måndag, mars 16, 2009

Män som hatar kvinns

Nu har jag precis lyssnat klart på första delen av Stieg Larsson-trilogin, Män som hatar kvinnor. Den var bra. Den var över förväntan. Reine Brynolfsson är en jävel på högläsning. Älskar hans röst. Men det var två saker som störde mig ganska mycket (förutom det faktum att Stieg verkade förutsätta att det bara var trögskallar som skulle komma att läsa hans böcker) genom hela boken:

1.
Listbeth Salanders skitattityd till precis allting. Visst, hon har haft en ruff uppväxt, men så jävla surmulen som hon är blir jag bara trött av. Hon ler skevt minst femton gånger under bokens gång, hon suger i sig fler cigg per minut än en arbetslös ensammorsa med ett knippe jävelungar i en hyrestrea i Bredäng. Hon är så våldsamt jävla EMO att självaste EMO-trappan (trappan vid slutet av pisstuneln på vänster sida när man kommer in i Nordstan från centralen) framstår som ett gäng glada kampare vid hennes sida. Och så är hon en besserwisser med rätt att döda. Fy fan.

2.
Att Stieg Larsson verkar ha varit sjukt kåt på att namedroppa diverse teknikspecar. Fan, det kändes snudd på perverst och stundtals lät det som att Reine läste rätt upp och ner ur Dustinkatalogen. Lisbeth tog upp sin state of the art Powerbook G4 med 60 gigabyte hårddisk och 512 megabyte RAM, bluetooth och aluminiumchassi och kollade om hon hade fått e-mail. Jag har försökt förstå men jag kan inte komma fram till någon annan slutsats än att han sysslade med seriös produktplacering.

Annars var den bra.

Nu ska jag gå på nästa del. Flickan som lekte med elden.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Powerbook, för tusan. Om nu inte Powerboog är någon ny het pryl - state of the art, som han själv skrev?

Erik F sa...

Stieg Larssons smörgåsfetisch störde jag mig mest på i böckerna. Hur många smörgåsar har det egentligen fixats genom alla tre böckerna?

Blygisens betraktelser sa...

hahahahaha!

Simply love såna här underbara recensioner.

(Don´t hate me because I´m talking like Silvstedt nu, tack)

mikebike sa...

ugge: åhh förlåt mig goherrn för att jag slarvade så. Powerbook ska det naturligtvis vara. du har helt rätt. :)

Erik F: hahaha ja du har rätt och kaffet sedan. hur jävla mycket kaffe kan man dricka innan det blir tjatigt att läsa. Då älskar jag ändå kaffe och tyckte det lät mysigt i början.

blygisen: haha, ja man blir ju tvungen att påpeka de uppenbara bristerna när en bok har sålt näst mest i hela världen förra året.

Simon sa...

Det är fantastiskt bra för livslängden av boken att namedroppa saker som är outdatade typ tre veckor efter att boken kommit i tryck

Anonym sa...

jag fick ungefär samma känsla när jag läste Hamilton böckerna första gången, han känns som ett levande reklamblad för vapen, speciellt UZI. på något sätt levde herr G ut alla sina vapenfixeringar i dom böckerna. Fick lite av samma känsla i millenium triologin, även om jag tycker dom var miljders ljusår bättre :p

// stina

Anonym sa...

Lyssnade på böckerna i somras. Det var alldeles lagom underhållning. Reine läser bra. Nästan för bra för nu har jag svårt att hitta ngn uppläsare som inte är irriterande att höra på.
Visst fick man känslan av att S.Larsson är sponsrad av Apple och det gör en lite illamående.

Mr Elway sa...

Helt rätt med Reines röst.

När jag opererade bort närsyntheten för några år sedan var mitt enda nöje under två kolsvarta dygn att lyssna på Luftslottet som sprängdes.

Reine rules!

Anonym sa...

Det är bara 4.ans produktion "fiendens fiende" från nittiotalet som har mer produktplacering.

Som en liten teaser inför sista ljudboken i triologin så mässas "palm tungsten" så ofta att manchurian candidate stipendiet hade gått till Stickan.

/Wolfram O´boy

Anne sa...

Har precis som du undvikit att läsa dessa böcker in i det längsta, eftersom jag i allmänhet inte är så förtjust i deckare. Människor i min närhet övertalade mig dock till slut med "det är inte alls som en deckare, det är så mycket mer".

Jag lyssnade också på Reine Brynolfssons inspelning och den är ju bra i sig. Efter första boken är min åsikt att det är bättre än förväntat, men fortfarande "bara" en deckare, som dessutom följer mallen för sådana rätt väl.
Och precis som du störde jag mig enormt på de tekniska styckena. Om det låter löjligt nu, vad ska det inte göra om tio år?

Jag ska lyssna färdigt på trilogin, men mest bara för att kunna säga att ja, jag har läst den, och nej, jag förstår fortfarande inte hypen.

Medelklassman sa...

Jag såg att någonstans att Stieg (what's up with the extra e?) medvetet modellerat Lisbeth som en modern Pippi Långstrump. Som om det vore bra?

Själv stör jag mig lite mer på den gubbige huvudpersonen som glider runt som en tvättäkta häradsbetäckare och är lite småsjavig.

Anonym sa...

Det roligaste med den detaljerade tekniken är att det inte stämmer. Salanders terminologi är inte helt hundra (senare kommer hon "pinga upp" folk på icq) och sakerna hon gör är ofta orimliga åt båda hållen, ibland för lätta och ibland för svåra. Vidare kommer det visa sig att det största sjukhuset i Göteborg bara har en läkare som jobbar natt och han är allt ifrån ortoped till hjärnkirurg. Men annars är det rätt bra böcker. Salander är modellerad efter Pippi Långstrump, men det är en jävligt skev modell. Det som utmärker Pippi är väl ändå i första hand ett stort hjärta. Skulle vilja säga att steget till Asperger-Salander (eller vad hon nu har) är rätt långt.

mikebike sa...

simon: va? varför det. måste det heta powerbook g4 med full spec? skulle det inte räcka att säga bärbar dator eller laptop och bredband. måste han säga att det rör sig om en adsl-uppkoppling? det gjorde ju att den redan var gammal när den kom.

stina: ja stieg l:s böcker är bättre än janne G:s. lite mer sympatisk karaktärsbyggnad.

redbanner: ja jag tror ju inte att han var sponsrad dock. men det är skam om han inte var det så jävla mycket reklam han gjorde för dem.

mrelway: fan jag är också sugen på att operera bort den jäveln. hur ser det ut på biljettfronten btw? jag och J är redo att hosta upp deg :)

wolfram: hahaha fy fan jag kommer hata det.

anne: ja vi tycker nog helt lika på alla punkter vad det verkar. jag är ingen deckar-buff heller.

30+: ja jag stör mig också lite på att han är dassig och knullar alla han kommer åt.

emma: ja, pippi är ju tvärtom en ganska öppen person, välkomnande och jävligt glad som tar lätt på livet. inte särskilt likt porträtt alls.

Anonym sa...

Är det bara jag som tänker att StiEg lever ut alla sina sexuella fantasier genom de här böckerna? Huvudpersonen är trots sitt vanliga (vad jag förstått) utseende och något asociala karaktär värsta casanovan som kvinnorna kastar sig över. Mycket osannolikt. Det stör mig något helt jävligt genom alla böckerna. Tror att StiEg fick ligga för lite i sitt liv. Kvinnor lär inte ha kastat sig över honom precis.

Dessutom, som många nämnt, hans teknik-kåthet är så sjukt irriterande, värre än att kolla på 24 där man kan göra precis ALLT genom att hacka en satellit.

Tyckte böckerna hade spännande handling men var sjuuuukt dåligt skrivna. Typ upprabblande; "åt en smörgås, drack en kopp kaffe, läste nyheterna, blah blah blah". Inget litteraturpris på gång här.

Slutyrat: förstår alls inte hypen.

Och en sista kommentar - varför har noomi/lisbeth så sjukt äcklig hy, typ krater-porer och fet, på planscherna? Måste vara den sämsta makeupartisten i världen som varit inblandad.

Anonym sa...

Jo, författare ska passa sig att fläka ut sina alster med för mkt tekniska bryderier. Läste William Gibsons Sci-Fi roman Neuromancer för ett par år sen (den kom ut -84) och i den beskriver han en man som är på flykt. Undan skurkar, staten, f.d. arbetsgivare osv och han är helt luspank. Om han inte lyckas få sitt RAM-minne på hela 8mb sålt vilket skulle förändra hans ekonomiska situation totalt.

Fnissade rätt gott när jag läste det.

Anonym sa...

Bör tillägga att boken utspelas nån gång runt 2020.

Anonym sa...

till salanders försvar; läs alla delar o man förstår mer o mer, hehehe...luv your blogg!:D

Mr Elway sa...

@ Mike. Reg biljetter.

Jag har ännu inte fått ansökningsformuläret från da boys. Men vill ni ha manage (eller mark eller vad nu heter) eller sitta och frottera er med storheter som Lill-Babs på läktaren. (Avsevärt mindre ös på läktaren..)

Jag mailar din badactors adress när jag vet mer!

Burgschki sa...

halvvägs inne i den, tyvärr på engelska och fyllda med meningar som "But Fröken Berger, would you like to accompany us to Hedeby Gård"

salander finns ju bara med som gubbrunk ju.

Hanna sa...

Reines läsning är en njutning för hårt sargade öron - ända tills huvudpersonen ska leta upp nåt på nätet och "gogglar". Aargh vad det skar i öronen, varje gång. Men man förlät honom snabbt.

Anonym sa...

Tack!
Det skratt detta inlägg bringade fram var underbart - skratt ända nerifrån magen och ut kom ett otroligt högt och ekande skratt.
Denna blogg bokmärker jag direkt. Utan tvekan.
Tack ännu en gång.

Dino78 sa...

Haha, reagerade också på det där tekniksnacket hela tiden. Det var lite FÖR mycket. För att inte tala om att man fick veta EXAKT vad som hade inhandlats och såna saker med.
Kändes stundtals lite som något en 12-åring skriver i en novell till en svenskauppgift.
men jag älskade böckerna, riktigt bra!

Anonym sa...

Om du stör dig på produktplaceringen kommer du verkligen älska den andra boken, Mike. Tror fan Stieg rabblar upp halva IKEA-katalogen vid ett tillfälle.

Anonym sa...

Har inte läst böckerna, inte sett filmen. Och efter att ha läst kommentarerna här känns det inte som om jag missat något...