tisdag, januari 29, 2013

Den bästa temlan i stada

Läste precis att Göteborgs-Posten idag ämnar utse stans bästa semla. Spännande, även om jag inte skulle ställa alltför stor tilltro till en sådan amatörjury. Jag råkade nämligen ha den stora äran att personligen träffa bagarnas bödel, bakverkens belackare, madelmassans mästare, konungen över kardemumma, temlornas tämjare, fastlagsbullarnas furste och konditornäringens maktfaktor numer ett, över en öl i lördags. Ja vi pratar givetvis om Semmelmannen.

Jag råkar veta att Semmelmannen precis innan vi sågs hade varit på Brogyllen, detta Göteborgs anrika konditori, och blivit serverad en semla med RUNT lock till ett närmast hutlöst pris dessutom. Alla vet ju vad Semmelmannen tycker om runt lock och därför känns det spontant bara slarvigt och nästan en smula arrogant mot oss konsumenter att servera en sådan bastard till bakverk. Semmelmannen må bo och verka i landets huvudstad, men hans ögon äro allsmäktiga när det kommer till den ädla gräddskapelsens ära och vara och stickprov görs kontinuerligt. Tro inget annat.

Själv håller jag Biscottis semlor högst. De vann utmärkelsen förra året och deras spännande mandelmassa har på bara ett par år lagt horder av missbrukare för sina fötter, och jag ser ärligt talat inte att dess värdighet hotas av någon.

5 kommentarer:

Ellet sa...

Jag drömmer fortfarande om den underbara semlan de gjorde på ett bageri i Gävle. Jag skrattade, myste, högg in, på tingesten med ett lock doppat i mörk choklad (åh). Sen flyttade jag från stan, och när jag kom tillbaka igen hade det lilla hålet i väggen blivit ett surdegsställe. Hippt, avskalat, inga chokladsemlor.

Jag menar, vill ju inte vara dramatisk liksom, men det gör ont fortfarande..

Annelie i Geneve sa...

Ja, han må vara ohotad semmelmästare, men testar ju som sagt inte i Göteborg. Så GPs test såg jag likväl fram emot. Såklart valde de att snuva oss vanliga dödliga på konfekten som vanligt. Man måste ha GP+ för att få veta resultatet. Som att jag skulle vilja betala för att de gör reklam för vissa bagerier. Skulle inte tro det.

mikebike sa...

Ellet: Det låter ju helt vansinnigt. Ett surdegs-sjapp? Jävla otyg. Det låter inte som en dogmatiskt korrekt semla, men det är ju inte min favvo från biscotti heller.

Annelie: Haha fy fan vad dumt att lägga den typen av innehåll bakom plus. Typisk kvällspressnyhet. Och ja, betala för att läsa ett reklamreportage för stans konditorier. Nädudengubbengårinte.

/Dab sa...

Kan nämna att Johnséns, David Bagare och bageriet Cederleüfs & Svenheimer fick fyra fyrar och vanni GP:s test. Dahls en trea i betyg... Häromåret vann ju Mehrans på Radiotorget, maffiga skapelser med rosenvatten i grädden!

mikebike sa...

Dab: du har alltså betalat för detta saftiga +innehåll? Och rosenvatten minsann. det låter det. Kanske värt en tur till radiotorget :)