torsdag, oktober 21, 2010

Den landsomfattande tittarstormen

Igår kunde vi läsa att helvetet hade brutit ut efter att TV4 hade haft morgonbesök av Andreas Kleerup. Jag tittade på programmet och njöt av hur forcerat Kristin Kaspersen och Anders Kraft satt och försökte hålla god min, när Kleerup öppnade käften för att prata om sin musikaliska insats i operauppsättningen av Aniara. Vilken ynnest. För mig. För dem var det nog ett rent helvete, eftersom de båda är ganska inkörda på mellanmjölkskanalen vid det här laget, och visste exakt vad som väntas skulle från sin trogna tittarskara, när något faller utanför den 364 dagar om året annars så välkrattade manegen. Då blir det tittarstorm och kaos. Då täpps slussen igen av ilskna människor, som är så till sig över att det sitter en blek gammal knarkare på nedåttjack och sluddrar sönder deras heliga frukoststund, att de på riktigt pissar på sig hemma i tv-soffan. Nä nä nä... sådant går minsann inte för sig. Då sätts hela dagen ur balans för landets mest ofruktsamma medborgare. Det sprider till och med en svart skugga över Malou von Sivers skamfrosseri i Efter tio. Fy fan, så kan vi inte ha det.

Frågan är vad det egentligen är för sorgliga ursäkter till människor som upprörs så till den milda grad att de verkligen lyfter på luren för att spy ut sin förskräckelse i TV4:s växel. Har de verkligen inget vettigare att göra med all den handlingskraften. De måste ju koka såpass mycket inombords att de skulle kunna försörja ett helt jävla kvarters energiförbrukning på endast värme som pumpar ur deras ynkliga lekamen.

Och TV4 sitter snällt och tar emot, samlar till krismöte och censurerar sedan genom att inte lägga ut det stötande inslaget på sin webb. Man vill ju inte stöta sig. Har de här människorna aldrig sett en musiker i "dåligt skick" innan? Jag vill dra mig till minnes en extremt pinsam intervju där Anders Kraft hade fått en exklusiv intervju med Rolling Stones för några år sedan. De var höga på allt som finns och lite till, de hånade och skrattade ut honom i exakt samma format, men det fick passera. Har de verkligen ingen självrespekt på samhällsredaktionen? Förlåt. Dum fråga, glöm den.

Visst, Kleerup verkligen var i risig form. Han var blek och oduschad, pratade helt osammanhängande och hade uppenbara problem att formulera hela meningar. Han verkade svårt sjuk. Hade jag inte vetat vem han var, vilket jag misstänker är fallet med de flesta som ringde in igår, skulle jag troligen före substanspåverkan ha satsat mina dollars på att han hade långt gången AIDS eller bara var en gravt utvecklingsstörd kille med årets värsta influensa.



Frågan är hur det kommer sig att det här överhuvudtaget fastnar i folks hjärnor och inte glöms bort en sekund efter som precis allt annat innehåll i morgonformatet. Hur kan det ens vara lite provocerande för någon enda människa utanför IOGT-NTO:s medlemskrets att en svensk musiker sitter och beter sig lite "påverkat" i tv? Finns det inte värre saker att ta itu med om man nu har så förbannat lätt för att lyfta på luren ...

... som oflurrade McFlurry's, bara för att nämna ett exempel... Ehhh!?.

24 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Ja, eller huuuur !??? Allvar (som i sig är rätt trist): så tror jag många av oss reagerar med att må lite fysiskt illa av att se andra människor som uppembart mår extremilla....det drar nästan lite i både slutmuskeln och bakom öronen när man ser sånt... sen att man inte kan formulera sig på annat sätt än att det låter både defekt och förmätet (han störde mitt morgonglufsande den jäveln..)är mer en brist på...: kompentens.

Molly sa...

Nu har Kleerup uttalat sig :)
http://resume.se/nyheter/2010/10/21/jag-ar-helvit/

adde sa...

Såg inte det där, men av din beskrivning att döma låter det ju som en rätt märklig idé att alls ställa upp i TV i det läget. Vad trodde han att "Nyhetsmorgon" (eller vad det heter) hade för sändningstid????

Zoft sa...

MikeY - hur är din franska? Nyss hemkommen från Paris kan man konstatera att de skiter högaktningsfullt i flurrandet. Som "utlänning" med noll kunskaper i franska var det inte läge att ta diskussionen. Vill du globalisera din kamp så varsågod.

Nominerad till Göteborgs bästa blogg! sa...

Hej!

Du är nominerad i Nightlifes tävling "Göteborgs bästa blogg"! Grattis! Vinnaren får en grym presentpåse och för att rösta så går du in här: http://nightlife.se/content/12408

Medelklassman sa...

Man kan med fördel leta upp en av Håkan Hellströms första intervjuer i Sen kväll med Luuk på Youtube. Han är inte helt vit där heller.

Den på TV4 som var dum nog att ringa in Kleerup till Morgonsoffan har säkert fått fett med skäll idag.

Sandra sa...

Jamen herre gud. Nu har jag inte sett det men han var ju faktiskt där för att uttala sig om sin musik och samarbete med Stockholms Stadsteater. Om inte den förra knarkskandalen kring honom hade det inte blivit nåt rasande. Klart det är tragiskt om han är så risig men va fan, han var ju inte där och förde drogpropaganda. Shit happens. Dessutom: Man måste ju gå upp sjukt tidigt för att vara med i morgon-tv. Jag hade inte heller varit mitt skarpaste jag, och då är jag helt oknarkig.

Go gôbbe från Götet sa...

Hahahahahaaaa! Mikebike rular!!

Jag har faktiskt inte sett inslaget men jag förstår precis. Får ont i magen av mitt skrattande.

"att de skulle kunna försörja ett helt jävla kvarters energiförbrukning på endast värme som pumpar ur deras ynkliga lekamen" - redan en klassiker om den stora massan blodpuddingälskare i landet.

"...någon enda människa utanför IOGT-NTO:s medlemskrets att en svensk musiker sitter och beter sig lite "påverkat" i tv?" - kan riktigt se hur telefonörerna darrar på handen.

Å så avslutningen: "... som oflurrade McFlurry's, bara för att nämna ett exempel... Ehhh!?"

Shit asså - sicken perfekt inledning på kvällens pannkaksmåltid! (istället för blodpudding...)

Tack å bock! / Svenne Banan ;D

Burgschki sa...

Jag blev nog lite förälskad i detta inlägg. Så verdammt bra.

Robbelibobban sa...

Tidigt eller inte, grabben ser ju alltid ut som rävskabb oavsett tid på dygnet. Musiken han skapar är dock helt ok.

Anonym sa...

Brukar se honom i innerstadsghettot Nordostpassagen. Hans barn och flickvän bor där och han med ibland. De stolta nyblivna föräldrarna ringde en kompis till mig när de var på BB och bad henne gå och städa deras lägenhet innan de kom hem med barnet. Den var inte "vit" den lägenheten, så mycket kan jag avslöja...

Kollegan sa...

För oss som inte brukar titta på Nyhetsmorgon:

http://www.youtube.com/watch?v=hlTXLO4Jgx4

mikebike sa...

annaoanna: sorry men jag hänger inte riktigt med här.

Molly: Ja såg det. ja men då är det säkert så.. eehhhh? ;)

adde: haha nä men kom ihåg att han bara dementerar vin också? han har inte sagt ett skit om att han inte tar meth.

zoft: den är dålig. fan alltså, jag får teama upp med en fransos ewller fransyska och lösa det här. tack.

nominerad: fan vad kul tack!

30+: ok, men utbröt det tittarstorm då? det är det som räknas ;)

sandra: ja who cares, det är tittarstormen jag förundras över.

go gubbe: jag får alltid ett sånt självförtroendeboost av dina kommentarert. tack. du är nästan för snäll. men fortsätt med det för helvete :)

Burgschki: åhh fan vad kul tack. jag blir glad för det ska du veta.

robbelibobban: ja jag gillar kleerup och hans musik.

anonym: snälla kan du inte maila mig och tjalla lite mer. låter sjukt intressant. tack på förhand :)

Kollegan: tackj fan vad grymt. men du. kan du maila mig och säga vem av mina kollegor du är? tack.

Nonsensakuten sa...

Det skönaste är när han istället för tolvtonsmusik först säger tolvstegsmusik...han är väl van vid snack om de tolv stegen...

Medelklassman sa...

Nej, det blev ingen tittarstorm. Det är ganska lätt att tro att Håkan bara var lite omtumlad och nervös. Men tecknen finns där om man vet vad man ska titta efter.

Då är det ju skönt att veta att han verkar ha lagt av med skiten. Kleerup däremot är det mer synd om.

Han hade platsat kanon i lill-Schulmans Celebrity Rehab.

Anonym sa...

aids?

Pata sa...

Oflurrad McFlurry är ett jävla problem.

Hänvisar till en favorittråd i ett forum på en annan del av internet.

S. sa...

Jag läste en bra krönika om det där. Den påpekade att oavsett vad Kleerups skick beror på så möts man av rätt mycket folk i olika etapper när man kommer till TV4 för att vara med i Nyhetsmorgon. Alltså borde någon ganska tidigt ha kunnat stoppa intervjun om han nu var i så dåligt skick att man var tvungen att klippa bort det mesta sedan.

Sandra sa...

Ja precis, tittarstormen... Min suck ovan var ämnat mot den också, inte mot dig.

Anna sa...

Är det bara jag som tycker att han var rätt vettig och t o m rolig? Om man hade låtit en nyduschad normalsnygg person läsa upp exakt samma repliker med pigg röst så skulle det uppfattas som sympatiskt.

Kleerup har verkligen utseendet emot sig.

Kleerup doesn't clean up nicely....

Han saknar utstrålning, närvaro, energi och karisma (jfr Carola...), spelar ingen roll hur vit han är. Lägg till personlig hygien på den listan och du har en person som inte direkt "går rakt genom rutan" och "hem i stugorna".

Lite skön omväxling från andra hysteriska kändisar!

Unknown sa...

Vad exakt består "tittarstormen" av?
Jag menar vi pratar vardag vid kvart i tio på förmiddagen. 167.000 kollade programmet då.

Fast det klart dom kan ju ALLA ha ringt in.

Nu har klippet på youtube över 220.000 visningar.

Å då fattar man att celebrety rehab säkert skulle ha höga tittarsiffror.

Alex sa...

Är det Kleerup som braxar 1:13 in i klippet?

Fifi sa...

Men hallå, tänk på att det kan finnas UNGDOMAR som ser på Nyhetsmorgon! Hur tror du att de reagerar när de ser en POPSTJÄRNA sitta i morgonsoffan med flötigt hår och sluddra? De ser ju UPP till honom och TAR EFTER! Tänk på det du!

Ja, jag gillar Bus4You så mycket nu att jag funderar på att ta en liten random busstur lite då och då.

Lilla hetsmamma sa...

oflurrade, underbart ord!