onsdag, augusti 29, 2012

Skomakare bliv vid din läst

Skändade mitt bankkonto genom att köpa mig ett par italienska skinnskor när vi var i Berlin för några veckor sedan. Väl hemma hann jag halka runt på dem hemma i gruset under en dag innan jag blev upplyst om att man alltid ska lämna in dem för omsulning. Alltid. Skinnsulor pallar tydligen inte den göteborgska fukten från helvetet. Inte så konstigt. Vem gör det?

I alla fall så började jag höra mig för om en lämplig skomakare. Så jävla koolt jobb. Superretro. Visste knappt att det yrket fanns fortfarande. Min kollega Josefin tipsade mig om sin skomakare i Linné och berättade att han hade ett kusligt temperament och inte drog sig för att skälla högljutt, peka, spotta och domdera om man kom för att lämna in sina dojor och inte hade skött dem ordentligt. Så jävla rätt. Det gjorde att han hamnade på plussidan. I sin iver att verkligen övertyga mig om att han var den enda rätte berättade hon att han även gjorde nycklar. En månglare med andra ord. Tydligen vanligt i skomakarsammanhang. Men jag gillade inte vad jag hörde. Jag är otroligt autistisk när det kommer till nischade yrken. Jag föredrar helt enkelt att de håller sig till en pryl och inte fubbar runt som någon jävla allt-i-allo-fixare. Ingen kan vara bäst på allt men någon kan vara bäst på något. Tydligen litar den där Linnégamängen inte på sin egen förmåga fullt ut utan safear upp med att trycka ut nycklar på löpande band. No pride, no glory.

Jag har redan sett en skomakare på Bangatan i Majorna som i skylten skrävlar med allehanda biverksamheter som nyckelfix och kemtvätt och lite annat skit. Alltid denna jävla kemtvätt. Nänä, sånt imponerar inte på mig. Sedan fick jag höra att det även finns en skomakare på NK. Fy fan!!! Det nästan vände sig i magen på mig. På NK. Vad i helvete är det frågan om egentligen? Som att ta med en påse folköl til Nobelfesten. Snacka om att sabba sin trovärdighet. Sitta och gnida läder mitt i ett fort av gnistrande marmor och dyra tanter. Fruktansvärt. Hade jag varit med i skomakarfacket hade jag krävt att de stängde hans låda omedelbums. Med våld om så skulle krävas. Lite kompanibonk kunde nog vara på sin plats. Han drar ju en hel kår i smutsen.

Det skulle snart visa sig att lösningen låg närmre än jag vågat hoppas på. Femtio meter från min ytterdörr. I en liten skitig källarlokal sitter han. Lahdo. En till synes oansenlig skomakare med blå rock och allt.

Lahdos skomakeri är ett kyffe med ett förmak där mäster Lahdo möter sina kunder. Där är sjukt avskalat. En kassaapparat och en disk samt lite hyllor där han ställer upp de färdiga skorna i väntan på husse och matte. Ingen fjompig displayyta med skovårdsprodukter. Han vet att det skulle göra honom till en jävla frisör och Lahdo är ingen frisör. Han är stans enda äkta skomakare. Dessutom sitter han vägg i vägg med en frisör. I rummet bakom har han sin studio. Sin ateljé. Det är ett stökigt rum fyllt med stora skitiga och gamla åbäken till maskiner som närmast påminner mig om träslöjdssalen på högstadiet. Vet inte ens vad han har dem till men jag antar att det som såg ut som en svarv egentligen var någon sorts rejäl polermaskin, som säkert skulle kunna få mocka att glänsa som ett fuktigt ollon.

Jag började trevande förklara mitt ärende. Jag sa att jag hade köpt ett par dyra skor som jag ville sula om. Han tittade på dem och sa att han skulle fixa det för 275 spänn. Bara sådär. Som att det var världens naturligaste grej. Jag började stamma lite lätt och fingra nervöst på skorna. Visste gubben verkligen vad han höll på med. Jag misstänkte att om jag lämnade dem utan att försäkra mig om vad han skulle ta sig till med mina skor, så skulle han troligen dundra på ett par traktorsulor så att jag skulle se ut som en riktig jävla douche när jag kom gående i dem nästa gång.

Med en röst som nästan skar sig frågade jag hur han skulle gå tillväga. Hur tunna sulor jag kunde få. Om de skulle synas. Om han verkligen kunde garantera att de skulle förbli lika magnifika som de var. Lahdo bara log. Han betraktade mig länge och jag blev nästan illa till mods för jag kunde nästan känna hans förakt. Sedan sa han bara: Du kan vara lugn, jag fixar det. Fortfarande det där leendet. Så vad annat kunde jag göra än att helt sonika lämna mina små älsklingar till denne okände man. Inget. Så jag kastade mig ut i ovissheten som jag aldrig har kastat mig ut i något.

Jag lämnade skorna och lovade komma tillbaka två dagar senare. Och jag har nog aldrig sovit så dåligt. Men mäster Lahdo är en ärans man och jag måste säga att jag blev smått förbluffad över resultatet. Så otroligt välgjort. Han har garanterat en livslång respekt i mina ögon från och med nu.

Väl hemma flög jag som på små moln av euforin. Det var så lätt att andas. Som att jag just kommit ner efter fem veckor i Himalaya. Jag vankade runt och snackade skit om skor med gummisula och började riva runt i skolådorna efter fler skor att sula om. Hittade ett par som snart kommer att få sig en omgång. Sedan fick Josefine nog och tog ner mig på jorden igen med av sina klassiska åthutningar. NU FÅR DU VÄL FÖR FAN ÄNDÅ TA OCH GE DIG. Jag antar att det är så man säger om man aldrig varit med om en gedigen omsulning.

Lyd mitt råd. Lämna era skor till Lahdo nästa gång. Värt en omväg, som det brukar heta på White Guide-lingo.


24 kommentarer:

Ellet sa...

Älskar skomakare. Det är något så otroligt skrå över det. Alltid små hyttor, alltid män och alltid fina resultat för små pengar. Känns som att medeltidens arbetsmoral och stolthet kommer och hälsar på i en tid av kinesiska kopior och Ullared.

Önskar att jag hade skor jag kunde sula om.

PGW sa...

Riktiga skomakare är guld värda. Min har mästarbrev och väst med klockkedja. Han kan göra helt magiska saker och hans lagningar håller mycket längre än resten av skorna. Han ser sorgsen ut när jag lämnar in skor i halvdan kvalitet, men fixar dem också. Bättre skinnskor har han fått att hålla ihop i åratal. Ett par av dessa var till sist bortom räddning och vi grät nästan tillsammans.

mikebike sa...

Ellet: Haha ja skitmycket skrå. råskrå. Sluta köp skor med gummisula så blir det ett självsanerande problem!

PGW: Hahaha åh vad fint. Jag ska gråta med Lahdo när mina skor är bortom räddning nån gång om många år.

Anonym sa...

Undrar om Lahdo replikerar skor/tofflor - alltså gör ett par likadana efter uttjänt orginal...
Då hade jag blivit totales överlycklig då mina älsklingstofflor sjunger på den allra allra sista versen ... och tack för tipset M - antar att den gode skomakaren befinner sig någonstans i Majorna!

Andreas sa...

Jag lämnade in mina första "riktiga" skor till skomakaren i NK för omsulning.

Det kändes som att ge bort sin bebis till en helt främmande man. Skulle han fucka upp skorna helt?

Men han var klar på 2 timmar, och jag kunde ta en fika under tiden. Resultatet blev riktigt proffsigt och jag är helnöjd. (Dock är jag medveten om att en skomakare i NK garanterat är dyrare än någon annan skomakare, men jag kände inte till någon annan som låg i centrum).

Anonym sa...

Ja den där lilla affären ser inte mycket ut för världen men är riktigt bra, Har även gjort nycklar där så han klarar det med ;-)) För jag utgår från att du syftar på källaren nedanför plankan.
Väl värd sina pengar.

Johan I Majorna

adde sa...

Som att ta med en påse folköl til Nobelfesten.

Underbart målande!

Colombialiv sa...

Vilken fin liten historia! Här finns bara skräp-skomakare. Det kostar nästan gratis (typ tio kronor) med nya klackar på klackskorna, men å andra sidan måste man göra det typ varannan månad om man använder dem mycket.

JR sa...

Min fru hade för vana att lämna in sina skor till Mr Minit, med varierande resultat. Hon kom en dag med ett par högklackade som skinnet längst ner på sidorna av klacken hade släppt på, och bad mig att lämna in dom för lagning. Eftersom jag aldrig går till snabb makare (aka mr minit) utan tog med dom till en riktig skomakare. Han tittade på dom och undrade vad det var för klåpare som sulat de klackarna tidigare? Tydligen en som inte visste att på smala klackar annvänder man inte mjukt material för då pressas det ut/upp och förstör eventuellt skinn på klackens utsida. Det ska vara hårt klackmaterial, det vet alla riktiga skomakare sa han. Visst är det dyrare att laga hos honom en mr Minit, men det blir bra och håller länge.

KT sa...

Om du nu funderar på att få något klädesplagg lagat någon gång så kan jag även tipsa om en skräddare på Kvibergs Marknad.

Jag hör hur det låter men han är bra, billig (mycket billig) och eftersom du verkar föredra opretentiösa hantverkare så kan jag även upplysa om att han håller till i ett litet hemmabyggt(?) hörn i en av stallarna.

Där sitter han på sina kanske 2 kvm med en symaskin, spikar som krokar på väggarna och ett måttband. Nåja, han kanske har några fler attiraljer, men det är minst sagt sparsmakat.
Gå dit.

Anonym sa...

Inga raffiga klackjärn på de italienska raringarna?

Wagner sa...

Verkar som om den gode Lahdo inte är en sån renodlad skomakare. Ger mig fan på att han twittrar också.

http://www.lokaldelen.se/foretag/G%C3%B6teborg/121057/Lahdos+Skomakeri+%26+Skr%C3%A4dderi/

Anna sa...

Tack för tipset på bra skomakare!

Klara sa...

Haha, är han finlandsksvensk? Min svåger berättade en liknande historia om en skomakare i gbg nämligen!

Anonym sa...

Är det han på Kommendörsgatan? Han är grym.
Bra liknelse "som att ta med sig en påse folköl till Nobelsfest..."

mikebike sa...

anonym: jag skulle inte bli alls förvånad om Lahdo replikerar.

andreas: Men nu när du vet. lämna aldrig fler skor på NK.

Johan: sabba nu inte min bild av Lahdo.

adde: haha

colombia: ja det där är ett gissel. låt det hellre kosta så att det blir bra.

JR: vem är mister minit?

KT: men att våga sig ut på Kviberg. bara en sån sak. Plus att jag bor i majorna. det är ju inte som att man har vägarna förbi.

vagensvindar: klackjärn?

wagner: med skrädderi menas att han lagar skor fixar läderjobb. Det ingår ju. men om han öppnar kemtvätt är han så jävla ute i kylan.

anna: vassego. prova och berätta sedan.

klara: hmm han ser inte särskilt finsk ut.

anonym: japp han på kommendörsgatan. precis. grym.

JR sa...

Mister Minit fixar skor, nycklar, stämplar etc. Finns ofta i anslutning till varuhus. Snabbklackning...

Linn sa...

GE TILLBAKA TEVEN TILL JOSEFINE! EMS saknar henne.

Emma Esteban sa...

SLUTA HIJACKA TVN DIN JÄKLA FRÄCKIS.

emster sa...

SNYT DIG OCH LÄMNA ÖVER FJÄRRISEN TILL DIN TJEJ NU

Johanna sa...

LÅT J HA TV:N KLOCKAN EMS, OKEJ?

Maria sa...

SLUTA MOTARBETA EMS! VI VET VAR DU BOR!

Bitter sa...

FY FAN FÖR ATT SNO TV:N

Dano sa...

Mmm, skovård.