måndag, oktober 11, 2010

Nä, om man skulle ta och städa lite i den där ansiktsboken

Emster väckte en liten tanke hos mig igår rörande Facebook-etikett.

Hon väckte ett pundarsug i mig, att städa lite i min vänlista. Det är närmast olidigt att logga in och behöva mötas av hur någon med manisk Facebook-tourettes har sprutat ur sig statusuppdateringarnas svar på gammal surnad säd. Jag menar, hur menlösa rop på uppmärksamhet ska man egentligen behöva tolerera som "vän"?

På tredje plats har vi helkryptiska meddelanden, gärna i form av något filosofiskt citat som sätter igång tolkningsknölarna. Jag luras varje gång, fattar aldrig och kommer på mig själv med att småhata mig själv för att jag sväljer skiten utan att protestera. Näst värst är människor som spelar Farmville, Castle Age och andra typer av feedfucker-spel. Jättekul att ni spelar men måste ni dela med er av varenda litet jävla drag ni gör?

Men mest av allt hatar jag ändå kedjebrevs-uppdateringar i stil med: "Vi måste stoppa våldet nu! Klipp in det här och posta till alla du känner om du håller med, annars betyder det att du gillar våld och hoppas att alla dina vänner ska dödas och våldtas."

Eller varför inte: "Jag tycker att cancer är en hemsk sjukdom. Sprid det här till alla du känner om du också tycker det; annars kommer du, dina barn och dina fem närmsta grannar också att drabbas."

För att inte tala om: "*hjärta, hjärta hjärta* Hjälp till att sprida lite kärlek!!! Vidarebefordra detta till... *hjärta, hjärta, hjärta*" Yada yada yada, plus en jävla massa utropstecken, särskrivningar och ascii-dings insprängda i texten.

Av någon anledning är det allra främst gamla högstadiekompisar som håller sig med den här sortens uppdateringar. Människor jag inte ens hade något gemensamt med när det begav sig, men som jag av någon sorts rubbad nostalgi valt att utbyta vardagliga statusrader med på Facebook. Det måste vara ångesten över att inte vara omtyckt av ALLA som gör att man överhuvudtaget står ut. Men nu får det vara nock.

Egentligen skulle det inte göra särskilt ont att plocka bort dem ur sitt liv och låta dem kokettera vidare utan mina ögon som receptorer. De skulle inte ens bry sig. Kanske är det just därför jag tvekar. Nä, jag ska nog börja med att ge dem en varning. Förklara att jag kommer plocka bort dem om de postar något som ens liknar ovan nämnda skit igen. Låta bollen ligga hos dem.

Om jag inte bara går medeltid direkt och överraskar med ett litet generiskt meddelande på deras wall, i stil med:


Hej [Namn]!
Jag vill bara meddela att du vann. Jag ger upp. Vi kan tyvärr inte vara vänner på FB längre. Jag står nämligen inte ut med all din kroniska statusradsdiarré. Den dränerar min energi och det är inte bra för mig. Därför tackar jag för tiden som varit. Från och med nu är du död för mig. Vi ses i helvetet. Eller också inte.


Kram
Mikael


Eller skulle det vara osympatiskt?

24 kommentarer:

Anonym sa...

och här kommer en till irriterande statusuppdatering...

sätt ♥ det ♥ här ♥som ♥ din ♥ status ♥ om ♥ du ♥ har ♥ sett ♥ världens ♥ sötaste ♥ häst ♥ men ♥ inte ♥ har ♥ hittat ♥ en ♥ tillräckligt ♥ stor ♥ grill ♥ att ♥grilla ♥ den ♥ på ♥

Ms Spider sa...

Annars så kan man ju förståss bara klicka på dem och välja att blocka applikationen (farmville och så vidare) eller personen. Jag har vänner vars statusuppdateringar aldrig når mig, ser dem bara när jag sladdar in på deras sidor för att kolla något, i feeden hamnar de inte.

frallan sa...

alltså du kankse skulle göra ditt jävla drag i words with friends istf detta i och för sig lagom surt avvägda inlägg

K. sa...

Annars kan du ju välja att dölja dem bara. Klicka på krysset till höger om statusuppdateringen och välj "Dölj Olle" eller "Dölj Farmville" eller vad det nu kan tänkas stå. Toppenknep för oss konflikträdda!

K. sa...

Äsch, Ann-Katrin hann visst före. :)

Huskatt sa...

Jag skiter totalt i allt dravel folk skriver..jag bara spelar spel på FB.
Det andra..någon slags Klubb-För-Inbördes-Beundran.

tmw sa...

Mitt största problem med Fejjan just nu är att jag har en så kallad "vän" (parallellklass åk 1-9) vars favoritsyssla är att skicka en miljard vänförslag till allt och alla.

Visst, de flesta av dessa vänförslag vet jag givetvis vilka det är, men att vi spelade swing-ball på skolgården en höstdag 1984 gör oss fan inte till vänner idag.

Men en del av dem som dyker upp i vänförslagslistan har jag ingen aning om vilka det är. Jag känner varken igen dem till namn eller på bild. Ibland kan vi ha ända upp till 15 gemensamma vänner, så jag antar att vi i alla fall vid nåt tillfälle vetat vem den andre varit. Då ringer jag till syrran så luskar vi tillsammans ut vem det är. Den inte jag känner igen, känner hon igen. Och vice versa, för hon får lika många vänförslag hon också.

Vänförslag är ju i alla fall mycket enklare att tacka nej till än vänförfrågningar, men trots detta, lite jobbigt är det ju. Och jobbigast av allt blir det när någon nappar på dessa vänförslag. Jag menar, varför!? Vi har inte setts på 20 år, och vi hade inte direkt nån kontakt med varandra på den tiden heller. Skall vi vara vänner nu? Varför!? Skulle vi ens känna igen varandra om vi träffades på nån grå jävla gata i vår gamla hemstad?

Nu gör jag i alla fall börjat att igga dessa vänförslag omedelbart. Då slipper jag ha dem liggande i listan och synas medan jag funderar på, och får ilandsångest över hur jag skall göra.

Johan sa...

Jag gjorde också en rensning för något år sedan - vilken skön befrielse det var. Och även för mig var det mest gamla högstadie"vänner" som försvann. Det verkar dock som att de är just detta segment av "vänner" som bryr sig mest - av de tio (av femtio som rensades bort) som begärde förnyad vänskap var åtta av dem från högstadietiden. Förstår dock inte hur de kan med att fråga om min vänskap igen har jag ingen förklaring till...

Colombialiv sa...

Håller med Ann-Katrin och K, blockera alla irriterande applikationer och alla irriterande vänner från din newsfeed. Du kommer att få en minst 17% behagligare facebookupplevelse.

SixesAndSevens sa...

Ann-Katrin slog huvudet på spiken! Så gammal är du (vi) ju ändå inte så du (vi) inte vet hur man blockerar och donar... ;)

optikerdotter sa...

ja! ta inte bort dem! de är ju alldeles för roliga att INTE ha i listan. det är ju trots allt de som gör de dummaste statusuppdateringarna som är roligast att skratta ÅT. som inspiration till vad man ska leta efter, ska jag presentera dig för mitt senaste favoritfynd i sajberspejs: http://failbook.failblog.org/

(och bara för att göra dig uppmärksam, detta meddelande har inget med finland att göra)

Tove Kungsholmen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tove Kungsholmen sa...

Blev fel, här kommer rätt länk som handlar om de där j-a kedjestatusarna vissa kör med:

Kedjestatusar på Facebook

Anonym sa...

Jag brukar ta en liten rensning då och då, även om jag också kör på knepet som Ann-Katrin har. Tog bort en gammal högstadiekompis som envisades med att skriva konstiga rasistiska skämt och vägrade diskutera när jag ifrågasatte (utan jag blev hånad av hans andra vänner) och då tog jag bort honom. Sen mailbombade han mig och undrade varför, krävde en förklaring och det hela var såååå tröttsamt. Men värt. Jävlar vad värt.

Om den enda relation jag har med en person är på FB då får de fanken se till att sköta den relationen också.

Anna sa...

Jag har rensat bort folk. Det är mycket folk som inte skriver nånting, vad gör de, stalkar andra?? För de kan klicka gilla så man vet att de är där, sånt folk ryker från min lista. Sen är det gammalt löst folk från skolan, allvarligt hur mycket gemensamt har vi? Vill jag att de ska veta allt om mej, no-no

RW sa...

Öpp, öpp, öpp.

Nu glömde du ändå den värsta, absolut värsta typen av statusuppdateringar. De från Livsälskarna.

De som är så jävla glada på måndagmorgnar.
De som plåtar sina sjukt avancerade kambodjanska hemkok på BARA ekologiska råvaror.
De som informerar om precis hur kul deras jobb är och hur mycket de därför älskar varje moment av dem.

De berättar om hur glada de är HELA JÄVLA TIDEN.

Visst, man kan fimpa dem från kompislistan men jag rekommenderar ändå att du tystar dem. Det känns liksom lite bättre, lite mer raffinerat, eftersom det är en metod som gör att du kan jobba sekventiellt med din ilska.

Du kan starta light genom att bara kryssa bort ren idioti som farmville och gowalla. Där tar du kontroll över galningarna. Sen går du steget fullt ut och kryssar personen helt. Tystar den fan.

Och den största glädjen med det är ju att om alla kryssar idioterna kan vi få en situation där de sitter och skrävlar inför...INGEN ALLS! Ingen!
När de i själva verket borde lägga tid hos terapeuten!

Snart har du en slimmad feed med bara information som du vill ha. Och galningarna fattar ingenting.

HAHAH!

LisaMichelle sa...

Haha!
Känner igen mig i det du skriver. Jag rensade bland "vännerna" för ett tag sedan. Livet har inte gått under, de som jag tog bort har antagligen inte ens märkt det (troligtvis upptagna med att skriva statusuppdateringar), och jag har en trevligare vistelse på FB nu för tiden!

mikebike sa...

Anonym: Typ exakt en sådan ja.

Ann-Katrin: ja självklart kan jag göra det men samtidigt vad ska jag med idioterna till om jag inte vill läsa ett skit av vad de postar.

Frallan: dig tänker jag vara jävligt försiktig med. ja hur går det själv egentligen?

K: ja jag vet. men det är inte samma sak. då ligger ju ansvaret på mig.

Huskatt: haha jaså du. vad spelar du då?

tmw: du, jag har också en 1-9-vän som frestar på mitt psyke nu.

johan: ja det är märkligt som fan.

colobialiv: haha 17% just. hur kom du fram till den siffran?

sixx: Hörrödu. Jag vet hur man gör. Men som jag sagt innan det är inte optimalt. Då ligger ansvaret hos mig. Jag vill ju hjälpa dem att bli bättre :)

optikerdotter: den ska jag kolla. haha tack och vad roligt att du faktiskt kommenterar något helt ofinskt. Gött att ha dig här.

Tove: ah ska läsa. tack.

tinsaynes: ahh känner igen det där. har du bloggat om det. alltså exakt det scenariot? minns att det blev hätsk diskussion.

anna: haha rensar du folk som bara gillar?

RW: ja jo, de är också något så in i helvete påfrestande. Påfallande ofta tillhör de ju kategori tre. De som skickar kedjestatusar. Fan du borde bli min livscoach :)

Lisamichelle: ja det är snyggt att ta bort. men man vill ju att det ska märkas. Jag skulle vilja att facebook skickade ett så där torrt infomail om att Mikael har tagit bort dig som vän. Bara så att du vet. Det skulle nog sätta griller i huvudet på dem.

Burgschki sa...

När jag är på allmänt dåligt humör ryker en massa folk på fejjan. Särskilt de som lagt till en dagen efter att man för första gången träffat dem och antagligen aldrig kommer att se dem igen.

Men strunta i varningar och skit.

mikebike sa...

Hamburgskan: Haha så du går in och låter lite ansikten rulla helt enkelt, när du känner dig småförbannad? Bra där.

Ok, jag ska fundera. Är inte varning rätt kul då? Jag menar då får jag ju ut nåt av det också :)

Burgschki sa...

Hade någon varnat mig på det viset hade han rykt och jag hade dessutom bloggat människan som tror att han har ngt att säga till om vad jag vill dela med mig av på feeden.

Alltså, du har ju helt rätt gällande dessa vider som postar en massa skit, men att försöka få någon att hålla käften är ju lite, ja fascistiskt? Det är ju i sådana fall roligare att kommentera dessa statusar och driva med dem. Såfort ngn postar ngt om bröstcancer/engla/tänd ljus för SD så kommenterar jag statusen med denna länk:

http://2.bp.blogspot.com/_na0aTk6Cj3M/TKy1Z924KGI/AAAAAAAAAEs/B3b4hUfLm9I/s400/donate.jpg

Burgschki sa...

skrev bloggat när jag menade blockat.

Jenny sa...

Burg och Mike: Jag tänker sno bägge era förslag och använda dem hänsynslöst mot min handfull restriktivt utvalda skara vänner som kvalificerat in sig på min lista. Tack, tack.

Huskatt sa...

hahaha, något extremt intressant.."FrontierVille"...nä, lite lagom hjärndött och inte allt för mycket tid. Små uppdrag och sånt.
Spelar du spel alls?