tisdag, september 08, 2009

Röka bak i bilen

Häromdagen när jag kom gående på Vallgatan korsade en bil plötsligt vägen precis när jag passerat. Det var en marinblå asful svennebanankombi av något slag och först blev jag lite irriterad för att den bara körde på som en plogbil eller något i den stilen. I baksätet satt en smal, blek och utmärglad man som såg på pricken ut som Richard Lewis (bilden). Ohälsosam på ett avundsvärt sätt. Rutan var nervevad och mannen satt insvept i en ullrock och tittade levnadsmätt på mig medan han njöt i sig en cigg på ett mycket distingerat sätt. Jag tappade hakan. Vilken mäktig kille alltså.

Om man sänker värdet på en splitter ny bil i samma sekund man kör ut från bilhandlaren och vinkar av den tjockbukade smörsnackaren, då dubblar man den insatsen när man tänder första ciggen. Det är ett aktivt val. En sådan respektlös fuck-them-all-attityd att röka i sin bil. Men den här killen nådde nya nivåer för han satt och rökte i någon annans bil dessutom.

Jag ska börja med det från och med nu. Sitta i baksätet och bli omkringkörd som nån jävla lord i min Nissan Almera. Jag ska vägra att sitta fram och kanske ska ta och börja röka också. Sådana där tunna franska cigaretter.

11 kommentarer:

Burgschki sa...

finns inget bättre än att röka i bilen.

Mikael sa...

Gauloises. Eller ännu värre... Dukados. Du kommer att framstå som en kung, där i baksätet.

Hade du inte nån gammal granne som också var en jävel på att röka?

Anonym sa...

En stenhård "röka i bilen" scen är den i Liftaren. Rutger Hauer spänner ögonen i en nervös dorkteenager som ångestkramar ratten spelad C Thomas Howell och väser fram # I´m gonna sit here and you´r gonna drive"

Tom Danny Trejo hade fått handsvett och sträckt sig fram och med darrande fingrar tryckt in ciggtändaren åt Mr. Hauer.

/Wolfram O´boy

Medelklassman sa...

Rutger Hauer, Danny Trejo och Cristopher Walken i samma bil. Rökandes.

Ultimate macho.

Anonym sa...

"vinkar av den tjockbukade smörsnackaren" Priceless. =)))

Hyfsat sansad benämning ändå. =)

Johan I Majorna

adde sa...

Den här var riktigt bra! Jag skrattade högt. Du är fantastisk!

Och apropå R Lewis, är inte han lite mysigt osympatisk i Curb.. Det brukar vara kul när han är med, men samtidigt så stör jag mig på honom.

mikebike sa...

burgschki: jag visste det. fan vad jag har att ta igen:)

Mikael: haha tack för tipset. hmmm... vem fan kan det ha vari. har haft många rökande grannar. om du kommer på det säg till mig. nu blev jag nyfiken på mig själv.

wolfram: miohahaha ja fy fan. han är hård där rutger. såg liftaren för ett tag sedan. tänkte skriva ett inlägg om det. han är så jävla rå i liftaren att jag får gåshud av att säga rutger.

30+: ok måste vara levande trio eller? Annars toppar jag dig lätt;)

johan: när fan blir gammal blir han religös brukar det ju heta... hahaha nä du behöver inte oroa dig.

adde: tack jag blir väldigt glad av såna kommentarer. nästan rörd. haha fan jag älskar larry davids och richard lewis dynamik. tydligen är deras vänskap exakt precis så. richard lewis är så otroligt skön en missunnsam hypokondriker med världens knarkigaste rörelsemönster. han är grym.

Sandra Johansson sa...

Vad tycker du om idol? :D

Wolfe sa...

30+.. Rutger Hauer, Danny Trejo och Cristopher Walken i samma bil. Rökandes.

Någon måste göra en film med en sådan scen, per omgående. Skiter i vad filmen handlar om. Eller ärligt talat, dom kan skita i att göra en film, bara spela in den scenen vore värt pengarna. Skulle pynta femti spänn för att se en sån scen på 5 minuter på bio. Rökandes en cigg i biomörkret, självklart.

Anonym sa...

*asg*
/Mia

mARIE sa...

Hihi! For en refleksjon, for ev evne til å gjøre en kanskje helt normal situasjon så veldig spesiell:-)

Du er flink!