onsdag, mars 07, 2012

Den där tiden i månaden...

Så var det dags igen. Sista paret linser. Det är lika välkommet varje gång. Ungefär lika lajbans som alla kvinnor måste tycka det är att plöja ner sina pengar på mensskydd. Det är ett nödvändigt ont som borde subventioneras. Jag är ju handikappad goddammit. Hit med hjälpmedlet bara. Glasögon är liksom inte ett alternativ. Inte med mitt synfel. Det skulle inte finnas en chans i helvetet att jag skulle få ligga igen. Om Josefine nu inte råkar hysa amorösa känslor för killar som Milton i Office Space.


Ledsamt men sant. Jag skulle se ut som en fisk hur jävla mycket laser de än skulle slipa glasen med. Det är ett faktum jag blev våldsamt varse 2006, när jag lyckades komma över ett mindre parti piloglasögonbågar av större modell, och optikern sänkte mig totalt genom att förklara för mig att, med mitt synfel skulle min näsrygg aldrig orka hålla upp tyngden av de glasblock som skulle få installeras i bågarna. Det var ett nederlag.

Men. Jag har haft linser sedan jag var 14 år och trivs faktiskt ganska bra med det. Har provat det mesta på marknaden skulle utan att slå mig allt för mycket på bröstet våga påstå att jag är lite av linsbärarnas McGyver. Som jag har trixat med olika sorter och tänjt på deras förbrukningslängder för att riktigt maxa den ekonomiska insatsen. Så har jag även provat ett antal linsleverantörer genom åren. Några bra och några struliga. Och en riktig jävla usel (Nordic Lenses) som inte bara lät mig vänta på linserna i nästan fyra veckor, utan även verkade ha förvarat dem i en pizzaugn med tanke på att två av sex par var helt deformerade och eller frasiga = dålig överraskning. Blir rasande bara av att minnas det.

Nä, ska man handla linser på nätet. Och det ska man. Då är det banne mig Lenson som gäller. Det säger jag inte bara. Jag menar det. Bra priser, bra service, snabba leveranser och mycket trevligt bemötande om man har frågor.

27 kommentarer:

Fredrik sa...

Word, har lämnat sunken i form av Nordiclenses och allt vad de heter till förmån för Lenson. Sista paret på förmiddagen - beställning på eftermiddagen - linser i lådan morgonen efter.

PappaBand sa...

Lider med dig eftersom jag själv fick brillor i 13-års åldern som därefter bara blev tjockare och tyngre för varje år. Vid 20 skaffade jag linser första gången och hade dem i princip varje dag i 20 år innan jag började få problem. Efter att ha haft dem i en dag var jag tvungen att ha "linsvila" i ett par dagar för att inte se fullständigt försupen ut. Efter lång tvekan tog jag till slut mod till mig och gick till en ögonklinik och fick laserbehandling.
Efter genomfört ingrepp som visserligen bara tog ca tjugo sekunder per öga men efterföljdes av en helt ny upplevelse av smärtnivå under några timmar (enligt ögonläkaren var min smärtsensation "högst ovanligt") uppmättes min synskärpa till 2.0 (enligt läkaren också "högst ovanligt").
Så vad vill jag säga?! Om man törs och har tröttnat på linser eller har problem med dem kan det vara värt att fundera på att svarva om ögonen.

Anonym sa...

"Svarvat" om mina. Det bästa jag någonsin gjort. Ingen smärta efteråt och perfekt syn. Rekommenderas. //tyskfrun

fittmallan sa...

hahah. pilotbrillesituationen var jag också med om. har rätt grova synfel, en defekt som min far var så vänlig att dela med sig av, och kan därför ej bära brillor av det nättare slaget. den förnedringen... "tyvärr är du inte bara närsynt som in i helvete, du kan bara ha tre olika sorters bågar" nänänä

Johanna sa...

Jag har inte själv linser så har inte så många tips i ämnet. Förutom ett: Om du glömt linsvätska går det ju bra att ta saliv istället, men gör INTE det om du ätit grekisk sallad med massa lök i precis innan.

Det gjorde min kompis. Alltså inte jagmenjaglåtsasattdetvarminkompis-kompis, utan min riktiga kompis. Sofia. Hennes ögon grät en ganska lång stund efter det kan man säga. Rå lök i ögat verkar vara pure evil.

mikebike sa...

Fredrik: Bra för dig med. Ja visst är Lenson jävligt bra.

PappaBand: Hmmm har inte vågat ännu. Känns liksom inte hundra procentigt säkert och det är ändå synen vi snackar om.

Tyskfrun: ahh, har hört att det är ganska stor felprocent ändå. Det tycker jag känns läskigt.

Fittmallan: ska vi battla. vad snackar vi för styrka? :)

Johanna: åhh jag har gjort en liknande, hade hackat chili tidigare på kvällen. Tvättat händerna. Det blev ändå en tuff natt.

Anonym sa...

Kanon!! ny läsare här, men har redan
rekat den vidare, vi blir mer och mer lika för varje inlägg!! skrämmande !

fittmallan sa...

har -3.25 o -4. inte SÅ jävla hardcore, men nog för att jag ska kunna tycka synd om mig själv med gott samvete :DD

s sa...

Aj fan, jag måste ju skaffa nya glasögon för att komplettera linserna, men det är precis det här som gör att jag inte vågar.
-9 och -8 var det här.

Molly sa...

Här är en till som haft linser sen 14-15 årsåldern, kan visst ha glasögon också men det är så stor skillnad på vänster och höger att det då känns som om jag är rejält hög. Svävar i trappor och sådär.

Men fattar inte hur någon vågar sig på att lasra ögonen!! Så ofta det går fel. Och då är det synen vi pratar! Gärna lam, döv och luktfri men ta inte mina ögon snälla gud.

Johan änna sa...

haha, fan. Du skulle postat detta förra veckan. Mitt sista par gick då och beställde som vanligt, lite försent, nya. Fick mejl om att de skickades den 1:a, dock inte sett dem ännu. Olidligt. Framför allt för omgivningen. Aldrig passat i de där jävla glasögonen.

Saga sa...

Hur jäkla mycket mens tror du att vi har?

Anna sa...

Åh, pilotbrillehistorien, tänk att det var så länge sedan! Jag tänker på den varje gång jag ser ett par pilotbrillor. Tänker också på din blogg varje gång jag köper toapapper...

Linus sa...

Tack för råden om internetleverantör! Vad kör du för linsmärke då? Provade själv några olika innan jag landade på Air Optics Night & Day från CibaVision. Dyrare klassen men en helt annan känsla än många andra, never going back.

Ull sa...

Fler med usel syn alltså (-5). Jag är också slav under linser, äger inte ens ett par glasögon med rätt styrka.

Laserbehandling har jag funderat på, men är rädd för att det bara ska sluta illa. Känner mig allmänt otursförföljd så det skulle ju bara hända mig liksom.

Anonym sa...

Bah, ni är ju närsynta hela bunten. Prova översynthet. +4,65 resp + 3,75. Brillor sen tvåårsåldern. Då är glasen tjockast på mitten.... hur kul är det? Dessutom kan man mig veterligen inte lasra översynthet....inte för att jag skulle prova det ändå även om det gick....
//Brippan

mikebike sa...

Anonym: alltid kul med nya läsare som känner igen sig. Vem är du?

Fittmallan: -6.50 och -6.00 med astigmatism korrigering 0,75. boookahh! :) hahaha fan vad sjukt att battla synfel.

S. OMG Det är det näst högsta jag hört. Hade en kollega som hade -12 och -13

Molly: oj jobbigt med stor skillnad. vad har du då?

Johan änna: var beställde du dem ifrån då? Låter inte som Lenson

Saga: vad menar du? jag bara jämför glädjeindex på inköp av mensskydd och linser.

Anna: då har du varit med Läääänge nu. Fan vad kul.

linus: jag har linsernas rolls royce - 1day acuvue moist (och astigmatismvarianten av dito på ena ögat)

Ull: samma här. vågar inte riska det. jag har haft för mycket otur för att sätta synen på spel.

brippan: hmm vad är översynthet egentligen?

Anonym sa...

Hur mycket pengar fick du för att skriva det där?

Anonym sa...

Svågern har skaffat linser.
52 år.
Använder lössnus.
Hehe.
Mvh Patrik

mikebike sa...

anonym: en miljon såklart. alltid en miljon.

Patrik: hahaha.... bad idea!

Johannka sa...

Ja, här är en till som inte heller kan köpa toapapper utan att tänka på bloggfrossa. Även när jag ser blöjor poppar du upp ibland. Så kandeva

lilla S sa...

http://fruktklister.blogspot.com/2012/03/narsynt-bloggjunkie.html
Länkade till det här inlägget, och kom på att jag skulle skriva en liten dedikation till dig med ;)

adde sa...

Min fru gjorde en sådan "operation" med laser för drygt tio år sedan och hon uppskattar fortfarande att slippa glasögon.
Det var på Östra Hamngatan 52, Capio någonting hette dom då om jag inte minns fel.

Anonym sa...

Översynthet är motsatsen till närsynthet. Dvs man ser knackigt på nära håll men bättre på långt håll. Det innebär att det bara blir sämre med åren.... Dessutom har vi ju den lilla pikanta detaljen att översynthet är ovanligare och det därför är mycket dyrare med glas för översynthet och inga käcka "erbjudanden" gäller för såna glas. Lägg till en släng astigmatism också och plånboken fladdrar.

//brippan

Traumatiserad sa...

Pffff...era små närsynthetsamatörer.
Jag trodde länge jag hade -7,25 och -8,25 tills min ptiker skrattande förklarade att "nej, det är ju dina linser och vad de kompenserar, du har typ -10 och -11, men det är liksom ingen idé att gå upp på de nivåerna m linserna, du ser ju OK nu och skulle förmodligen få huvudvärk"

Jorå, så att. Är även astigmatisk och skelade som barn.

En annan optiker hade vänligheten att meddl mig om att jag har lika tätt mellan ögonen som Björn Borg. Jamen tack, nu känner jag mig verkligen så JÄVLA HET!

Josefine sa...

Kan man lägga till dig på Facebook, Mikebike?

Myaraq sa...

Jag jobbar på ett linsföretag (tillverkare, ej återförsäljare) och jag har sett alla styrkor.

Eller vad tror du om -20 och en sisådär -5,75 i astigmatism?