söndag, juni 27, 2010

Avundsjuka

Var inne och läste hos den snart fyrtio år gamla 30+ att han hade blivit frågad efter leg av en söt tjej på systemet (när han som en mogen man bör handlade sin midsommarsprit i rejält god tid). Jag försökte givetvis genast komma på nåt spydigt att säga till honom men det gick inte. Det finns ju inget som kan förminska en sådan sak. Fan. Istället lät jag bara en våg av simpelt avund skölja över mig. Den jäveln. Han levde just min dröm.

Jag har alltid velat få legitimera mig på systemet. Jag har alltid velat få uppleva den underbara misstron om att jag inte är gammal nog för att handla rusdryck. Jag minns dagen jag fyllde 20 och malligt gick ner till Systembolaget hemma i Kungälv. Jag lastade upp ett flak Michelob (vem fan dricker Michelob egentligen?) och väntade spänt på att få bitchslappa tanten i kassan med mitt leg. Men frågan kom inte. Var det bra så, var allt hon sa. Och inte en endaste gång har jag fått frågan sedan dess. Det känns för jävligt.

Jag har försökt se nervös ut, flackat med blicken och tittat skyldigt på dem. Jag har gått till såväl ung som gammal kassapersonal och ibland har jag nästan trott att de ska fråga mig. Men det gör de aldrig. Jag hade börjat acceptera det faktum att jag aldrig kommer få uppleva den där ynnesten att "tvingas" visa mitt körkort. Tiden är ju inte på min sida direkt. Jag hade nästan slutat hoppas. När jag läser att 30+ just fått "den där frågan", med mindre än ett år kvar till de fyrtio. Det är nästan ett hån i sig. Nu vet jag att det i teorin skulle kunna hända i sju år till. Han har tänt ett hopplöst hopp hos mig. Som kommer fimpas lite varje gång jag går till systemet de närmsta åren.

Mitt sista desperata försök får väl bli att köpa mig en t-shirt med Twillight-motiv och börja handla Blue Nun och alkoläsk.

23 kommentarer:

Thomas sa...

Åkte själv på att visa leg för ett par månader sedan.
Annars så är wct-brallor, badtofflor och keps är ett säkert sätt att få hiva upp legget. Kombinera gärna med lite skäggväxt.
Lycka till!

Karl sa...

Själv så lider jag av att ALLTID få visa leg, har fått göra det i snart tio år. Spelar ingen roll vilka kläder jag har eller hur mycket skägg jag sportar. Jag vet inte vad som är värst, ha ett babyface eller att folk tror att jag är en extremt sliten 19-åring.

snellie sa...

Prova på systemet NK i Stockholm, nästa gång du är i stan. Jag får alltid, alltid visa leg där, och vad jag vet brukar alla andra få göra det också.

:)

Tesa sa...

Jag fick ett sms från min man som råkade ut för samma sak bara dan innan midsommarafton. Han är närmare 40 än 30. Jag kommer få höra det här i flera år framöver!

Jenny sa...

... eller låta bli att handla så förbenat ofta att de känner igen dig överallt ...

(för övrigt är jag obscent peppad på att sätta dit spårvagnskontrollanter nu. Göteborg nästa vecka, liksom, hoho!)

Burgschki sa...

jag vet inte, män som ser ut som pojkar, det är inte hett (och nu är det absolut ingen pik till 30plus eller något).

Jonna sa...

Testa Systemet på Frölunda Torg! När jag var där i torsdags fick mannen framför mig visa leg. Han sken upp som en sol när han berättade att det var tjugo år sedan han fått visa leg senast och att han var 42 år. Mannen i kassan kontrade då med att de har blivit hårdare på sista tiden och att de numera ofta kollar leg på folk i hans ålder.

Anonym sa...

Gamling där, en annan har fått visa varenda gång sedan 20-årsdagen.

Rent allmänt känns det lite ovärt att gå till ställen där man vet att de är hårda med leg, det borde inte riktigt ge något större humörsuppsving när man får visa leg om man väntar sig det. Om man däremot inte tvingas visa leg fastän man handlar på ett ställe där de är hårda med det... Vilket slag i ansiktet. Det är nog bättre att leta egna guldkorn än att gå på "säkra" tips.

Currenthill sa...

Haha... själv är man begåvad med ett så kallat babyface. Har nog bara sluppit visa leg en handfull gånger de senaste 15 åren. Är alltså 35 nu.

Tobbe sa...

Så skönt att få läsa ditt inlägg! Nu har jag snart levt i ett helt år som 20-åring och aldrig behövt visa mitt leg. Desperat har jag flackat med blicken och försökt väcka misstanke hos personalen, men ännu helt utan framgång. Det är en skymf mot alla månader innan 20-årsdagen som jag uttråkat bara väntade på det rätta datumet. Dels känner man sig gammal, men samtidigt lyckas de jävlarna återväcka känslan från när man var 14 år och oskuld. Jag bryr mig inte om vem som gör det, jag vill bara att någon ska göra det med mig, att få höra de eggande orden: "Har du leg?". Skönt att jag inte är ensam om att bli utsatt för deras utstuderade mobbing!

elvis sa...

Jag får fan aldrig heller visa leg.. samtidigt som mina 30+are till vänner till och med få visa leg när de köper snus. Jag måste se ut som en riktig räpa till gammeltacka. :(

Unknown sa...

Testa använda keps. När jag har keps är det alltid legtvång (jag är född 76). Kör man utan får man oftast en ömkande medlidandemin om man blottar sin begynnande skallighet. En kollega som är 46 bast fick visa leg för ett par veckor sen. Hon var skitglad.

Medelklassman sa...

Säg den glädje som varar. Idag rasade bilen ihop.

Summan av allt är konstant.

Sen tror jag tjejen i kassan hade synfel också.

Jenny sa...

Är ju lite jobbigt med legfrågan om man är 35, ska handla en fredagseftermiddag mitt i värsta rusningen och har glömt körkortet hemma. Been there, done that... Två gånger. Att man aldrig lär sig.

Verkar vara en policy att om de väl har frågat får de inte ge vika för övertalning :-)

mikebike sa...

thomas: haha wct och kepa. gött. överst på inköpslistan då. typ.

Karl: hmm ja ett babytface ärt inte kul alls heller. men det måste ju finnas ett melanläge.

snellie: det kan du ge dig på :)

tesa: ja och låt honom nu för helvete njuta av detta. paja det inte med nåt drygt.

jenny: haha ja det är ju en modell också. åhå. göteborg minsann. hopps det inte är cup-vecka bara. då kommer du få lida hårt och åka hem hatandes den här stan mer än den förtjänar.

burg: nä, visst är det b :) gammalö och sleten är det bästa. tärd rent av. det är jag det. en tärd man :)

jonna: ja, men vad händer om de inte fråga nu när du säger attt de är hårda där. fan . vet inte om jag skulle klara det.

anonym: bra poäng.

currenthill: hmmm är det bra?

tobbe: ok du är 21. Skärp dig. du har ju en jhävla evighet på dig att få uppleva det här. seså iväg och handla wctbrallor och en keps så ska du få se på annat (tydligen) :)

elvis: visst är det rövigt? försöker intala mig att vi är lite bättre än de som får visa leg :)

Pär: taget. keps ska jag testa.

30+: nä fy fan. bilproblem är fan det värsta. lätt top 3 iallafall. jag tycker påriktigt synd om dig. och nu peppar jag lite: nä, hon hade nog inte alls synfel. Du är nog bara sjukt välbevarad :) Du får blogga om bilskrället också.

mikebike sa...

jenny: ja det är ju inte så ball. jag ger mig fan på att den dagen jag glömmer mitt körkort så frågar de.

Burgschki sa...

hett!

Anonym sa...

Fick visa leg i Karlskrona (Systemet på Wachmeister)för 2 år sedan, en av mina stoltaste stunder då kompisarna står bakom och jag befinner mig i en ålder som bör vara ungefär som din nuvarande.

Dock blir man ju nästan lite förbannad när jag inte hade med leg med till Liseberg och den 18 åriga sommarjobbande tjejen i kassan vägrade sälja snus till mig. En skäggig kille med en son på 7 år vid sin sida bör inte nekas snus utan isåfall anmälas för att ha stulit någons barn... Någon jävla ordning får det väl ändå vara ;-))

Johan I Majorna

Lola sa...

Nej, för h-e, köp inte blue nun o alkoläsk med Twilight tisha. Naj naj naj! Det kommer ju att ställa dig i ännu sämre dager än nu om de ändå ser så tydligt på dig att du är äldre än 20.

Anonym sa...

Jag befinner mig i samma ålderskategori som du och har också kommit till insikt med att legvisartiden är en svunnen era. Jag väntar med bävan på när ungdomarna kommer att börja resa sig på bussar och tåg för mig;)

/P

RonObvious sa...

Jag rekommmenderar att betala hos Petter om du nånsin har vägen förbi Liljeholmsgallerian. Inte nog med att du får visa leg, du lär även få njuta av en hyfsat rolig vits, och det borde väl passa en gammal göteborgare.

optikerdotter sa...

hmm... jag fick inte ens köpa bafucin på ica utan att visa leg och eftersom jag glömt körkortet fick min kompis köpa ut åt mig. bafucin liksom. (på burken står det: dosering för vuxna och barn över 5 år.) vet inte om det heller känns så bra.

Anonym sa...

För några år sedan (är 40+ nu) frågade damen i kassan om jag hade leg. - Jajamän, sa jag med ett leende som gick från öra till öra. Hon tittade på legget, sen på mig och sa sen anklagande: - Men du är ju lika gammal som min son! Jaha.

Det pinsamma var att jag inte hade tillräckligt med pengar... en jobbarkompis fick lösa ut mig.

Men jag lever fortfarande på det...
/Kajsa i Majorna