måndag, oktober 25, 2010

Och Life achievement award 2010 går till...

Den här killen:

Graham Barker har valt att optimera sin garderob med uteslutande skjortor i flanell, det ultimata plagget för att nå världselitnivå. Kritiska röster menar dock att det är ren doping.

... En helt vanlig Bibliotekarie som heter Graham Barker.

Motiveringen lyder:

För att han med exceptionell flit och iver under dryga 26 år (hittills) har skördat sitt eget navelludd, under närmast autistiskt rutinmässiga former, och samlat det i glasburkar för världen att skåda. Hans passion i livet har hittills givit honom en plats bland alla andra dårar i Guinness rekordbok. Vem vet vart luddet kommer ta honom innan han biter i gräset en gång för alla.

Jag tycker det är intressant att se hur luddets färgskala har skiftat genom decennierna. Man kan säga att 80-talet utan tvekan var hans mintgröna period, medan 90-talet dominerades av röda toner men med en tydlig dragning åt blått mot slutet. Det nya millenniets första tio har sedan fortsatt i en allt kraftfullare blå nyans. Frågan är vad framtiden bär med sig. Jag kan knappt bärga mig att få veta. Skön kille. Det finns en läskig spänning över människor som samlar på kroppsgenererade produkter. Fy fan.

Det är inte orimligt att Graham Barker även sitter och trycker på världens mest respektabla flensostsamling, men tänker hålla på den godbiten i 24 år till, och istället lansera under mer högtidliga former på självaste femtioårsjubileeet. Med avtäckning, champagne, ostronbuffé och ett jävla hallaballo. Kanske planerar han även att chocka världen med att vaska sin massiva svettsamling rakt framför världens alla mediakanaler. Bara sådär.

Eller så hör vi inte röken av Graham Barker något mer. Kanske var detta hans 15 minuter. Så kan det också bli.

22 kommentarer:

Medelklassman sa...

När man sportar likadant skägg som Mel Gibson, då ringer i alla fall min koko-klocka. Följ upp med den tomma blicken och luddsamlingen så är det fripass till institution.

mikebike sa...

Hahaha... ja shit. blicken. jag älskar blicken och den lilla yrvakna hårtofsen på huvudet.

Jo tjena sa...

Alltså, jag tycker det är så fruktansvärt äckligt men samtidigt är jag lite fascinerad, nästan ser framför mig hur han sitter och skriver olika forumsinlägg om navelluddskvalité, vilka kläder som gör att man kan göra en så stor skörd som möjligt, om lördagskvällarna.

Vitriol sa...

Jag förutsätter i rent mentalt självförsvar att han är ensamstående. Jag har svårt att tro att någon skulle kunna vara livskamrat till någon som samlar navelludd utan att till slut sätta sina mordfantasier i verket.

Trasselkvast sa...

Hallaballo? Hallaballe menar du väl?

Hissmannen sa...

Ingenting i denna artikel förvånar mig egentligen.. I vår innesittarkultur pervar folk loss med de mest obskyra fetischer.. Men det e fan inte ok.. Fatta om man sitter på vagnen en morgon och någon rycker fram sin luddsamling...

adde sa...

Ha ha ha, jag hörde att dom pratade om honom på radio imorse. Än har den sista idioten inte fötts.
Å andra sidan har ju han faktiskt hittat ett sätt att göra varje dag lite spännande. Han har väl lite julaftonskänsla varje kväll strax före läggdags då han ska in å skörda dagens ludd.

Robbelibobban sa...

Här har man levt hela sitt liv i en vanföreställning av att allt navelludd är blått, oavsett färg på tröjan.....

mikebike sa...

Jo tjena: haha ja man mmåste ju vara rätt fixerad av navelludd om man börjar samla.

Vitriol: låtom oss hoppas :)

trasselkvast: nej hallaballo menar jag.

hissmannen: det skulle knappeligen förvåna mig på vagnen. men tänk om man är på middag hos vänner och de plötsligt ställer fram sitt projekt. då hade det blivit jobbigt.

adde: haha julaftonkänsla måndag hela veckan style då eller :)

robbelibobban: ja jag har fan också trott det.

Anonym sa...

Tänkvärt inlägg och ett nytt potentiellt livsmål. Han ser ut att vara bra mycket mer än 26 år äldre än mig, och glasburkar det har jag...

En liten kommentar bara, jag tror att han inledde nittiotalet i blåa nyanser eftersom det luddet ligger i botten (det är möjligt att det sedimenterat pga högre densitet, men jag håller det som osannolikt i sammanhanget).

Vackra kulörer oavsett när de hamnade där, det ska ändå poängteras.

//K

Myaraq sa...

Damn, du hann före mig med att blogga om honom.

Haha, jag älskar också att navelluddet skiftar i färg.

Min kompis (som producerar sinnessjuka mängder av navelludd) hävdar med bestämdhet att luddet kommer inifrån.

Tinalinatiny sa...

ÅH! Jag tror nästan att jag dör snuskdöden här! UUUääck!

Trixtess sa...

Äh fy fan vad äckligt. Navelludd är nåt bland det värsta som finns. Det och hårstrån i golvbrunnar eller i maten. Yiiack!

Andrea sa...

Jätteroligt att han i artikeln säger att han fått lite blandade kommentarer kring sin hobby, men att kvinnor ofta ryggar tillbaka i "spelad skräck". Graham, det är nog inte spelad skräck, den är troligen i allra högsta grad verklig. Vågar vi gissa att killens samliv är ganska sparsmakat?

mikebike sa...

K: funderar du på att börja spara?

Myraq: blogga på. jag är aldrig först med nåt nuförtiden, skriver när jag får tid. dessutom kan samma sak behöva belysas på olika sätt:)

tinalinatiny: haha snuskdöden.

en tråkigare blogg: tycker du? fan J tycker det med säger hon höll på att klökas medan hon åt äggmacka precis nyss och jag började prata om honom. tycker att det finns värre kroppsrelaterade grejer att spara på än ludd.

andrea: hahah ja det vågar vi nog gissa.

Trixtess sa...

Japp, jag ulkar nästan i holken vid blotta tanken.

Ja det var väl för väl att han inte sparade på sin egen avföring. Bajs i burk. Burkbajs.

Det finns massor av saker som är päck. Människor som luktar unket på vagnen (det går liksom inte att undvika odören hur mycket man än försöker), människor som hostar rakt ut i luften, människor med svart gojs under naglarna osv osv.

Larsson sa...

Påminner han inte väldigt mycket om "Sture Bergwall"?

Samma otäcka stirrblick, samma skabbiga skägg, samma gubbläskiga utseende och glosiga ögon som liksom ser rakt igenom dig. En blick som skvallrar om hans gravt störda inre fantasier kring vad han ska göra med din kropp, dess lemmar och inälvor när han väl fått dig immobiliserad med tex droger eller varför inte en hammare i bakhuvudet.

Spader Ess sa...

En annan sorglig sak som slår mig är att texten antyder att han inte är en ensam dåre heller, utan att andra upprörs av att han använder Flanellskjortor för att öka sin ludd-produktion.

Undrar dessutom hur man kontrollerar att det verkligen rör sig enbart om navelludd? Så att man inte, i sin iver över att komma med i rekordboken, även blandar in ludd hittad mellan tårna eller gud förbjude i torktumlaren....

Bitten sa...

Läste om samlar-Graham på Aftonbladet och bara visste att det skulle dyka upp i Bloggfrossa. Mikebike KAN bara inte låta något sånt här passera utan kommentarer. Härligt! Men navelludd - isch!

Erik sa...

Haha, ostronbuffé skrev du, men jag läste ostbuffé. DET hade varit äckligt!

Anonym sa...

Är det han som stjäl all min navelludd?

Men se så glad han är, ingen psykofaramka, inga elchoker och dåren är ändå lycklig.

-Luca

inte skyldig sa...

alltså. detta är så jävla äckligt. har inga fler kommentarer.