lördag, december 15, 2012

U-landsproblem

I Thailand finns det bara en sorts toapapper. Värdelöst. De har satsat all statsbudget på turismen och noll på teknisk utveckling. Det är beklämmande. Jag tänker på den oändliga floran av toapapper vi har hemma i Sverige. Jag tänker på rullängdee, hårdhetsgrader och friktion. Jag tänker på Edet Maxi.

På håll ser toapappret här ut som helt vanligt toapapper. Men det är bara en hägring. I själva verket är det fragilt och poröst, nästan fuktigt, redan när man öppnar förpackningen. Det är luftigt lindat som smördegen i en croissant vilket gör att en rulle i snitt bara räcker till en omgång. Dessutom är hållfastheten ungefär lika fast som en näve sand så pappret fastnar som tusen små pappersnoppror på ställen man inte vill att det ska fastna. Varje toalettbesök är en besvikelse. Det är barockt.

9 kommentarer:

Ron Obvious sa...

Endast Sverige svenskt skithuspapper ha! Och alla som har gått runt med ett halvtorkat kladdigt rövhål i Prag eller Dublin vet vilken viktig skatt det är.

Anonym sa...

Finns en mening med detta. Avloppsledningarna är i dimension med en svensk trädgårdsslang. Det skulle inte fungera med svensk hållfast papper. Det är därför det alltid står en papperskorg bredvid toaletten i Thailändska toarum. Spola aldrig ner pappret för då går det illa.

Ewa sa...

Det är inte bara i Thailand det ser ut på detta vis. Spanien, Frankrike har detta värdelösa papper och även i England och Kanada är det av sådan dålig kvalitet att det inte kan mäta sig med det svenska. Jag skulle vilja skriva att det är p.g.a. toappappret allena jag nu bor i Sverige, men det är tyvärr inte helt sant.

bollocks sa...

Härligast är väl de inrättningar i Thailand där man får köpa skithuspapper från en automat. Har testat det en gång då nöden var helt åt helvete överväldigande, efter en förrädisk pizza i Udon Thani. Stoppade i det enda myntet jag hade, då frun hade plånkan, fick ut ett ark(!) papper... Alltså, ett ark..! Dög inte att torka kallsvetten ur pannan ens. Nåja, det slutade väl relativt bra med lite vattenskvättande och akrobatkonster inne på det trånga dasset.

Larsson i Majorna sa...

Sen finns ju de länder som verkar tro att smörpapper och toapapper är samma sak. Vet inte riktigt vilket som är värst.

Fabbe sa...

Edet Maxi, toalettpapprens Rolls Royce, 100m per rulle, man behöver inte byta rullfan en gång om dan samt att man känner sig som en kung när man bär hem fyra små kompakta rullar som innehåller mer än grannens jävla bal . Det är strävt och hållfast, smular och dammar inte, perfekt "uppsugningsförmåga".

Kalla mig sjuk i huvet men jag har fan räknat på det här med toapapper, var man får mest meter/krona och det är fan Edet Maxi

Larsson i Majorna sa...

Fabbe: Exakt. Det är så jävla bra! De affärer eller dagar när man tvingas köpa ett annat fluffmärke känns som dåliga dagar. Varje gång man byter rulle så känner man att ekonomerna på de andra bolagen flinar.

Fabbe sa...

Har just insett att jag farit med osanning det är ju Edet Extra jag syftar på, där man får 100m per rulle, inte Maxi.

S. sa...

Dåligt papper kommer ju gärna i käcka färger också. I Frankrike träffade jag på gult toapapper. Jättepraktiskt...