tisdag, oktober 26, 2010

Finland för mig

Min kompis A visade mig ett youtube-klipp förra veckan (jag är mycket tacksam) som jag har haft svårt att slita ögonen ifrån sedan dess. Jag är fascinerad av denna finska man, med finsk frisyr, som under oavsiktligt finska former visar upp sin mycket finska men föga imponerande videobandspelarsamling. På eldig finlandsengelska går han, ackompanjerad av ett potpurri av storvulna ledmotiv, igenom maskin efter maskin. Och han har många. Videobandspelarsamlande är en hobby som måste kräva lika delar passion, sinnessjukdom och utrymme. Killen har samlat på sig ett gross videoapparater som rymmer märken som Salora, Finlux, Samsung, Akai, Toshiba, JVC, Sharp, Sony och "Panasonic is best meckanicks... Philips is bad, very bad... very bad". Bra jobbat. Man kan aldrig ha för många VHS-maskiner... ehhh?



En del skulle säkert kalla honom entusiast. Jag kallar honom random finne. Det blir helt enkelt inte mer Finland än så här för mig. Hur mycket knivar, fulsprit och sauna man än samlar på ett och samma ställe. Jag gillar att han inte verkar vara en sådan där delikat samlare som bögar sig med originalförpackningar, instruktionshandböcker och inte använder dem. Vissa saknar fjärrkontroll och/eller andra kroppsdelar, och av patinan att döma har han nog gjort både det ena och andra med sina älskade apparater. Ätit romantiska middagar med (och på) dem, delat glädje och sorg med dem, supit sig arg och misshandlat dem. Men bara när de har förtjänat det.

Vad ni än väljer att göra med den här informationen, glöm aldrig att: "Panasonic is best, JVC second... and Sony is three"

26 kommentarer:

optikerdotter sa...

titta! det är ju min frisyr på pricken!

och det är väl ändå finlandsengelska han pratar? aah, those memories.. fantastiskt med de finnar som morrar så mycket i sin engelska att det är totalt omöjligt att förstå vad de säger.

mikebike sa...

Hahaha du blev först. tänk att jag anade det. så det är din frilla. kan du inte länka till en bild då :) haha ja fan det är trevvligt. hajj- fiddelli-ty... :)

optikerdotter sa...

meh, jag trodde du skrivit denna text till mig, vem vore då jag att inte kommentera? ;)

kan du förstå att jag hade föreläsare i finland som pratade sämre engelska än han på filmen? det är ju skandal.

Le Chat Botté sa...

NEJ NEJ NEJ! Jag läste just kommentarerna till videon på youtube.

"WackoX1337
2 timmar sedan

'When you watch this video, you can feel he's working on your brains!'"

Du har fördärvat oss! Alla som såg videon är dömda nu. Nu är jag alltså lite rädd på riktigt.

Robbelibobban sa...

Aldrig har kastrullfrilla varit så hett som nu!

Helena mitt i smeten sa...

Det var det roligaste jag sett på länge! Jag har skrattat så jag lipar! 8 minuter!!!

TommyS sa...

Asså, man är inte lite stolt över att en gång i tiden ha ägt en Panasonic VHS-spelare! :-P

mikebike sa...

le chat: hahahah ja man känner ju det. och jag som har kollat på videon säkert 20 ggr :)

robbelibobban: ett utmärkt exemplar.

Helena: Haha ja det är fan magiskt bra. panasonic yeah... yeah panasonic.

tommyS: Panasonic is best!

mikebike sa...

optikerdotter: hahaha ja du har lite rätt för jag tänkte att jag skulle skriva nåt om finland när jag så snopet bara skojade sist :)

Anonym sa...

Jag har haft en Grundig VCC (inte VHS) borde nog ha sparat......

JaB

mikebike sa...

JAB: vad är en vcc? "Grundig is four!!" ;)

Anonym sa...

Tja
Det fanns ca 20 filmer att hyra någonstans på Kungsgatan åt Järntorget hållet, efter halva (ca) filmen, fick man vända på den...

En sån här var det
vägde väl ca 20 kg
Ca 20 000:-- i dagens

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_2000

Ja, jag är ganska gammal, och allt var inte bättre förr ;-)

Anonym sa...

Glömde

JaB

Mi sa...

Nej jag dööör!Hahaha. Alltså jag fattar inte grejen med att filma på det sättet, videoapparaterna är ju stora som kartonger och där står han vid sidan och gestikulerar utav bara helvete och påminner mej om min lärare Alf på högstadiet. Nu mår jag dåligt, Tack för den. ;)

Wilhelm sa...

Markorepairs nog framförallt känd, rentav välkänd, för detta underbara klipp där han "boiling carbitch (han har stavat garbage lite fel) cofe"... :D

http://www.youtube.com/watch?v=oWuyrlXI7nA

Anonym sa...

Haha, han har ju helt rätt i att Panasonic är bäst vad gäller VHS dock. Jag har en fina maskin (panasonic) på vinden om någon är intresserad :-)

adde sa...

Sååå bra! Nej, mer finskt blir det nog inte. Det är liksom...naket! Ja, naket och ärligt i all sin oblyga torftighet.
Håller med tidigare inlägg från Mi angående att han blåst upp dom till enorma kartonger. Han har nog fullt sjå med att prata oavbrutet så att han inte går igång på allvar och måste ta en paus.
Och visst tillför det en extra dimension att han som du skrev inte är sånt där äckel som sparar originalförpackningen. Fast med tanke på att detta är från Finland känns det ändå naturligt. En tysk motsvarighet hade haft varje maskin i ett glaskabinett med fjärrkontrollen uppsatt i en liten metallställning intill och manualen ståendes lutat mot ett stöd av likadan metall.

Anonym sa...

Panasonic is best.

3 hängda katter på torget och en uppeldad skolaskola i Tampere (de vägrar använda Panasoinic VHS)inom 5 år är min gissing om ingen världförbättreska botar honom.

-Luca

Daniel sa...

Denna finne var tvungen att besöka dej innan jag åker till Vitryssland å sypa en långweekend.

Du tar oss finska män riktigt på pricken :)

Spader Ess sa...

Jag jobbade en gång på samma myndighet som en snubbe som samlade på telefonväxlar.

Han kom från Göteborg, verkade lätt mentalt utmanad, men hör och häpna var trots hobbyn faktiskt gift.

Slowmotion sa...

tatt! parasonic! jäh jäh! Den här killen har så jävla många kapsyler kvar på flaskorna, han är en riktig folkhjälte.

Jag tror han väljer vhs efter filmen - men oavsett är hela videon genial i filmning, inklipp och ljudklipp. Mycket bra! tack

LuleN sa...

Svettas som om han befann sig i en bastu gör han också :)

Niklas sa...

"dat is besick jvc...HAJPR BAAAS SOUND."

Instant classic.

Hissmannen sa...

När man tror att inget längre kan förvåna en, så kommer det en finne och både förvånar och ger mig gåshud. Är det någon som vet vad han heter? Jag bara måste göra en T-Shirt...

puttelito sa...

underbart matlagningstip inför helgen

http://www.youtube.com/watch?v=daS3AQPGB4s&feature=related

miss universum sa...

hahahaha! min finska bakgrund till trots så skrattar jag rått och konstaterar att finland är något alldeles eget. tänkte t ex på min morbror som blev sjukskriven för melankoli. sånt råkar tydligen de finska männen ut för. i alla fall i finska lappland...