fredag, april 01, 2011

Lökarnas lök

Idag är det 1:a april. Den stora lurardagen. När alla går runt och är lite mysputtrigt på sin vakt. I Göteborg väntar vi med spänning på att se vad lokalblaskan GP har kommit upp med för finurligt lur... eller låt mig korrigera lite.

I Göteborg vet vi att lokalblaskan GP kommer publicera ännu ett stelopererat påhitt om Ostindiefararen. Det är lika säkert som att det kommer en morgondag för de senaste tio åren har typ nio av luren handlat om den där jävla barkbåten. Stadens stolthet om man frågar kommunstyrelsen, men en åsikt som delas av ingen annan. Jag vågar drista mig mig till att tala för massan och hävda att alla som bor i Göteborg är lika mätta på Ostindiefararnyheter som på Bingolotto. Jag skiter lika delar i om båtfan brinner ner, blir stulen eller sänkt. Det sistnämnda är förövrigt årets kluriga aprilskämt. Kan det bli lökigare?

Bildkälla: GP

Ja absolut. De verkar nästan ha ställt sig frågan själva. För mitt i lurartikeln ser man hur den fnasiga rödlöken Göran Johansson poserar i artikelbilden under rubriken "Jag förstår ingenting". Han ser inte ens sur ut som vanligt. Han flinar. Lökjävel. Göran Johanson flinar ALDRIG per default, och bara om stan drar in ännu ett friidrotts-vm eller liknande till kassaräkningen. Om någon moderatjävel skulle få sig för att sänka hans ögonsten så skulle han nog fan inte ha svårt att hålla sig för flabb. Då skulle han gå bärsärk som den kottedalapôjk han är. Nä, dåligt bildval GP. Maken till visset aprilskämt får man fan leta efter.

Men något rätt gör de ändå. De kittlar fantasin. För tänk om de faktiskt skulle ta och smälla båten till flis och sänka skiten. Tömd och glömd. Jag skulle fan ha joddlat fram mitt jubel.

6 kommentarer:

Andreas sa...

Ett annat, riktig uselt skämt: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article12814095.ab

Nonsensakuten sa...

Ja visst är det kul med företeelser som vissa kommuner tror är "world sensation news" när ingen, säger INGEN, egentligen bryr sig. Ett värmländskt exempel: Picassostatyn i Kristinehamn...
Här i Karlskrona är det självklart "det marina arvet", allt som rör vatten och marinen är okej. Har det inget med vatten eller marinen att göra; ja, då är det (om uttrycket tillåts) inte vatten värt.

mikebike sa...

andreas: ja vad är grejen?

nonsensakuten: haha ja herregud. så vad var karlskronas aprilskämt i år då om man får fråga?

Harry sa...

Jag kom osökt att tänka på en textrad ur en gammal Nick Cave-dänga: "He had a face like boiled meat". En ganska köttig rödlök den där Göran.

mikebike sa...

harry: det där var taskigt.

Nonsensakuten sa...

Mike: Karlskrona aprilskämt frångick faktiskt temat vatten i år. En lokaltidning drog till med att kommunen skulle införa Earth Hour varje lördag. Kul. Not.