söndag, september 06, 2009

Profylactic intergalactic, intergalactic profylactic

Poff! Sådär ja, söndag kväll. Märkte inte ens att det blev helg och sedan har den till stora delar tillbringats med att gå på profylaxkurs.

Jag måste erkänna att jag hade lite ågren innan kursen. Betala två papp och sedan tillbringa helgen i mysbrallor tillsammans med en grupp andra ängsliga soon-to-be-mommy&daddy-peeps. Ligga i en kurslokal och öva på att andas forcerat medan en powertant, vars vagina fungerat som en pipeline för en räcka barn, håller lov om hur de bara glider ut om man bara andas in genom näsan och ut genom munnen. Så blev det inte alls.

Det enda momentet jag hade lite svårt för var när vi skulle krysta i grupp. Att sitta och vråla som om man satt inne på en monsterförstoppning, tillsammans med en grupp människor vars enda gemensamma nämnare är att man ska bli päron är för jävla udda. Tyckte jag. Men det kan ju vara nåt som bara ligger hos mig. Jag kan vara lite komplex i vissa situationer. Krystövningen tog dock knappt upp fem minuter av två kursdagar.

Faktum är att det var jävligt väl spenderade pengar (och tid). Inga mysbrallor, ingen pipeline-tant, inget crap. Jag tänker inte brodera ut i kursupplägget, men jag kan verkligen rekommendera alla som väntar barn och känner en smula oro inför nedkomsten att gå. Plötsligt känns allt mycket tydligare. Inte koolt. Men lugnare. Den klassiska föräldrautbildningen i MVC-regi känns så jävla mossig så att det är som att ta en tidsmaskin till femtiotalet i jämförelse.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, du är ju bara föööör rolig!
Har nyss upptäckt din blogg. Men jag är här för att stanna.
/Mia

mikebike sa...

mia: haha tack hörru. du är väldigt välkommen.

fru hjelm sa...

Misstänker att de hade uppdaterat filmen nu... annars hade du väl nämnt Gudrun Schymans förlossning :-)

Nightfrog sa...

Jag vill ha detaljer, berätta vad man gör på en sån där kurs!!

Medelklassman sa...

Been there, got the t-shirt. Även jag var ganska skeptisk innan. Men det var bra asså. Som du säger, man får bättre koll på läget efter en sån kurs än efter 12 timmar svammel på MVC.

Sen är det aptrist att öva profylax hemma i två månader, men värt det, tror jag. Eller ja, min fru tyckte det var värt det - alltså tycker jag att det var värt det.

goose sa...

räcker det inte med att man ska sitta o genomlida föräldragrupp där man går igenom förlossningsförfarandet, fikar lite "avslappnat" med de andra hålögda soon-to-be-föräldrar, kollar film, är på studiebesök på bb etc?? du hostar upp 2 lax för att lära sig vad? cough it up, nåt känns brunt här.

adde sa...

Ja, kom igen nu Mike, du som gammal rutinerad förälder. Vad var det du var så villig att betala 2k för? Eller finns det en länk kanske?

snellie sa...

Jag ska ta o göra det... tack för tipset. Tror jag ska be om lite extra andningsövningar.. ;)

Fisken sa...

Det enda som är VIDRIGARE är de hysteriska mammagrupperna. Vad är rubriken ifrån för låt? Står helt still...

mikebike sa...

fru hjelm: ah nej det var inte 70-talets psykoprofylax vi gick på :)

Nightfrog: Du får googla. Allt jag kan säga är att den var bra. Som fan.

30+: ja jag tror nog att det är värt det. helt klart.

goose: det är ju det som är grejen. Det går inte att jämföra. Det är natt och dag. de förstnämnda bidrar ju inte till att man blir lugnare eller känner sig förberedd.

adde: det handlar inte om föräldrarollen. den klarar jag bra. Förlossning är däremot inte min bakgård kan jag säga. Alla väljer ju hur delaktiga de vill vara. Jag vill vara väldigt delaktig.

Snellie: Jaså? såpass :) grattis. Och ja tycker absolut du ska gå en sån.

mikebike sa...

fisken: intergalactic - beastie boys

Efraim sa...

say it wit me:

pla-ce-bo.

mikebike sa...

efraim: well, antar att du inte gått kursen :) och om det skule vara placebo.. so what? det ska man väl inte underskatta.

Julia sa...

Förlossningsprofylax is da shit även om jag blev rätt irriterad på att min man ärligt trodde att en förlossningsvärk känns som att bli nypt i baksidan låret. Idiot. Trots att jag krävde hela verktygslådan av bedövningar under min förlossning hade vi (läs: min man) nog ändå nytta av kursen.

puttelito sa...

jajjemen
profylax är ett riktigt bra påfund.
som man blir man mycket mer deltagande och man går in mer som ett team i förlossningssalen.
Man har nått mer att tillfoga än att bar att sitta brevid o kläcka ur sig smarta kommentarer som " går det bra?".
Kan sen tipsa om att (o detta verkar knäppt) knacka damen i fråga på pannan när det gör ont. (tock tock tock tock osv) Det avleder koncentrationen från den riktiga smärtan. Fick ingivelsen då vi gör så när våran häst ska skos och hon (hästen) gillar det inte så mycket. Det sades vara ett genidrag.
Sen när man var på profylaxkursen o folk flåsade i takt gick det inte att undvika om de var så här folk lät när ungen tillverkades. En del gav sig onödigt mycket hän med stånk och stön. Another Dimension, Another Dimension, Another Dimension, Another Dimension!

Anonym sa...

Profylax gick vi oxå. Sen blev det kajsarsnitt ändå så.. Men bra var det. Förrsten, var förbi på bvc med lilan idag och såg eran föräldrargrupp sitta i konferensrummet. Fnissade för mig själv...verkligen 50-tal håller med!

Anonym sa...

Sååååå grym på å skriva...
sååå rolig!!!

älskar din blogg!!!

// Lena

Jag, Lobelia sa...

Apropå ett annat ämne som du undvikit ett tag och försöker ersätta med profylax: Hur är det med Ryssland? Och terrorbalansen? Är det kallt krig eller har han bara, på katters vis, exkluderat dig ur sitt universum???

Daniel sa...

Lärde ni er också att skrika: PUSH PUSH... You can do it darling... PUSH.. I LOVE U SO MUCH som i glamour???

mikebike sa...

anonym: haha fan vad lustigt. Vem var du då? jag satt ytterst så jag såg de flesta som passerade :)

lena: tack hörru, och välkommen!

Lobelia: ryssland är glad och pigg. som vanligt. Han var lack som fan i ett par dagar (i dont blame him) men jag skyllde såklart på J och pekade på henne i smyg och himlade med ögonen så att han skulle fatta att jag inte hade med det att göra :)

daniel: just precis så.

Anonym sa...

"Anonym" här igen. Jag tyckte jag såg dig ytterst faktiskt. På kursen. Katta här..remember me ditt största hockeyfrillasajts-fan. Signalement på mig och tösen: Svart barnvagn invirad i regnskydd (pga smittorisken) och hålet ner till barnet var förtäckt med sjal. emn det kunde du nog inte se.