.. Själva papperet är ljust aprikost också! Det är tur att jag är tjej. Gosh. Man fick ju skämmas endel.

Anonym sa...

20 minuter det vill säga. (sorry :)

Henke sa...

Vänta bara till de inblandade organiserar sig och går från "härva" till "sekt" eller "kartell". Tänk "belgisk pedofilmördarsekt".

Off topic: Vissa bloggar, denna inkluderad, kan jag inte prenumerera på i Mail (OS 10.5). RSS-strömmen dyker upp, men är tom! Är det nån mer som haft detta problem? Har googlat förgäves...

fridapanik sa...

Hej!
Jag gillar din.
Jag tror att du skulle gilla min.

Anonym sa...

Läste tidningen nu under lunchen. Vad sägs om sektgerilla nu när vi pratar tunga ord? Det räcker liksom inte att det är ett illdåd orsakat av traktens gerilla, de ingår dessutom i en sekt! Mörkrädd är bara förnamnet... :-)