fredag, oktober 29, 2010

Seniorknarket

Förra helgen hälsade vi på J:s famiglia i Halland. Efter kaffet dukade svärmor plötsligt fram Rotary-crack som hon på något sätt lyckats komma över tidigare på dagen. Snacka om chock. Mitt i fredagsmyset. Pang, så stod den bara där. En skål fylld med dragerade praliner av olika slag – Bridgeblandning. Så jävla oansvarigt.


Det är ju allmänt känt att 90% av PRO:s medlemmar kämpar med ett tungt bridgeblandningsberoende, och då är det bara åldersdiabetesen som håller tillbaka de tio sista procenten från att börja punda chokladdraperade russin och andra lömska dragéer. Hur kan man då medvetet dra ner unga oförstörda människor (nej, 33 är ingen ålder i sammanhanget) i det förrädiska bridgeträsket undrar jag? Det är liksom inte för intet åldersgränsen är satt till 65+ av tillverkarna.

Mest beklämmande i det hela är ändå att svärmor, med bara ett par år över de femtio, inte ens behövde legitimera sig vid köpet. Inte en endaste liten följdfråga fick hon av butiksbiträdet, vilket är ganska konstigt med ett tanke på hur omtalat det utbredda missbruket på landets alla äldreboenden ändå varit. De sålde helt sonika på henne en påse högriskgodis utan att blinka. Det luktar nästan lite uppsåt. Som att placera en skål meth i uppehållsrummet på en rehabklinik för narkomaner. Med den moralen kan de lika gärna börja sälja cigg och folköl till 7-åringar också.

Nä, nu står helgen inför dörren igen. Om man skulle ta och boffa lite lim...

16 kommentarer:

Polly Pretty Pants sa...

Ger dig denna att börja helgen med. Vet ej om du sett den?...Jag skrattar så jag gråååååååååter....

http://www.youtube.com/watch?v=vEBdjONWYsg

Thomas sa...

Mina farföräldrar envisades ALLTID med att bjuda på sånadärna gröna, sockrade marmeladkulor.

Jo tjena sa...

Bridgeblandningen - pensionärernas motsvarighet till hasch.

mikebike sa...

Polly: haha ja jag har ju till och med bloggat den.

Thomas: haha mina med. men jag gillar dem nu.

Jo tjena: ja lite så :)

Tove Kungsholmen sa...

Fan, du är ganska rolig! Det är jag med iofs.

Anna sa...

Åh Bridgeblandning!!! Nu blev jag sugen på de där avlånga gröna som nästan smakade lakrits. Tror att det fanns en till god sort i påsen men den tog antagligen slut för fort för att fastna i minnet.

Shit undrar om detta godis/narkotika finns i andra länder och vad den i så fall kallas. Tur i alla fall att det värvas nya missbrukare med tanken på att dödligheten bland de tunga användarna är nära hundraprocentig!

piedlourde sa...

Min farmor hoppade över gatewaydrogen Bridgeblandning och gick direkt på rosa ferraribilar. Dessa är omöjliga att sluta med när man väl trillat dit och för en diabetiker som farmor är ferraribilarna jämförbara med heroin.

Familjen har beslutat att bryta kontakten med farmor för hennes eget bästa; hon måste nå absoluta botten på egen hand innan hon kan bli bättre.

mikebike sa...

Tove: tack ska du ha hörru :) Blir jag glad för att du tycker. Och ja det är klart som fan att du med är det.

Anna: ja det är det som håller populationen i schack:)

mikebike sa...

piedlourde: japp helt rätt. bryta ner ochg bygga upp. det lärde jag mig under mina år i främlingslegionen... ehhh :)

Fifi sa...

Säkert att du inte har blivit förtidspensionär av upplevelsen?

mikebike sa...

Fifi: asså, jag känner mig som en pensionär i kroppen :)

DieselDoris sa...

Thomas - Du pratar mozartkulor nu? Det fick jag alltid av min mammas moster i julklapp när jag var barn. Jävla kärring!!

mikebike sa...

dieseldoris: mozartkulor är ju marsipan med nougat och sprit i. de är ju grymma. om än lite panschiga.

DieselDoris sa...

Åh, my mistake. Spritgodis är ju guds gåva till människan.
Men vad heter de där äckliga gröna kulorna då?

Thomas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nonsensakuten sa...

Att kalla bridgeblandning för Rotary-crack var kul. ;))
Minst lika kul som att kalla vitt vin för Kikki-festis!