fredag, september 25, 2009

Psykedelisk eftermiddag i feberns tecken

Ligger hemma sjuk i feber, halsont, snuva och allmän pissig känsla i kroppen idag.

Drog i mig lite treo och tvingade med mig J bort till videobutiken för en stund sedan. För att hyra dålig film (svensk krim). Ni vet såna filmer man inte vill bli påkommen med. Pinsammare än att hyra snuskfilm. Men det hör liksom till när man är sjuk och i tycksyndomläge, att hyra lågkvalitetsfilm, tycker jag. Precis när jag har betalat och vi skulle lämna butiken säger tjejen i kassan: "Förresten... det är ni va?". Jag stelnar och ser troligen ut som ett illrött frågetecken. J som står med ryggen mot vänder sig om. "Ja det är det, det är ni... hahahahahahahahahahaaaaaa". Sedan pekar hon på sig själv och säger *sin bloggs namn*. Hon brukar läsa min snälla fina blogg och J:s ljug-blogg där jag hängs ut och skändas mer eller mindre dagligen. Det var en udda situation. Prekär snudd på.

Jag blev helt ställd. J påstår att jag kluckade som en efterbliven och backade ut ur butiken. Men vaffan. Vi blev bustade av en människa som har tillgång till ett register där varenda Beck-, Wallander- och Johan Falk-film finns reggad i mitt namn. Helvete. Vilket underläge. J skämdes ännu mer och skällde på mig. Hon vill inte kännas vid filmvalet (det räcker tydligen gott att frossa i krim när hon är på toa). Hon skyllde allt på mig och hävdade att vi nu är tvungna att hyra Bergman, Kieslowski, Scola och sån skit i minst ett år, bara för att kompensera för skammen och renovera vårt (mitt) fallfärdiga kulturkapital.

När vi kommit hem och jag pustar ut på soffan ringer det plötsligt. En röst i andra ändan säger att han ringer från Ica Kvantum i Nödinge och undrar om han kommit till Saturnus. Ehhh... näe... det här är Tellus.

Nu är jag yr. Måste vila. Det har varit en psykedelisk eftermiddag.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Menade du: psykedelisk?

Anonym sa...

Vi är många som vet vilka ni är......

mikebike sa...

anonym: Orka... men tack!

Anonym: jaså det menar du inte...

Den tjocke konsulten sa...

> vårt (mitt) fallfärdiga
> kulturkapital.

Får mig att tänka på Göran Hägglunds debattartikel.

Trixtess sa...

Hahahahaaaaa. Hihihihiiii. Hohohooo. Det var ju jätteroligt ju. Ni är ju mina favoritbloggare. Idoler snudd på. Då måste en bara hälsa. Hej! Och nu vet ni ju vem jag är också. Oavgjort skulle en kunna säga.

Vårt register på jobbet fungerar på det sättet att jag kan se vilka filmer kunden har hemma just nu, men inte vilka kunden har hyrt tidigare. Sådana uppgifter är olagliga att spara. Så ni kan vara lugna.

För övrigt så kommer jag bara ihåg en av filmerna ni hyrde och den har jag också sett. Lovar att inte skvallra om vilken svensk krim-film det är.

Hälsa Ryssland och må väl!

P.S. Jag skäms otroligt mycket över det frustade garv jag brast ut i. Helt hysteriskt. Lovar att bjuda på godis/glass/dricka - ja vad ni vill som plåster på såren om vi ses igen. Hoppas att ni inte kände er påhoppade. D.S.

mikebike sa...

Konsulten: hahaha inte riktigt samma linje ändå va :)

En tråkigare blogg: hej! :) vilken tur att ni inte får lagra. Så hos er är man aldrig sämre än sina sista tre filmer med andra ord:) Ok låt oss hålla det hemligt vilken film det var. ska precis sätta på den nu. hahaha.... du ingen fara alls, och du behöver inte bjussa på nåt, men vi ses säkert igen. ha det så länge.

egarcia sa...

Haha, det är ju min söta vän T som "bustade" er i videobutiken! Världen är bra liten, även bloggvärlden! ;)

Krya på dig Mike och titta på så många dåliga filmer du vill, det får man när man är sjuk, när man är frisk också förresten! Jag kan erkänna att jag precis såg Confessions of a shopoholic om det känns bättre! =P

Unknown sa...

Mike eller nån! Vad är länken till J:s blogg? Det hade ju varit kul att se om hon ser händelserna i ert liv ur ett annat perspektiv än du.

adde sa...

Ha ha, vilken roligt historia!

Apropå bio var jag och kollade på Inglourious basterds igår och OJ vad nöjd jag blev. Rekommenderas. Jag satt och fånlog i två och en halv timme. Kanske delvis beroende på att jag dagarna före fått höra av en vän att filmen inte var bra utan mest konstig, så mina förväntningar var inte så höga. Men Tarantino var sig lik och då är det så bra! Men visst, har man aldrig sett en Tarantino förut så kan väl en del upplevas som knepigt.

Anonym sa...

Du trodde väl inte att Ni kunde vara anonyma i Majorna??.... =)))

Alla känner alla i Majorna.

En enda stor go familj.

Vi har setts flera gånger....

Krya på dig.

Johan I Majorna

Anonym sa...

Haha min sambo kom hem och sa att hennes klasskompis stalkat er i en butik i Majorna. Haha du borde veta att det är rätt många som läser bloggen OCH vet vilka du/ni är. Tack för en underbar blogg! Det är ofta som jag stör mig på någonting som du snart spyr galla över. Underbart med någon som sätter ord på det jag känner!

Thomas sa...

Haha!


@ Henrik.
http://tougher-than-the-rest.blogspot.com/

Anonym sa...

Krya på dig!
/Mia

mikebike sa...

egarcia: hgaha tack. skönt att man får det. och ja det känns bättre:)

adde: ja fan jag är sugen på att se den. men måste den ses på bio?

Johan: hahah vaaa? har vi? har vi setts? när, var. Vem är du? :)

anonym: det har tagit mig flera dagar att smälta chocken. vaddå stalkat. vem är du, din sambo och hennes klasskompis. hur kom det på tal överhuvudtaget? brrrr :)

mia: tack tack. jag mår mycket bättre nu.