onsdag, maj 11, 2011

Hej U-ganda!

Först. Gå in här och skriv på. Det är bråttom.

Ett gäng riktiga u-landshjärnor har sett till att Ugandas regering kommer försöka rösta igenom ett lagförslag om att förbjuda samkönade relationer. Ett brott som enligt förslaget bör straffas med döden. Fräscht. Här skulle jag kunna lägga in plats för flabb... om det inte var för att det är PÅ RIKTIGT!!

För att försäkra sig om att verkligen komma till rätta med allt elände de homosexuella står för, ingår en liten add-on i lagförslaget, som går ut på att det räcker med att vara släkt och/eller vän till homosexuella för att tvingas döden dö.

Hittade den här propagandafilmen när jag läste på lite om vad fan som håller på att hända i det där pisslandet:



Först trodde jag att det var något vasst satirgäng som gjorde sig roliga på president Musevei och hans rövgäng till vapendragare. Jag riktigt kände hur skrattet bubblade inom mig. Det är ju liksom på en sådan intelligensbefriad nivå att jag tänkte att man bara måste ha en briljant hjärna, för att lyckats skapa humor av något så imbecillt som "Kill The Gays Bill". Men så insåg jag att det är på riktigt. Inte på skämt. Det är verkligen på så här utvecklingsstörd nivå de marknadsför sin sak.

Det för tankarna till när läskunnigheten i Sverige var fördelad på typ tre prästjävlar. Klart de ägde fett i alla trälars, statares och andra hjons ögon. Och se, de kunde ju uppenbarligen lura i folket precis vad för mög som helst. Exakt så verkar fallet vara i Uganda nu. Så istället för att propagera för att dra in allt bistånd så kanske vi borde hjälpas åt att pumpa in mer deg för att skapa en vettig skolgång för folket. Annars så kommer det alltidd att räcka att en riktig nöt får sig en fix ide, köper en powerbook och vips så har de ett dödsstraff för pollenallergi, röd som favoritfärg eller varför inte mot fattigdom.

Så till sist. Gå in här och skriv på nu. Det är bråttom.

23 kommentarer:

Helena mitt i smeten sa...

Påskrivet och klart!

Burgschki sa...

Asså Mikebike jag är egentligen ett jättestort fan av din blogg och president Museveni är ett riktigt as, men det här jävla inlägget alltså. Blir så arg att jag inte orkar argumentera varför.

Ron Obvious sa...

Alltså, är inte det där "...and then they eat the poo-poo"-killen som är tillbaka?

Myaraq - den där lilla svenskimån sa...

Mmm... Det är rätt konstigt stämning där nere också, när man pratar om homosexualitet.

Jag var i Uganda i november och.. ja. Det är sjukt.

Ron Obvious sa...

OK, jag borde kanske ha kollat färdigt på filmen innan jag skrev. *duckar och skäms*

Lola sa...

Burgschki - arg på bloggen eller själva ämnet? Fattar inte ilskan mot blogginlägget alls.

Jag tycker f ö det är sanslöst konstigt med flera länders ledare och deras fnatt-idéer.
Hur fick (t.ex. i mitt fall) Berlusconi sin position och hur kan han ha den kvar?
På riktigt? Är det så jäkla lätt att sitta kvar och styra ett helt land oavsett hur dum man är?
Världen är för sned.

Anonym sa...

Pumpa på Mikebike. Den snubben får inte mer deg än jag redan gett.

Johanna sa...

Påskrivet och vidarespritt.

Anonym sa...

Den här petitionen verkar större, så kanske är bättre: http://www.avaaz.org/en/uganda_stop_homophobia_petition/

t.b.f.t.e. sa...

Om han slutade simulera rimjobb en kort stund och fokuserade lite på sig själv skulle han kanske se att han har några personliga problem. Och kanske även att han kan hjälpa sitt land på något sätt. Men vem är jag att döma honom...

mikebike sa...

helena: bra hörru.

Burg: jag misstänkte nästan det. Men jag blir så jävla pissed off på sådan okunskap och idioti.

ron obvious: fattar inte?

myaraq: läskigt.

johanna: bra där.

anonym: ja eller varför inte båda.

tbfte: jag tycker allt att han visat tillräckligt mycket idioti för att vara up for grabs för alla att döma.

Burgschki sa...

Jag inser ju själv att jag istället för att tycka att inlägget och dess raljerande är lika roligt som jag brukar göra när det handlar om issues jag inte har lika mycket insikt i (och till viss del förståelse för) så tar jag det till en viss del personligt. Och bara för att jag har en del inblick i den komplexa frågan homosexualitet i Afrika så blir jag irriterad när andra utrycker sig lika plumpt som jag själv skulle ha gjort om saker som får det att brinna i huvudet på mig.

På mitt jobb har vi ett fåtal djupt kristna afrikaner (bland annat från Uganda) och de flesta skulle aldrig acceptera en öppet homosexuell kollega, men när man hör deras historier och får en kontext att applicera blir allting så mycket mer komplext och även om jag tycker att de har fel, får jag en viss förståelse för varifrån tabut kring homosexuella kommer ifrån. Sen vill jag även tillägga att de flesta afrikaner jobbar med själva tycker att tabut kring homosexuella i Afrika är befängt och ociviliserat och jag minns hur upprörd min chef bland annat var då Kato hade mördats och hur mediarapporteringen såg ut.

I landet jag jobbar för är sodomi enligt lag förbjudet. Något jag ansåg helt jävla sjukt till jag själv pratade med en director för ett legal centre i landet som förklarade den komplexa situationen (ärvd lag från ockupationsmakt som inte tillämpades men ändock fanns där) och samtidigt berättade för mig hur många gräsrotsrörelser de arbetade tillsammans med för att få bort lagen. I samma land kan du får 30 år i fängelse ifall du stjäl boskap och även till detta finns en förklaring. Nu är ju situationen värre i Uganda, men lagen som idag förbjuder homosexualitet är ett arv från den brittiska kolonialtiden. Det är alltså denna lag man vill "förstärka" genom att höja påföljderna för dem som bryter mot den. Man har dock efter omvärldens protester strukit dödsstraffet som en påföljd och nu handlar det om livstid istället.

Min poäng är väl att även om jag håller med dig Mikebike och du har rätt i sak (jag har själv skrivit på), tycker jag att det gick lite väl lätt att avfärda ett helt land och raljera över bistånd och att utbilda afrikaner så de blir lika civiliserade som oss typ. Uganda har flera gräsrotsrörelser (många av dem kristna) som aktivt jobbar för att stoppa lagförslaget.

Men som sagt, jag är den första att erkänna att mina åsikter om inlägget lika mycket handlar om att jag tar det personligt.

Spader Ess sa...

Min som vanligt något negativa inställning mot organiserad religion reagerade direkt på att mannen i videon presenterade sig "Pastor". :-)

Dano sa...

Kränvapenbestyckade kryssningsmissiler eller en underskrift? Kan första alternativet vara bättre sett ur ett långsiktigt perspektiv?

Emma sa...

Blev rätt illamående av det där. Skrev på direkt.

Anonym sa...

For the record:
Risken att få dingla i änden av ett rep för homosex är hög i dessa länder:

Iran - Förenta Arabemiraten - Mauretanien - Pakistan - Saudiarabien - Sudan - Tjetjenien - Vissa delar av Nigeria och Somalia.
Ett meriterat gäng som Uganda nu vill joina..

mammakicki sa...

Påskrivet! Att man aldrig ska få sluta att förundras över människors totala och kompletta dumhet? Jag får ont i kroppen av sådant här - på riktigt. Ibland är det så illa att jag ångrar att jag har satt barn till denna märkliga jord. Har väl inte någon större tilltro till sådana här namninsamlingar men denna verkar faktiskt ha fått gehör vad jag förstår? Fyfan säger jag bara!

Anonym sa...

Slutade titta i höjd med hans redogörelse för hur de stoppar in en arm i anus...
Men en fråga som infinner sig är ju ändå: hur vet han så mycket om det här? Egen erfarenhet? Goda vänner? Eller fantiserar han fritt? Usch ja, jag vill nog inte veta, faktiskt. /Bellaciao

z sa...

Visst, youtubeklippet är ett otäckt exempel på homofobi. Men det ursäktar knappast din text. Du hade kunnat uttrycka din ståndpunkt utan att generalisera så dumt, utan att vara så inåthelvete vit-post-kolonial medelklass. Det gäller för övrigt de flesta av dina texter här. För något halvår sedan hittade jag den här bloggen, och tyckte det inlägg jag läste var vasst. Vilket det var minns jag inte längre. Nu har jag läst fler inlägg och det är inte vasst längre, det luktar för inskränkt av den

mammakicki sa...

http://allout.org/

Anonym sa...

beware, batty boy...visst, man kan förfasa sig över tillståndet i dessa länder men om man gör det utifrån vårt bekväma, utvecklade i-landsbalkongperspektiv, så måste man inse att alla våra värdegrunder helt enkelt inte finns där och att vi har haft en upplyst, fredlig (relativt) utveckling i ett lugnt hörn av världen. Om 150 år kanske dessa länder har kommit i kapp på naturlig väg, att försöka skynda på detta med vår värdegrund som bas har visat sig svårt för att uttrycka det milt. Men jag håller med om att det är för j-igt!/Mvh exilväschötten

Anonym sa...

Z: ja, det är inte alla Mikeys inlägg som lämnar en god eftersmak i munnen. Men just den här är OK och absolut inte post-kolonial.
Det är inte ugandas befolkning som dras över en kam utan Musevei och hans r*vgäng som drar sig själva i smutsen enligt Mike. ( som förövrigt är kapabel att försvara sig själv) Att det finns ett antal länder som inte nåt långt vad det gäller HBT-frågor, demokrati, jämställdhet och ekonomisk utveckling måste väl man ha rätt att belysa?

Anonym sa...

Det är sodomiterna som är Ugandas största problem!

Fattigdom, krig, Aids allt är deras fel eller i allfall inte vi som har maktens fel...

-Luca