tisdag, februari 08, 2011

Skönt är att bli förvånad

Det är så otroligt skönt att bli förvånad. Det blir jag inte särskilt ofta nuförtiden. Jag har liksom vant mig vid världens vansinne vid det här laget. Vant mig vid att tugga, svälja och glömma så fort jag slår upp en tidning, och det sämsta mänskligheten har att erbjuda skyfflas rakt ner i halsen på mig. Jag har till och med lärt mig slappna av när Peter Settman sätter igång att fista mig, när allt jag vill är att koppla av framför tv:n.

Men när jag såg Dressmans nya Rolling Stones-kampanj blev jag faktiskt paff på riktigt. Så in i helvete sjukt men fantastiskt roligt på samma gång. Den som lyckades signa rättigheterna kommer ju gå till historien som personen som lyckades knäcka de gamla rockrävarnas varumärke en gång för alla. Varken pedofilskandaler, överdoser eller ens ålderdom har ju lyckats rå på dem hittills. Men så plötsligt, från ingenstans, kommer Dressman in på arenan och klyver gobbajävlarna som fuktig furu.

Fatta hur många medelålders män som knappt vågat drömma om att slippa lös ur sina strykfria byxor och ribbstickade tröjor av egyptisk bomull, som plötsligt fått ett alibi för att våga bli lite "rockiga". Och så kommer deras modeleverantör nummer ett och dukar upp till köpfest. Bara sådär. Grattis Sverige!

Dessutom har de som alltid lyckats få till en riktigt schysst Ullared-patina på samtliga tryck. Ett konstsycke i sig. Det hela är våldsamt genialt. De kommer givetvis sälja grossvis med t-shirts till sin målgrupp (män som gett upp) och i samma veva tokdöda all annan konkurrens.

Ingen kommer någonsin vilja riskera att få frågan om man köpt sin bandtröja på Dressman. Saker som bär muntrycket kommer inte ens duga till att elda med utanför Dressmans kundgrupp (som för övrigt kommer att fyllas på underifrån i all evighet). Det är bara att applådera. Dressman har troligen lagt grunden för ett vattentätt monopol på Rolling Stones-merchandise från nu.

42 kommentarer:

Jonna sa...

Haha, jag har också gång på gång häpnat över det här de senaste dagarna.

Melinda sa...

Jag har tänkt EXAKT samma. Diskuterade det för bara ett par timmar sedan. Känner för att tycka synd om någon, dock oklart vem.

Helena mitt i smeten sa...

Hahaha! Jag blir generad när jag ser reklamen. Och mycket road.

Hissmannen sa...

Hahahahahahaha..... klockrent! Frågan är vem man ska tycka synd om bara...

Dressman & Stones skrattar väl hela vägen till banken kan man anta... så det är väl kunden som vanligt som får stå där med svarte petter.. (om ett år en urtvättad oformlig sleten t-tröja och en raserad dröm om att var hip och inne..)

silverboy sa...

Sicket sammanträffande! Eller är det så enkelt att vi påverkas av samma reklam...

Bell sa...

Fy fan för detta. Ingenting ska man få lyssna på längre.

LindaoEbba sa...

Nämen! Jag trodde det hela var på skoj. Ser ju ut som piratkopior från Asien.
Hur tänkte de nu?

Huskatt sa...

Jag tyckte hela grejen var urkul! Fatta vilket nöje dessa 40+gubbar kommer bjuda på!

Anonym sa...

Umm, nu är jag visserligen en 40-årig man. Men är detta konstigt på något sätt?

Dressmannkunderna och Stonespubliken ÄR ju faktiskt exakt samma personer.

Nästa år förväntar jag mig att de säljer officiella Bruce-tishor och snusnäsdukar a la Born in the USA-omslaget.

Ja samt flanellskjortor också, rutiga.

//Jonas

lisa lightning sa...

nej men oj. jag fattade inte att detta var något någon skulle komma att köpa, förrän jag läste detta(stupid). jag trodde att vuxna män hade smak (double stupid). jag tänkte inte steget längre, och nu är jag rent av ledsen.

mia sa...

Jag är mållös

Furman sa...

Å jag sa älskling nu kan du för första gången bära ett dressmanplagg utan att jag skrattar på mig. Min man är gubbig förstår ni.

Spader Ess sa...

Även om jag håller med i stort, vd det gäller den extrema exploateringen av Stones varumärke, så är jag ändå positiv.

Det är otroligt skönt för en som mig, som vuxit ur HM's och Carlings storlekar som uppenbart riktar sig till småpojkar med heroinist smala kroppar, att Dressman så smått fattat att bara för att man fyllt 40 så behöver man inte svänga om mentalt och vilja gå klädd i kostym eller gubbiga pullovers.

Tycker det är skönt att dom äntligen förstått att en generation som är uppfödd i rockens tecken, kanske vill ha ett lite rockigare utbud än vad som annars ges hos dem.

Att vilken affär en tröja kommer ifrån skulle ha en större betydelse än tröjan i sig ser jag som rent kvasisnobberi i samma anda som Indiepopparnas ständiga vilja att racka ner på sina gamla hjältar för att dom plötsligt blivit spelade på radio och sålt ett par skivor extra.

Tommy sa...

Nr 1 på reklamlistan just nu måste ändå vara Haleboptjejen. Tycker mest det ser ut som at hon under pistolhot och rohypnolintag sitter och sjunger en hitta-på-låt om hur förträffligt det är att mobilsurfa på kvällen.

Vi på Kantarellen sa...

Min väninna berättade igår att hennes man (63) var inne och köpt två T-shirts och två par jeans.... RollingStones!

Han är numer förbjuden att använda "tishorna" någon annanstans än hemma. :-)

Truth-Teller sa...

Oj. Vad mycket reaktioner! Mycket förståeligt! Min första reaktion va: Tur att jag inte har någon stones merchandise. Andra reaktionen: Jäklar. Nu kan jag ju aldrig köpa stones merchandise. Aldrig någonsin.

Anti-semit rykten hade vägt fjäderlätt i sammanhanget.

Anonym sa...

Detta hade gått mig förbi, jag har tuggat i mig mer skit än du, i kraft av högre ålder, så jag reagerar knappt längre på nått, men detta är ju underbart.

Du är som vanligt, genial! Mike.

/Sur gubbe

ksth sa...

Instämmer med Jonas - vad är det för märkligt med detta? Dressmann har bara lyckats identifiera sin målgrupp. Bruce och Ulf Lundell ligger nära, Lars Winnerbäck kommer om tre till fyra år.

nataber sa...

verkligen ALLA förvånas över detta, jag undrar vem som kommer bli den första att våga köpa dessa tröjor när hela sverige står och gapar. haha. bandtröja på dressman, hihi.

Jo tjena sa...

Jag bara längtar efter att se en lite småfet 40+snubbe komma glidande i Batistinijeans och en sådan tischa. Lite coolt gåendes sådär. Jag kommer frossa i den hemska upplevelse det skulle innebära.

Fifi sa...

Jag ser framför mig en 57-årig man med kagge som idag går till jobbet i en Stones-tisha. Han känner sig modig som för första gången har en band-tisha, han känner sig fräck, ungdomlig, sträcker lite extra på sig.

Anonym sa...

Jag tycker att Stones T-shirts känns ganska trist och utvattnat vare sig det är dressman eller nån annan som säljer dom. Samma känslor har jag för Ramones och andra band som en gång var lite mer exklusiva. KISS känns lite jobbiga också... Trots det funderar jag på att köpa en Kiss mugg med "Rock N Roll Over" cover

Anonym sa...

Musiken lever vidare men Stones varumärke är nog sedan länge utslitet. Jag tycker inte deras officiela t-shirts är coolare än några billiga dressman-varianter.
Man blir väl inte Rock N Roll bara för man går med i Stones officiela fan club? Det mesta som hänger ihop med rock är dött, det är bara musiken som har nån egentligen relevans.

Anonym sa...

Fifi och Jo Tjena, ja ungefär lika fräscht och oväntat som att en vänsterpartiröstande, 20-nånting-feminist-vill-bo-på-söder-snubba klär sig i second hand...

Ska fan köpa en! :-)

JAC sa...

"Made with respect by Dressman"

HA!

Burgschki sa...

Men Spader Ess, nu finns det ju ett enormt utbud utöver de affärerna du räknar upp. Alla med Internet slipper ju att fastna i småstadsgalleriornas grepp.

Lite tips:

http://www.svenssonshop.com/product-dlist.asp?catid=8

http://caliroots.com/

http://www.asos.se/man/

nelly.com

För att nämna några.

adde sa...

Fast det ser nästan märkligare ut när kidsen bär Stoneströjor. Gubbarna har ju ändå följt bandet en tid och kan sin Stones.
Jag tycker alla gamla rockers ser fåninga ut, men de som är hardcore bryr sig nog inte så mycket ifall Dressman bajsat på deras ikon. Om två veckor har alla glömt det ändå.

Anonym sa...

Är det mer "hippt" att vara en trendängslig indieposör som köper sina kläder i en exklusiv butik istället för en Iron Maiden t-shirt på Galne Gunnar? Jag uppfattar dom flesta människor som töntar, vi har bara lite olika sätt att dölja det på, inte sant?
Själv så köper jag skjortor och pullovers på dressman och munkjackor och t-shirts på shirtstore. Inte så hippt men trevligt ändå.

Anonym sa...

Nästan all rock-merchandise är barnslig och fånig. Detta är inte något särskilt unikt.

bananprojektet.se sa...

Jag har en t-shirt med texten "Who the fuck is Mick Jagger?"

Det känns mäktigt och rebelliskt på något vis.

Spader Ess sa...

Tack för tipsen Burgschki, dock var det endast en av dem som hade 1 T-shirt i storlek 3XL för 20 Pund. :-)

Vilket gör att kunna köpa T-shirts hos Dressman i rätt storlek (för mig) till ett ok pris väger rätt tungt.

Och det handlar inte enbart om Rock-Merch, utan T-shirts med lite mer attityd än enfärgat överhuvudtaget. Får väl helt enkelt fortsätta att försöka lära mig Silkscreening tills träningen verkat och man blivit tillräckligt smal att man passar i kläder som duger alla Hippsters. :-)

Anonym sa...

Spader Ess! Prova på shirtstore.se.
Där finns högar av snygga, kul och prisvärda t-shirts i alla storlekar, även i xxx. Mycket god kvalitet i tyg och tryck, priser mellan 150-180 per styck och 30 dagars faktura...

Spader Ess sa...

Tack för tipset. Tog ca. 5 sek att hitta en T-shirt jag vill ha!

da bomb sa...

Klockrent Mike!

mikebike sa...

Till alla sura: Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att Dressman gör en Rolling Stones-satsning. Som flera påpekar, inklusive undertecknad, har de helt rätt målgrupp. Finns inget mer safe är att bli rockig med stenarna. Det konstiga är att dressman fick loss rättigheterna. Det är inte ett HM för gubbar. HM vattnar ur allt de signar rättigheterna till, så även lindex, kappahl etc. Dressman dödar det till sista gnistan är släckt. Fan, ni måste ju ändå se det roliga i att dressman trycker upp ett gäng dressmanifierade rocktryck och sedan går ut i en fet nationell kampanj och pushar det? De som inte ser det roliga i det har fan INGEN humor.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Åsa Dahlqvist sa...

Konstaterar att det modigaste en man i reklambranschen kan göra i vår är att bära en Stones-tröja från Dressman.

mikebike sa...

Åsa: haha ja du är inne på nåt. det är en double dare!

piedlourde sa...

Anonym, nu måste jag ju faktiskt påpeka att det inte är en snusnäsduk i Springsteens bakficka utan en baseballkeps. Månget gaykod-skämt har fallit platt på grund av detta luriga faktum.

Mattias Lyckne sa...

Carlings har ju på sätt och vis varit ungdomarnas Dressmann, smart av dem att föra över rock till Dressmann då, så de håller kvar folket inom samma koncern.

Emelie sa...

Jag gick faktiskt in i en butik för att kolla närmare på plaggen och såg att på åtminstone den ljusa som på bilden är halvt bakom loggan, var det smutstryck kring hals- och ärmringningarna. DET är väl horribelt, att du går och köper en ny t-shirt som ska se INSVETTAD ut från start? I övrigt har jag ingen åsikt, folk får väl ha på sig vad de vill. Och snorrika gubbar som lever på gamla meriter får väl göra vad de vill med sin inkomstkälla. Tyvärr...

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Åh, fantastiskt! Ända sen jag såg de där reklamerna på stan har jag bara väntat på att du ska blogga om det :)