söndag, mars 29, 2009

Helgen i korthet

Jag har varit i Malmö i helgen. Det var mycket angenämt. Soligt, varmt och vårigt. Vi hälsade på J:s syrra E, som bor i en liten fin etta alldeles intill "kuken" (en gigantisk fallosbyggnad i mökbrunt tegel och koppartak). Jag tror att jag gillar Malmö. Inga backar och andra jobbiga terrängförhållanden att kämpa med – alldeles platt och skönt – perfekt när man är sådär lite vårtjock som jag är nu.

Igår var det böfätning och öldrickning på Möllan och idag lite småshopping och fika på ett tantkonditori (Hollandia). Mycket trevligt. När jag lite senare stod i provrummet på Weekdays förbannade jag mitt dåliga omdöme som tillät mig att äta bakelse innan mitt jeansinköp. Jag ångrade mig bittert och hatade verkligen min visssna lekamen när jag stod där och kände mig något alldeles ruggigt o-fitt i det fluorescerande provrumsljuset. Från och med imorgon är det jag som skriver in mig på fatty bootcamp (igen).

För övrigt slog det mig hur mycket jag stör mig på Weekdays psykadelsika inredning. Ett alldeles efterblivet displaysystem som bara det var en riktig utmaning att ta sig igenom. Det var alldeles omöjligt att skapa sig en bild av vad de hade för plagg. Allting hängde alldeles tätt på knepiga hängsystem. I den mån det fanns bord var de alldeles för låga och lite här och där fanns reahögar där alla möjliga kläder låg huller om buller och såg lika inbjudande ut som ett berg av smutstvätt. Man måste verkligen vara översugen på att shoppa för att orka se eländet. Provhytterna var helt inklädda i speglar, monterade på väggar och i tak i allsköns vinklar, vilket skapade en oskön kalejdoskopeffekt. Hur många vinklar vill en lönntjock man rimligtvis se sina fuckhandles i när han provar jeans? Dessutom blir jag alltid nervös av personalen. Det gäller alla butiker i landet. De måste ha någon form av uttalad policy. Alla anstränger sig så förbannat för att se kreddigt fräna ut och klär sig som att varje dag är en enda stor psykmaskerad. En tjej sprang runt som en pajazzo och skrek högljutt iklädd en blommig byxdress (i kortbyxmodell) i satin. Hennes kollega var en kille som hade på sig en råuttöjd t-shirt i frackmodell (skuren så att ryggdelen bildade en rejäl rövlapp). Jag blev jättetrött.

På väg hem igen gick vi förbi en pizzeria med en mycket frodig kvinna illustrerad på skylten. Big Mama Pizza hette den. Något udda namn de valt till sin affärsrörelse måste jag säga. Hur tänkte de egentligen? De kanske var rädda för att de skulle få sälja för många pizzor. Isåfall förstår jag men för egen del är det sista jag vill bli påmind om när jag syndar är att jag kommer bli fet. Sedan passerade vi kuken där vi stannade till och jag fick tjata till mig att J skulle ta en rolig (läs pubertal) bild på mig och det arrkitektoniska mästerverket.

Sedan åkte vi norrut, bort från våren och värmen i Skåne, hem till det göteborska pissvädret igen. Det kändes sådär. Nu är jag redo att ta emot fröken vår.

23 kommentarer:

robana sa...

Malmö är lite lömskt. Själv råkade jag bli kvar efter en sån resa. Så dumt, men underbart trevligt.

Mikael sa...

Då missade du med andra ord stadens andra begivenhet. Kalkbrottet som i folkmun kallas Malmös största hål.

Daniel sa...

I finland brukar man alltid hävda att svenska karar e som gay eller som kvinnor, lika utseendefixerade. Jag brukar alltid försvara svennarna. Men vete kattorna om jag gjort rätt! ;)

Anonym sa...

Varför regnar det alltid i Blöteborg?

-Luca

The Girls Of Florida sa...

Malmö måste lätt vara landets näst bästa stad. Däremot borde Weekday ta sig nånstans... jag känner mig alltid som värsta tanten som bara klagar när jag kommer i närheten av deras butiker. Personalen har så fullt upp med sig själva att dom hinner något annat. Hur som helst. Våren är här och öl är fortfarande gott.

mikebike sa...

robana: haha ja bli kvar skulle jag inte. men trevligt var det.

mikael: nästa gång får det bli, då ska jag se stans största hål.

daniel: äh skitsamma. vad har det med kön eller läggning att göra. det verkar vara ett kargt land att vara homo i finland.

luca: hur långt är ett snöre?

florida: haha ja fan öl är alltid gott.

Who sa...

Åhh, du var ju nästan i mina kvarter. Tänk, hade jag vetat det hade jag bjudit dig o damen till Lund på dricka.

Sa Who

mikebike sa...

who: nämen. fanken också. lund är ju precis nästgårds:)

t.b.f.t.e. sa...

Jag ser gärna en bild på dig med kuken.

mikebike sa...

tbfte: det kommer!

mama sa...

Underbart att se min hemstad genom MikeBikes ögon! Big Mama har faktiskt skitgoda pizzor.. Men jo namnet och bilden är väl lite skum.

Lindalein sa...

Men hallå, vädret i Göteborg har väl inte varit så dåligt den sista tiden?

Vi har ju till och med fått se solen några gånger! Jag är rädd för att det är de enda solminuter vi får i år, men i alla fall... ;-)

mikebike sa...

mama: haha ja det var ju bara en liten glimt... men jag kommer åka ner igen och då kommer kanske en utförligare rapport. missade jag något? tips?

lindalein: den där solen lös med sin frånvaro när jag kom hem iallafall :)

chris sa...

just weekday i malmö är en helt bisarr butik. man känner sig som en stor idiot där inne och så hittar man ju aldrig ut heller...

Anonym sa...

Ja vad fan är det med Weekdays? Ändå är butiken i Malmö rätt civiliserad jämfört med den på Drottninggatan i Sthlm. Där blir man sjösjuk. Man kan absolut inte handla där när man är bakis.

mama sa...

Hmm.. Promenad & fika i Västra Hamnen är riktigt härligt när det är varmt och soligt.

Och ett måste: Ben & Jerry-baren på Hansa. Där finns nya smaker, milkshakes och sånt. Svindyrt men värt det! Om jag har fattat det rätt finns ingen sån hos dig där uppe i norr?

Pernilla sa...

Åh. Hollandia! De har lätt de godaste bakelserna i Skåne.

Anonym sa...

Man blir trött på Malmö ganska snabbt. Visst är det platt och bra, men vänta bra tills du upptäcker att det blåser från alla håll samtidigt.

Eller när du upptäcker hur otrevlig och burdusa invånarna faktiskt är. I början tror man att tonen är som i Göteborg - Rå men hjärtlig. Sen inser man att den bara är rå och dum.

Sen saknar stan olika stadskärnor att mötas i. Alla människor knådas ihop i det lilla av centrum som är värt att besöka. Det är inte alltid så vettigt. Kulturellt utbyte är inte fel, men det blir problem när vissa inte lärt sig hur man skall föra sig vid blandade tillställningar.

Möllan är ju bra på så sätt att alla får vara som de "är". Vilket är jättefint, men servicen är ofta usel, folk skräpar ner, har fått skämt kött två ggr serverat på restaurangerna osv. Folk är så överdrivet politiskt medvetna. Det är skägg, håriga kvinnoben, dreads, palestinasjalar, danska haschpundare, bh-lösa sladdriga singelmammor och BMWs (läs knarklangare).

Men ostbutiken på hörnet är bra. Sen är planksteken på Södervärnskrogen riktigt bra och billig. Om man kan stå ut med hur "the working girls" sitter och bitchar med varandra. Ibland blir det cat fight. Det är kul.

Nu kommer säkert lokalpatrioterna bli lite upprörda, men jag vill bara tala om att jag verkligen försöker gilla stan (har inget val). Men det är svårt och jag ber er ha tålamod med mig.

PS - Förutom de fina parkerna så är Davidshallstorg väldigt mysigt. Ibland kan jag blunda och låtsas att jag sitter på en bänk längst Vasagatan i Göteborg och dricker mitt hämtkaffe och glor på folk.

Blue sa...

Call me Mrs Vain...men det jag hakade upp mig på i inlägget var att jag tyckte det var SÖTT (jo - jag är fullt medveten om att de flesta män hatar det uttrycket haha) med en man som får provrumsångest.

Jag trodde det var en ångest som enbart gick att applicera på kvinnor. Ungefär som att det bara är män som är färgblinda och lite andra otäcka sjukdomar som vi kan skylla WHY-kromosomen för.

Uppenbarligen har vi kvinnor inte ett enda kromosomfel - vilket bevisar vår storhet ;o)

/A sa...

Mike! Kul att du gillar stan - själv var jag en sväng i Din stad och jag måste säga att Göteborg till viss del förtjänar epitetet "sveriges framstjärt".

Var på lite tillställningar och sprang på en massa högfärdiga överklass kärringar, gubbar och brats och då undrar man vad som hände med de goa göteborgarna.

Fast, å andra sidan är det FULLKOMLIGT livsfarligt att vistas i trafiken i Malmö - ingen respekt och folk kör som om de trippat syra.

Hojta nästa gång Du är här - jag är en fan och kommer på mig själv att jag känner igen mig i många av dina tankegångar ;)

Keep it up

DrNo sa...

Faktum är att någon väldigt resursfull skrev just kuk i meterhöga bokstäver på "kukens" koppartak för många år sedan. Om man har sett byggnaden förstår man att det tog ett tag att tvätta bort....Man ser spåren fortfarande.

mikebike sa...

drno: haha åhh jag älskar kuriosa. mer sånt tack:)

Sanna sa...

Du ska nog undvika Weekdays om du kommer till Uppsala... De har en butik full med pelare som de klätt in i speglar.. Det är som att gå igenom det där spegelrummet i Lustiga Huset på Gröna Lund. Man går liksom vilse bland speglarna och ser bara sig själv bland alla reflekterade jeans.