torsdag, april 21, 2011

Jesus Christ Superstar

Det finns ofta något rörande i den lilla människans kamp(anjer).

När vi var på min favoritplats på jorden (det stora möbelföretaget från de småländska helvetesskogarna) förra lördagen, satt en man i sin bil och förde fram sitt budskap. Exakt för eller emot vad får förbli oklart, men det rörde sig i alla fall i syndens domäner. Mannen hade parkerat sin bil nära varuhusets entré och levererade sitt slagkraftiga budskap via en egenhändigt utformad takskylt: ”Guds vilodag är lördag. Jesus kommer snart. Synda inte mer”.

Klicka för att uppleva bilden i HD

Jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka detta.

Antingen var han där för att folkmassorna skulle inse hur syndigt de var på väg att bete sig och vända på klacken, istället för att planenligt slentrianfrossa i billybokhyllor och asbillig varmkorv. Som en god lärljunge på barrikaderna. Ett fint initiativ som gud troligen skulle digga rätt hårt.

Eller så var han helt enkelt där i rollen som inkastare, för att göra reklam för helgens ”special guest”. Ungefär som när Frölunda torg eller Gekås haussar sina lessna gratis-gig med Robert Wells, EMD och andra trashmagneter. Men då vill reklamaren i mig höja ett varningens finger och säga att kampanjmakarens dagar lär vara fett räknade. För snacka om vissen kampanj. Jag misstänker att J-Man personligen hade förväntat sig lite större trummor med tanke på hur sällan han framträder. Lite neon och pyroteknik är väl det minsta man kan begära när man ställer upp på sin lediga dag och allt. För att inte tala om ett något mer specifikt klockslag. Kommer snart är ju så förbannat godtyckligt.

16 kommentarer:

Christine sa...

Haha, jag läste "Skynda" inte "synda". Blev lite fel då, tihi. Men tror också han kommer med pompa och ståt, kanske hoppar fallskärm från ett flygplan ner på scen?

Fifi sa...

Sist jag var på Ikea såg jag den där bilen från restaurangen och tänkte "shit, den måste jag plåta och lägga upp på bloggen!" (vilket kanske är lite skadat), men när jag kom ut var den borta. Fail! Men kul att du fångade den på bild!

mammakicki sa...

Jag tror Jesus minst skulle förvänta sig att han har bilen fylld med goodie bags proppade med devotionalier. Smaka på det ordet, det betyder typ katolsk merchandise. Fråga mig inte hur jag vet det...

Arne sa...

haha! Neon.

Glad påsk! Kramar!

mikebike sa...

Christine: haha ja men det hade ju varit rätt soft.

Fifi: aha så han har permanent annonsplats där? :)

Mammakicki: goodiebags är helrätt för målgruppen. Bra tänkt där. Jobbet är ditt :)

Arne: ja, självklart neon. Kram tillbaks och ha en fin påsk.

Anonym sa...

Era satans kättare, veten I icke att söndagen är hvilodagen, inte lördagen..må ni brinna för denna lögn...

Grovt Initiativ sa...

den riktige jesus vet förstås hur man styr upp en show http://www.dagenslol.se/jesus-is-a-jerk/

Anonym sa...

Var han där på en lördag? /Bellaciao

mammakicki sa...

hahaha, tack men nej tack! Ex-katoliken i mig ryser av obehag vid tanken på att tillbringa mina arbetsdagar bland katolskt kitsch. Då tar jag hellre ett jobb på finska hemtjänsten.

mikebike sa...

Ulsak. Olika kyrkor kanske?

Grovt initiativ: det vet han sannerligen :)

Bellaciao: haha, ja det var han men du vet vad man brukar säga. You gotta fight fire with fire.

Mammakicki: exkatolik? Har du sagt upp dig från pope's funky bunch?

mammakicki sa...

Vad ska jag säga? Jag kände redan som liten en djup misstro mot män i klänning och konstiga hattar.

Marie sa...

Blev rekomenderad din blogg av en vän. Och jag älskar den. Du har en sådan underbar ironisk humor som jag bara älskar.....

mikebike sa...

mammakicki: äh var inte så heteronormativ :) men det var nog klokt att dra dig ur.

marie: åh vad kul att höra. Jag blir jätteglad för det såklart. är din vän någon jag känner?

mammakicki sa...

Amäh!

Dano sa...

Jag blir väldigt sugen på att damma av min Mini-Uzi när jag ser den där bilden.

elvis sa...

Bilen är siktad på IKEAs parkering även idag. :)

http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com/tumblr_ll6nv8H60a1qza2k8o1_1280.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJ6IHWSU3BX3X7X3Q&Expires=1305480060&Signature=42udA6QQBeZ5wX5Jz1FAtvIli5s%3D