lördag, juni 05, 2010

"Invasion of the ants" - en sann historia

Är på minisemester hos svärföräldrarna i Halland. En av de bästa sakerna med det är de lokala morgontidningarna. De är en ynnest att läsa dem och ta del av de fasor som färgar vardagen i mindre orter. En skön kontrast till GP som bara skriver om skottlossning och bilbränder på Hisingen.

Det finns ju redan en alldeles lysande blogg som tar upp just fenomenet lokaltidningsbesvikelser. Men den här missade de och jag vill inte att såna här katastrofer bara tystas ner. De måste komma upp till ytan.



"Miljontals myror sätter stopp för barnens lekar". Det är en tragedi om en familj som köpte ett hus i området Mickedala utanför Halmstad. Vad de inte visste vara att de just blivit grannar. Något de skulle bli varse när våren nalkades.

"Klara blir ledsen och får röda märken som gör ont. Jag borstar av henne och plockar bort myror när hon är ute och leker"
, säger Mamma Kerstin. Familjen vill inte göra myrstacken till något stort problem säger de. På riktigt. De skriver det.

Nä det ville de säkert inte. Men är det katastrof så är det. Och då är det bäst att ringa tidningen och rapportera om helvetet som brinner utan för deras husknut. Myror i naturen. Klart att sånt ska ha en helsida. Sånt går man till botten med på Hallandsposten. Det känns skönt att veta att de grävande järnsjournalisterna inte liggeer på latsidan och låter den värsta skiten passera obemärkt. Nä, bäst att rådfråga en sakkunnig hur man löser konfliker av sådan här art.

Yngve Brodin, Professor vid Naturvårdsverket berättar vilka risker sådana här prekära situationer kan innebära. Att flytta en myrstack är inte helt lätt. Tvärtom. Det är en omfattande operation som med stor sannolikhet kan leda till myrdöd.

Jag passar på att upprepa. Det är på fullaste allvar. Jag kollade två gånger om det var publicerat under någon sorts humoravdelning eller om det rörde sig om svårtolkad ironi. Men icke. Det här är på fullaste allvar.

"En flytt underlättar för människorna, men tar kål på myrorna. De klarar i regel inte att brytas upp. Dessutom hamnar de i konflikter med andra myrsamhällen på nya stället", säger Yngve Brodin.

Förstår ni hur många lager av konflikter det här rör sig om? Splittrade familjer, ödeläggelse och folkmord. Allt ryms i den här artikeln. Det är nästan konstigt att det inte räckte till en hel extrabilaga.

18 kommentarer:

fr sa...

haha, underbart!
//f

Hannah sa...

Själv hade jag nog hämtat lite bensin, tänt på lite fint och så hade de stackars myrorna inte behövt flytta.

XXX sa...

Oj, då har lokaltidningen här ett antal nummer att fylla bara när det gäller våra myrstackar(e).
Fast för min del är det en välsignelse med alla myror, de håller ormar på avstånd och ormar, det är djur jag inte alls tycker om. Tipsar du eller jag???

Markattan sa...

Gud vad bra med folk som tar sånt här på allvar! Jag menar, vem vill inte veta alltså?

Markattan, flabbar återigen

T sa...

Det måste vara något fel på mig. Istället för att fascineras av att det ens finns en artikel på temat så undrar jag hur folk kan vara så kraftigt ostrategiska. Så inihelvete dumma i huvudet.

Hur ska de nu kunna tömma en låda myrr i den berömda stacken och komma undan med det? Garanterat kommer någon naturtomte veckovis kontrollera att inget hänt med stacken och att gå dit och mata de små odjuren med sockerbitar.

Nej, här gäller smutsiga ungdomars fredagskrogsmåtto: "Töm, håll käft och glöm".

Anonym sa...

Helt makalöst märkligt men helt klart bättre än skottlossning i GBG

naussika.blogg.se

Currenthill sa...

T har helt rätt. Hellre be om förlåtelse i efterhand än att i förhand be om lov.

Otaktiskt är bara förnamnet. Men man upphör aldrig att förvånas för människors dumhet - och önskan att få spendera även den minsta tid i rampljuset.

Anonym sa...

Okunniga föräldrar här känns det som, eller så har de varken DVD eller tankafett.se. Alla barn borde få sin dos street smartess a la Baloo & Mowgli: "Keeka myyyror?" "Visst serru, kittlar dödsskönt i kistan"

Anna sa...

Ha-ha, en gång läste jag ett reportage i Gotlands Allehanda eller vad bladet heter. En familj hade upptäckt att några karpar var stulna ur deras karpdamm. Detta gav en helsida i blaskan. Jag bor själv i Stockholm och vi är liksom ni Göteborgare vana vid skottlossning o dyl. Men min största favorit är i alla fall familjen som köpte en möglig vaniljpudding på ICA. Självklart att man ringer Expressen då och det är ju ännu mer självklart att de sätter en reporter på scopet!
http://www.expressen.se/Nyheter/1.770391/puddingen-var-tackt-med-mogel

Unknown sa...

En dunk bensin och en tänd tändsticka skulle nog göra susen. Bara det inte blir skogsbrand ...

von Braun sa...

Life is hell!

mikebike sa...

fr: haha ja visst är det.

Hanna: ja eller en rejäl jävla spade.

hemska tvillingen: vart finns det så mycket orm? fan ja orm är värre.

markattan: japp tack gode gud för hallandsposten:)

T: ja det var lite min tanke också. varför börja tjafsa. varför inte bara görta nåt åt det.

naussika: haha ja bra mycket bättre.

currenthill: japp. men lite fame är ju alltid gött. fame går före :)

robrun: vaddå laddar du ner?

anna: jamen för helvete. mjölig vaniljpudding. någonstans får man ju fan dra gränsen för vad som är acceptabelt. de borde fått ett mittuppslag.

adrian: vadan alla dessa pyromaner. vad är det för fel på the good ol' shüffle?

von Braun: du sa det.

. sa...

Då skulle inte vi vara bättre än Serberna i Srebrenica.

T sa...

Skönt att se att man inte är ensam. F.ö. så kan aftonhoran också:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7259511.ab

I sak håller jag med. Det är synd om gubben. Men det blir fan inte bättra av att behöva "tröstas av E-type". Fyfan. Vem blir tröstad av honom?

Ms Spider sa...

Men, så fullkomligt lysande journalistik :-)

(Bara de inte hittar till någon av mina bloggar, på en av dem, minns inte vilken, men det är nog på den lilla svenska, har jag tips på hur man gör sig av med myror. Betyder med andra ord att jag uppmuntrar till massmord?!? Jag är en mycket dålig människa! Uppenbarligen)

Ms Spider sa...

(Fast farbrorn som bara talar finska och som hamnade på ett hem där de bara talar svenska tycker jag synd om på riktigt, det är inte ovanligt att man tappar sitt anddraspråk om man blir senil - för en som inte bor i Sverige längre blir det en tankeställare. Tänk om jag hamnar på ett hem där ingen människa kan kommunicera med mig!)

mikebike sa...

ann-katrin: ja men det är en helt anna femma.

T sa...

Men förtjänar farbrorn verkligen ett besök av E-type? Vad har den finskspråkige mannen gjort för ont?