måndag, september 03, 2012

Världens omodernaste yrke

Tv-meteorolog. Känn på det. Ta in det. Fundera på det men ge fan i att smaka på det.

Det slog mig precis hur sjukt konstigt det är att det fortfarande är ett yrke. Vi har kommit en bra bit in i 2012 och alla nyhetssändningar oavsett kanal avslutas fortfarande med en väderprognos. Hur jävla märkligt är inte det egentligen? Varför? Det finns cirka en miljard olika sätt att ta reda på vad det (kanske) kommer att bli för väder i morgon. Man kan kolla längst bak i tidningen, på nätet, via sms-tjänster, appar eller wah-evva och på en mikrosekund få ett ganska bra hum om ifall det blir regn eller uppehåll.

Ändå envisas man med att varje dag ställa en pajas mellan kameran och en grön skärm och lägga fem goda minuter på att hen ska guida oss genom högtryck och lågtryck. Och inget har ändrats sedan tv-apparaten uppfanns. Jo, man har bytt ut den gamla flanellografen mot halvsaggig digital teknik. Men annars är allt precis likadant.

Behöver världen verkligen tv-meteorologer? Vad tillför de egentligen? Att de dessutom ofta blir någon form av minikändisar som går på premiärer, äter gratissnittar, dansar i tv4 och exponeras på skvallerblaskornas vissna vimmelbilder är så jävla sinnessjukt att jag knappt kan ta in det. Till och med att idka hedonism i valfritt realityformat är en mycket större bedrift än att verka som tv-meterolog. Det är vi nog alla eniga om skulle jag tro. Bortsett från att något gammalt russin eventuellt skulle skriva en ilsken insändare om man fimpade "vädret" skulle nog ingen bry sig. Världen skulle i alla fall knappast stanna.

Jag menar, vi har gjort enorma framsteg inom precis alla områden utom just detta. Vi kan ju rimligtvis inte behålla detta helt menlösa yrke bara för att det kommit att bli någon slags tradition. Eller åtminstone institution. Det är ju bara ett sådant osmakligt slöseri med resurser. Särskilt på SVT. Skulle vi inte kunna sätta ihop ett upprop om att skicka alla tv-meteorologer till Arbetsförmedlingen och istället lägga cashen på att ge Ođđasat en ny vinjett eller något?

Ođđasat har förresten världens mest föredömliga format på tv-väder. I slutet på varje program lägger nyhetsuppläsaren exakt 12 sekunder på att visa en karta med lite grader, solar och moln. Ingen entusiasm. Inget hoppande och dansande. Bara en torr redogörelse helt utan någon twist. Så jävla rätt.




13 kommentarer:

Johan sa...

Harkel. Meteorolog. Fast jag ska inte vara sån.

PGW sa...

Den enda tv-meterolog jag är bekant med har någon slags kombinationstjänst meterolog/journalist så han gör annat på redaktionen också. Men jag kan instämma i att hela väder-på-tv-grejen är lite mysko.

mikebike sa...

Johan. Det är alltså inte Meterologer jag pratar om utan Tv-meterologer. Stor skillnad.

mikebike sa...

Pgw: det är bra det, att han har något att falla tillbaka på. Min förhoppning är att alla som vill jobba med tv-väder kommer verka inom museinäringen.

Andreas i STHLM sa...

Tror att Johan syftade på det tappade o:et i ordet meteOrolog...;-)

adde sa...

Söker man på väder å sånt på tuben får man upp en massa klipp där de suddat bort torra meteorologer som gör crazy saker som att kasta upp fjärrisen i luften när de är klara. Istället har de bimbos. Jag menar inte att det är bättre, bara att de också insett att något måste de göra nu när alla struntar i själva prognosen. Sen kan man ju undra om det bara är männen som tappat intresset, för det är tunt med klipp på nån Schenkenberg-typ iklädd Borat-dräkt som pekar på moln och läser upp temperaturer.

mikebike sa...

Andreas: haha fan vad trög jag är. skyller på tröttma och lite vanlig göteborgsk retardation.

Banan sa...

Jag tycker det är fantastiskt. Alla dårar som hänger upp hela sin vardag, hela sin existens kring detta väder. Fatta att vara snubben som står där och säger att i helgen, då jävlar är det fritt fram att hoppas.

Fenomenet är extra starkt om sommaren av någon anledning.

Och att klaga på värmen är det inte tal om.

Anonym sa...

Jag trodde att de var programledare för solfilmen med veckans mätning av antalet soltimmar.

Ođđasat liksom finska nyheterna är föredömliga, inget djälva personligt bara TT-remsor med kunggörelser.

-Luca

Anonym sa...

Tacka vet ja, Sjörapporten, Kan undra om dom saknar vimmelfesterna?

TV3 tog ju in kändisar för att sköta vädret i slutet på 90-talet,(och titta hur bra det gått för TV3;-)) snacka om att degradera en yrkesgrupp, när Alshammar få gå in och köra vädret i nyheterna för att hon vunnit EM-guld i simning???? =))

Johan I majorna

Anonym sa...

Kan vi inte skippa ekonominyheterna när vi ändå är igång? Dow-Jonesindex, va f...? Helt ointressant och till hälften obegripligt. /Bellaciao

Sandra sa...

Danskt väder kan vara det bästa i världen. Där får man höra det som alla känner.

I somras fick jag t ex höra "idag blir det ingen väderprognos för jag är så jävla trött på regn", "det blir skitväder imorgon också" samt "imorgon är det ölväder" (=sol).

Inga högtryck, inga lågtryck, bara rakt på sak.

Anonym sa...

Det roliga är ju att de börjar med att rapportera hur vädret har varit under dagen. Och man bara - jaså, det visste jag ju inte!